Koszmar Tesli spełniony. Została pokonana w Europie przez najambitniejszego z rywali
Dane dotyczące rejestracji nowych samochodów w Europie pokazują, że nowym liderem została marka z wielkimi ambicjami. To zła wiadomość dla Tesli.

W kwietniu BYD sprzedało więcej samochodów niż Tesla. Tak wynika z danych JATO Dynamics, firmy zajmującej się analizą i obserwacją tego, co dzieje się w motoryzacji. Statystyki pochodzące z 28 krajów Europy nie wykazały gwałtownego zachwiania liczby rejestracji na rynku nowych samochodów. W zeszłym miesiącu było ich 1 078 521, czyli zaledwie o 1399 więcej niż w kwietniu 2024 roku.

Dane mówią jasno
W statystykach wspomniano również o okresie od stycznia do kwietnia. Przez ostatnie cztery miesiące zarejestrowano 4 467 681 samochodów. W tej skali różnica jest nieco bardziej widoczna. To o 6560 samochodów więcej w porównaniu z tym samym okresem w 2024 roku. Wynik mógł być jeszcze lepszy, ale dużą rolę odegrały karne cła wprowadzone przez Unię Europejską.
Oczywiście cła nie dotyczą wyłącznie Stanów Zjednoczonych, ale i Chin. Na początku zachwiały więc sprzedaż chińskich samochodów elektrycznych, dlatego wielu producentów rozszerzyło oferty o hybrydy typu plug-in, które nie podlegają cłom. Z uwagi na niską cenę, cieszyły się popularnością, dzięki czemu podwyższyły wynik sprzedaży samochodów elektrycznych i plug-inów w kwietniu.
Według JATO Dynamics, samochody elektryczne i hybrydy typu plug-in odpowiadały za 26 proc. wszystkich rejestracji. Rozbijając wynik na czynniki pierwsze, w jego skład wchodzi 17 proc. samochodów elektrycznych (wzrost z 13,4 proc. w kwietniu 2024 roku) i 9 proc. hybryd typu plug-in (wzrost z 6,9 proc. w kwietniu 2024 roku).

Chiny zwyciężyły
Do przedstawienia tego, jaki kraj zapewnił najwięcej samochodów elektrycznych, nawet nie potrzeba fanfarów. Chodzi o Chiny, które dodatkowo zanotowały wzrost o 59 proc. w porównaniu z kwietniem 2024 roku. Dokładnie 15 300 samochodów pozwoliło znaleźć się im na pierwszym miejscu. Europa, Japonia, Korea Południowa i Stany Zjednoczone odnotowały natomiast wzrost o 26 proc.
Teraz pora na hybrydy typu plug-in. Tu wyniki też wydają się jasne i kosmiczne, ponieważ chińscy producenci zanotowali wzrost o 546 proc. (nie, nie brakuje tu przecinka). Ich wynik na poziomie 1493 plug-inów w 2024 roku wzrósł do 9649 w kwietniu tego roku. Analitycy zastanawiają się, czy Unia Europejska nie zdecyduje się na nałożenie ceł także na chińskie samochody hybrydowe.

BYD wygrywa z Teslą
Jeśli Chiny, to BYD. Ten producent już wcześniej udowodnił, że wie, jak sprzedawać samochody, ale pierwszy raz w historii udało mu się sprzedać więcej samochodów elektrycznych niż Tesla. Chiny wyprzedziły więc Elona Muska, który do tej pory prowadził na Starym Kontynencie. Wygrana z Teslą nie oznacza jednak wygranej w ogóle. To walka tocząca się o 10. i 11. miejsce, którą wygrało BYD.
W Europie zarejestrowano 7231 samochodów elektrycznych z logo chińskiego koncernu, co przekłada się na wzrost o 169 proc. w porównaniu z 2024 rokiem. Tesla przegrała o 66 egzemplarze. Wynik na poziomie 7165 to spadek o 49 proc. Warto dodać, że najlepiej sprzedawał się Model Y, który niedawno przeszedł szereg większych zmian, dlatego jego lifting mógł zachwiać wynikami sprzedażowymi.
BYD rozszerzyło swoją działalność o więcej europejskich krajów dopiero w 2022 roku. Wcześniej producent sprzedawał samochody jedynie w Norwegii i Holandii. Jak widać, trzy lata wystarczyły, by prześcignąć Teslę. Do pokonania europejskich producentów jeszcze długa droga, ale wiele wskazuje na to, że BYD wie, czego chcą klienci i ma apetyt na dalsze, wielkie sukcesy. Ma też mocne argumenty - dysponuje własną technologią budowy baterii, a nawet własnymi statkami do transportu aut. Dane z kwietnia prezentują się następująco:
- 1. Volkswagen, 23 514 egzemplarzy, wzrost o 61 proc.,
- 2. BMW, 14 867 egzemplarzy, wzrost o 5 proc.,
- 3. Skoda, 13 598 egzemplarzy, wzrost o 214 proc.,
- 4. Audi, 11 958 egzemplarzy, wzrost o 48 proc.,
- 5. Renault, 10 328 egzemplarzy, wzrost o 58 proc.,
- 6. Kia, 9101 egzemplarzy, wzrost o 55 proc.,
- 7. Mercedes-Benz, 8739 egzemplarzy, spadek o 1 proc.,
- 8. Volvo, 7768 egzemplarzy, spadek o 43 proc.,
- 9. Hyundai, 7346 egzemplarzy, wzrost o 20 proc.,
- 10. BYD, 7231 egzemplarzy, wzrost o 169 proc.,
- 11. Tesla, 7165 egzemplarzy, spadek o 49 proc.
Dowiedz się więcej o marce BYD: