Te chińskie marki lubią Rosjan i ich ruble. Nie brakuje znajomych z Polski
Jedną z wad, wymienianych przez krytyków chińskiej motoryzacji, jest działalność producentów z Państwa Środka w Rosji. Radośnie korzystają tam z miejsca zwolnionego przez Europejczyków. Można wskazać cztery koncerny, które w Rosji czują się najpewniej i cieszą się największą popularnością.

W 2022 r. niemal wszyscy producenci samochodów opuścili Rosję - zostali jedynie Chińczycy, a wielu także przyszło na miejsce zwolnione przez Europejczyków i Japończyków. Wśród nich można wyróżnić kilka koncernów, które szczególnie upodobały sobie Rosję, jako obszar swoich działań.
Marka dla Rosji, choć produkowana w Chinach
Geely, czyli chiński koncern zarejestrowany na Kajmanach działa w Rosji już dość długo (a przynajmniej stosunkowo długo), bowiem oficjalny eksport rozpoczął się w 2008 r. Obecnie Geely jest popularną marką w Rosji, łapiąc się na czwarte miejsce listy bestsellerów wśród marek. Coraz lepiej radzi tam sobie także marka Belgee, będąca wynikiem współpracy Geely i białoruskiego, państwowego koncernu BiełAZ. Warto w tym miejscu wspomnieć, że nawet przed utworzeniem Belgee, za naszą wschodnią granicą Geely było najpopularniejszym producentem nowych samochodów.
Jeżeli chodzi o lokalną produkcję, to w przeciwieństwie do Białorusi, Geely nie wytwarza swoich modeli na terenie Rosji. Wcześniej planowano wskrzeszenie jej modelami kultowej marki Wołga, a obecnie trwają rozmowy na temat produkcji aut Geely w byłej fabryce Wołg w Niżnym Nowogrodzie, lecz brakuje konkretów. Warto jednak wspomnieć o Knewstarze - to marka utworzona przez Geely specjalnie na rynek rosyjski, której auta produkowane są w specjalnie zbudowanej fabryce w Harbinie niedaleko granicy rosyjsko-chińskiej, a modele mają być specjalnie przystosowane do potrzeb rosyjskich klientów i rosyjskiego klimatu. Jej (na razie) jedynym modelem jest Knewstar 001, bazujący na Geely Tugelli.

3 marki w pierwszej dziesiątce sprzedaży
Jeszcze dłużej od Geely w Rosji działa koncern Chery. Oni już w 2006 r. zaczęli montaż swoich samochodów w fabryce Awtotor w Królewcu, a w 2008 r. w zakładach TagAZ w Taganrogu, gdzie przybrały one pierwszą rosyjsko-chińską markę Vortex - na długo, zanim to było modne. Obecnie ich samochody są produkowane m.in. w fabryce Awtotor w Królewcu (submarka Jetour).

W 2023 r. Chery zostało drugą najpopularniejszą marką nowych samochodów w Rosji, ustępując jedynie - oczywiście - Ładzie. Obecnie spadło na trzecie miejsce, choć w pierwszej dziesiątce łapią się jeszcze jej submarki Jetour i Omoda. Najpopularniejszym modelem jest Chery Tiggo 7, który według danych zebranych od początku roku, jest obecnie piątym najpopularniejszym nowym autem w Rosji. Dorobił się on także lokalnie montowanej wersji - Xcite X-Cross 7 (obok nieco większego X-Cross 8, czyli Chery Tiggo 8) z byłej fabryki Nissana w Petersburgu, który jednak po dwóch latach znika z rynku z powodu słabej sprzedaży.
Inną marką oferującą konstrukcję Geely jest Tenet - jej jak na razie jedynym modelem jest T8, który pojawił się w sprzedaży w tym roku, a który bazuje na Chery Tiggo 8. Jego produkcja odbywa się w dawnej fabryce Volkswagena w Kałudze.

GWM - w Rosji od ponad 20 lat
Jeszcze dłużej od Geely i Chery w Rosji działa koncern GWM (Great Wall Motors), który rozpoczął swoją sprzedaż nad Wołgą jeszcze w 2004 r. Producent szybko zaczął podejmować próby choćby niewielkiego montażu w Rosji, gdyż już rok po rozpoczęciu oficjalnej sprzedaży rozpoczął się montaż niewielkich ilości aut w królewieckich zakładach Awtotor, a potem także niewielkiej montowni w podmoskiewskiej miejscowości Gżel. Poważnej fabryki dorobił się w 2018 r., kiedy to oficjalnie otwarto placówkę w Tule, która produkuje głównie SUV-y pod marką Haval - w 2023 r. wyprodukowała ona ponad 100 tys. samochodów.

Sami Rosjanie bardzo pokochali koncern GWM. Model Haval Jolion jest według danych z pierwszych 9 miesięcy jest trzecim najchętniej kupowanym nowym samochodem w Federacji Rosyjskiej. Zaś ogólnie Rosja jest największym rynkiem zbytu koncernu GWM poza Chinami.
Nowy Moskwicz, ale nie tylko
Koncern JAC Motors jest niemalże nieznany na zachód od Bugu, choć w Rosji jego konstrukcje są całkiem popularne. Co prawda próżno go szukać na liście bestsellerów wśród samochodów osobowych, to jednak sporą popularnością cieszą się jej autobusy, oraz auta dostawcze, a do tego kilka jego modeli jest popularnych pod lokalnymi markami.

Najważniejszy wydaje się Moskwicz - marka jeszcze z czasów ZSRR (bo po 1991 r. będąca już cieniem dawnej świetności) została reanimowana właśnie dzięki modelom JAC. Pierwszy model Moskwicz 3 to właściwie Sehol X4, czyli auto submarki JAC. Nie inaczej jest w przypadku modeli 5,6 i 8, czyli odpowiednio Sehol X6, A5, i X8.

Pojazdy JAC pod własną marką oferuje także Sollers. Koncern posiadający m.in. pakiet większościowy UAZ-a, ma też spółkę-córkę Sollers Ałabuga, która niegdyś montowała m.in. Fiata Ducato, a obecnie produkuje dostawczaka Sollers Argo, czyli JAC N25, a także Sollersa Atlant, czyli oryginalnie JAC Sunray - nota bene, ten drugi model był niegdyś oskarżany o podobieństwo do Mercedesa Sprintera.
Więcej o chińskich samochodach przeczytasz tutaj: