Nowy samochód elektryczny za grosze. Porównałem oferty BYD-a i Leapmotor dla dwuletniego wynajmu
Nowy Leapmotor T03 ponoć sprzedaje się świetnie w Polsce, a za chwilę ma go podgryźć inny chiński przebój: BYD Dolphin Surf. Obie marki chwalą się superkorzystnymi warunkami leasingu bez wykupu, zwanego wynajmem. Sprawdziłem więc, ile to wychodzi naprawdę.

Obydwa samochody wymienione powyżej są małe i elektryczne. Mają pięciodrzwiowe nadwozie i całkiem spory akumulator. Zwłaszcza Leapmotor T03 pod tym względem wypada znakomicie, ponieważ jego bateria pomieści 37,3 kWh energii, podczas gdy BYD Dolphin Surf w swojej bazowej wersji ma tylko 30 kWh – ale jest też odrobinę tańszy. Nie będę jednak porównywał tutaj danych technicznych, ale ofertę „abonamentów”, czyli krótkich, dwuletnich leasingów od obu producentów z ograniczeniem przebiegu. Czy faktycznie da się jeździć chińskim autem elektrycznym za przysłowiowy psi grosz? Na początek Leapmotor.
Leapmotor T03 z abonamentem SimplyDrive
Są dwie możliwości: dla osób prywatnych i dla osób prowadzących działalność gospodarczą. W pierwszym przypadku Leapmotor oferuje dwuletni „abonament” z kwotą miesięczną 189 zł, w drugim można mieć T03 za 99 zł brutto. Ale to tylko tak ładnie brzmi, ponieważ na początek trzeba wpłacić 44 proc. wartości pojazdu. Jest to dokładnie 37 356 zł. No to policzmy:
- wpłata początkowa: 37 356 zł
- suma wpłat abonamentowych: 24 x 99 zł daje 2376 zł
- łącznie: 39 732 zł
- miesięcznie: 1655,50 zł
Jeśli mamy do przejechania maksymalnie 20 tys. km w ciągu dwóch lat, to koszt każdego kilometra nie wliczając ceny prądu wyjdzie nam 1,98 zł. Każdy kilometr mniej poniżej dopuszczalnego limitu tę wartość istotnie podnosi. Zwracam uwagę, że po dwóch latach po prostu oddajemy naszego Leapmotora T03 i tyle go widzieliśmy. Nie do końca potrafię przekonać siebie samego, że to korzystna oferta.

Jednak teoretycznie można byłoby skorzystać z dopłaty z programu NaszEauto
Zawiera ona minimalny okres finansowania określony właśnie na 24 miesiące. Jeśli rzeczywiście otrzymalibyśmy 30 tys. zł zwrotu, to wówczas jazda Leapmotorem robi się prawie darmowa. Oto wyliczenie uwzględniające dopłatę:
- łącznie 39 732 - 30 000 = 9732 zł
- miesięcznie: 405,50 zł
- w przeliczeniu na 1 km: 0,49 zł
To już wygląda jak naprawdę niezwykle atrakcyjna oferta. Wprawdzie w świetle wpisu o „sukcesach” programu NaszEauto można traktować ją trochę anegdotycznie, ale zawsze przecież można mieć nadzieję, że akurat nasz wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie i ktoś nam faktycznie coś wypłaci. Jeśli by tak było, to dwa lata użytkowania auta za 9732 zł to bardzo mało, jeśli chodzi o samochód nowy.
BYD Dolphin Surf za 399 zł netto miesięcznie: ile wychodzi naprawdę?
Cena nowego surfującego delfina to 82 900 zł. Reklamowany jest jednak jako pojazd elektryczny za 399 zł miesięcznie. Ale spokojnie, tu jest dużo drobnego druku: BYD Dolphin Surf za 399 zł netto to wyłącznie najdroższa wersja Comfort za 110 500 zł (tu link do tej informacji). Na początek trzeba wpłacić 33,38 proc. ceny, czyli 36 885 zł (zaokrąglam do pełnych złotówek), a następnie po 399 zł netto przez 24 miesiące, co daje 11 778 zł. Łącznie więc przez dwa lata do spłaty wyjdzie 48 663 zł, czyli 2028 zł na miesiąc. Sporo, ale najgorsza jest kwota wykupu, która w tym przypadku wynosi 60 proc. całości, czyli 66 300 zł. Po dwóch latach i spłaceniu 48 663 zł dopłacamy 66 300 zł, aby mieć Dolphina Surf na własność. To razem 114 693 zł. Wolałbym Renault 5 E-tech w tej sytuacji.
Dla uczciwości policzmy wersję z dopłatą 30 tys. zł przy założeniu dwuletniego okresu leasingu bez wykupu. Wtedy do zapłaty będzie 18 663 zł, czyli 778 zł miesięcznie. To już znośne, choć jak już wcześniej wspomniałem, na razie mało realne.

Leapmotor wygrywa. I w tym porównaniu, i na rynku
Jakoś ten BYD w Polsce nie chce się przyjąć, a już podobno Leapmotor jest drugim najpopularniejszym samochodem elektrycznym w segmencie A i B. Nie jeździłem nim, zdążyłem tylko posiedzieć, ale zrobił na mnie dobre wrażenie. Czy to wystarczy, żebym w końcu się złamał i poszedł do salonu po nowEauto?