Ważna trasa nareszcie ukończona. Łatwiejszy dojazd z południa na plażę
Polskie wybrzeże jest od dziś nieco bliżej. Otwarcie ostatniego, brakującego fragmentu drogi ekspresowej S3 na północy kraju sprawia, że na przyszłoroczny urlop zapewne dojedziesz szybciej i mniej zmęczony.

„To będzie dobre rozpoczęcie tygodnia. Dziś otwieramy odcinek drogi ekspresowej S3 od węzła Świnoujście Łunowo do węzła Międzyzdroje w pełnym przekroju dwujezdniowej drogi ekspresowej. To ostatni, brakujący fragment trasy S3 Świnoujście-Troszyn” - ogłosiła w komunikacie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
S3 łączy port w Świnoujściu z granicą czeską

Ma 470 kilometrów długości i biegnie przez województwa zachodniopomorskie, lubuskie i dolnośląskie. Trasa spina ze sobą największe miasta zachodniej części kraju: Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę i Legnicę, a po drodze łączy się z autostradami A2 i A4. S3 to element Transeuropejskiego Korytarza Transportowego Bałtyk - Adriatyk oraz fragment europejskiej trasy E65 łączącej szwedzkie Malmo z greckim miastem Chania na Krecie, której łączna długości wynosi ok. 3950 km.
Nowo otwarty odcinek między Świnoujściem a Troszynem liczy 33 kilometry i zamyka północny koniec całej trasy. Dzieli się na dwa etapy: Świnoujście-Dargobądz oraz Dargobądz-Troszyn. W jego ramach powstały nowe węzły drogowe, wiadukty, estakady, przejścia dla zwierząt i nowoczesna infrastruktura bezpieczeństwa ruchu. GDDKiA podkreśla, że to „ostatni brakujący fragment” S3, dzięki któremu kierowcy mogą już przejechać całą trasę dwoma pasami w każdym kierunku, bez przerw, objazdów i remontów, od granicy czeskiej do Świnoujścia.
Ale na MOP-ie jeszcze nie odpoczniesz
Ostatnio praca szła na tym odcinku całkiem intensywnie. Na początku października oddano do ruchu odcinek między Dargobądzem a Troszynem, a już wcześniej - między Międzyzdrojami a Wolinem. Ale nadal trwają prace wykończeniowe: budowa Miejsc Obsługi Podróżnych Dargobądz, nasadzenia zieleni i montaż elementów zabezpieczających przy przejściach dla zwierząt.

W ramach najświeższych odcinków powstały trzy węzły (Dargobądz, Wolin Zachód i Wolin Wschód) oraz siedem wiaduktów, dwa mosty i estakada. Wrażenie robi most w Wolinie: jego całkowita długość wynosi 1100 metrów, a charakterystyczny stalowy łuk ma 165 metrów. Wraz z nim powstały dwa duże przejścia górne dla zwierząt o szerokości 50 metrów każde.
Budowa S3 trwała ponad dwie dekady
Ukończenie tej trasy to moment, który można uznać za symboliczny. Powoli czas już kończyć (a może ten moment już był kilka lat temu?) śmianie się z „polskich dróg”, narzekanie na jakość infrastruktury, dziury albo tempo budowy dróg (choć akurat S3 męczono długo). Teraz mamy sieć dróg, której zazdroszczą nam mieszkańcy Zachodu. Wielu polskim kierowcom przydałoby się jeszcze tylko nauczyć po nich jeździć.