Oto oznaczenia fabryczne z aktualnej gamy BMW. Najlepsza wiedza bezużyteczna jaką znajdziecie
Jeśli ktoś chce wyjść na specjalistę od marki BMW i posługiwać się fabrycznymi oznaczeniami poszczególnych modeli, nadchodzę z pomocą. Dzięki temu poradnikowi będziesz znał kody fabryczne aktualnych modeli lepiej niż sam prezes marki.
E36, E39, E46, E38, ale także E60 czy E90 - te oznaczenia fabryczne poszczególnych modeli BMW kojarzy wiele osób i na co dzień się nimi posługuje. Potem jednak firma tak mocno rozbudowała i unowocześniała gamę, że powyższe oznaczenia nic nam nie dadzą - trzeba wkuć na blachę nowe odpowiedniki. Notatniki i długopisy przygotowane? No to zaczynamy:
BMW - modele w gamie
BMW serii 1 - F40
Uuuu, fajna nazwa, prawda? Czerwień, Cavallino Rampante, dziki charakter... A nie, przepraszam - tym razem nie chodzi o Ferrari, a o najtańszy model BMW w gamie. Auto jest dostępne tylko z silnikami 3- lub 4-cylindrowymi, osiąga od 140 (318i) do 306 KM (M135i xDrive).
A ponieważ jestem wredny, to już na początku dorzucę coś do zapamiętania: w Chinach sprzedawana jest seria 1 z nadwoziem typu sedan. Takie auto pojawiło się na tamtejszym rynku już w 2017 r., ale - w przeciwieństwie do naszej tylnonapędowej serii 1 F20/F21 (czyli auta poprzedniej generacji, które u nas wtedy sprzedawano), dysponuje napędem na przednie koła. Oznaczenie tego modelu to F52.
BMW serii 2 - F44, ale też F22 i F23. Aha, i jeszcze F45. I F46. A potem też G42 i G43.
Uff. Dobra, to będzie tak: F44 to oznaczenie nowego BMW serii 2 Gran Coupe, czyli chyba najbardziej paskudnego modelu w gamie.
F45 i F46 oznaczają, kolejno, serię 2 Active Tourer i 2 Gran Tourer, czyli coś na podobieństwo Kii Carens z naklejonymi znaczkami BMW. Nie jest to obelga, Kia Carens zawsze spoko.
F22 i F23 to z kolei oznaczenia serii 2 z nadwoziami coupe i kabriolet, przy czym te dwa auta bazują konstrukcyjnie jeszcze na poprzedniej serii 1 (F20/F21). Proste! Warto jeszcze dodać, że jeśli komuś bardzo zależy na silniku 6-cylindrowym, to skazany jest na modele F22/F23 - taki motor dostanie się tylko w wersjach M240i oraz w M2/M2 Competition (oba M2 dostaniemy tylko jako coupe). Nowa generacja będzie nosić oznaczenia G42 (coupe) i zapewne G43 (kabriolet).
BMW serii 3 - G20, G21, G80 (i zapewne G81) oraz F34
Myślałem, że tu będzie trochę łatwiej, ale jednak nie. G20 i G21 to zwykłe Trójki, przy czym pierwszy kod dotyczy sedana, a drugi - kombi (nadal się zastanawiam, po co to rozgraniczyli). Do tego mamy G80, czyli kod nowego M3 (tu też się zastanawiam...). G80 będzie oczywiście sedanem, ale jako że w końcu ma się też pojawić na rynku BMW M3 kombi, można oczekiwać, że otrzyma ono oznaczenie G81.
A F34? F34 to BMW serii 3 Gran Turismo, które nie doczekało się następcy i kończy swój rynkowy żywot, rozpoczęty w 2013 r. Ciekawostka jest taka, że jeśli ktoś chciałby mieć najmocniejszą możliwą serię 3, ale BEZ literki „M” (podobno są tacy ludzie), to właśnie takim autem powinien był się zainteresować (optymistycznie zakładając, że nadal można sobie je zamówić - ale to może być nadmiar optymizmu z mojej strony). 3 GT można (było?) kupić w wersji 340i o mocy 326 KM lub 340d (313 KM), podczas gdy zwykłe modele nowej serii 3 mają co najwyżej 258 (330i) lub 265 KM (330d) - potem są już M340i (374 KM) i M340d (340 KM).
A, byłbym zapomniał - seria 3 GT korzysta co prawda z podwozia starszej Trójki, ale w wersji z wydłużonym rozstawem osi, którą można było kupić w Chinach. Czyli mówimy o chińskim modelu F35... Robicie notatki?
BMW serii 4 - G22, F33 i F36. A niedługo także G23, G26, G82 i G83
G22 i G23 są już relatywnie łatwe do odgadnięcia - to wersje coupe i cabrio nowej serii 4, bazującej na aktualnie oferowanej Trójce - przy czym kabriolet dopiero pojawi się w sprzedaży. Chętni na jazdę bez dachu muszą się zadowolić modelem schodzącej generacji, czyli F33; obecnie F33 jest też jedyną w serii 4 opcją na moc silnika wyższą niż 400 KM, jako że G22/G23 nie są jeszcze oferowane jako pełnokrwista wersja M, a F33 i owszem - 3-litrowy silnik generuje w M4 Cabrio 431 KM.
F36 i G26 oznaczają Czwórki w wersjach Gran Coupe - przy czym aktualnie w cenniku mamy jeszcze ciągle model starszy (F36), a na nowszy (G26) musimy chwilę poczekać. G82 i G83 to oznaczenia nowych BMW M4, odpowiednio coupe i kabrioletu.
BMW serii 5 - G30, G31, G38 i F90
Nie doszliśmy jeszcze do połowy gamy, a już mnie trochę te oznaczenia denerwują. Ale OK, przy SUV-ach powinno być łatwiej - póki co zajmijmy się serią 5.
G30, G31 - sedan i kombi, proste. G38? Tu już nieco trudniej, więc podpowiem, że chodzi o sedana z długim rozstawem osi (model przeznaczony oczywiście na rynek chiński, u nas niedostępny). No a F90? F90 to M5, prościzna...
BMW serii 6 - G32
NO W KOŃCU COŚ PROSTSZEGO. W przypadku BMW serii 6 mamy obecnie tylko i wyłącznie model G32, czyli BMW 6 Gran Turismo. To model, który w gamie bawarskiego producenta zastąpił serię 5 GT (F07) i który ze względu na wymiary jest czasem określany mianem „serii 7 hatchback” - przykładowo rozstaw osi jest taki sam jak w bazowej Siódemce (3070 mm).
BMW serii 7 - G11, G12
Tutaj także jest łatwo i przyjemnie. G11 to model podstawowy z krótkim rozstawem osi, a G12 - przedłużony (tutaj rozstaw osi wynosi 3210 mm).
BMW serii 8 - G14, G15, G16
Dobra, szybciutko: coupe, kabriolet, Gran Coupe. Dziękuję, następny.
SUV-y BMW
W przypadku bawarskich SUV-ów nie ma się co rozdrabniać i siekać tekstu nagłówkami. I tak:
- X1 to F48, a X2 - F39 (logiczne...).
- X3 - zwykłe warianty to G01, X3 M to F97, a elektryczne BMW iX3 - G08.
- BMW X4 ma przydzielony kod G02, chyba że mowa o X4 M - wtedy to F98.
Pozostałe modele BMW
Robimy jeszcze jeden worek „zbiorczy”. I tak: aktualna generacja BMW Z4 nosi oznaczenie G29, a elektryczne i3 - I01. W cenniku nie ma już modelu i8, ale jako że jego produkcja zakończyła się w tym roku, niech będzie, że dorzucimy tę sportową hybrydę do zestawienia: i8 Coupe w fabrycznej nomenklaturze producenta to I12, natomiast i8 Roadster - I15.
Teraz wiecie już wszystko i na pewno wszystko zapamiętaliście.