REKLAMA

Karetki na buspasach. Przegłosowano zmiany

Temat buspasów dla karetek nieużywających sygnałów świetlnych i dźwiękowych wrócił do Sejmu. Tym razem z pozytywnym skutkiem.

Karetki na buspasach. Przegłosowano zmiany
REKLAMA

Jednym z przywilejów idących za zakupem samochodu elektrycznego jest możliwość korzystania z buspasów przeznaczonych dla autobusów. Od dawna jeżdżą nimi też taksówki. Mogą używać ich również pojazdy ratownictwa medycznego, w tym karetki pogotowia, ale muszą wtedy emitować sygnały świetlne i dźwiękowe, czyli być pojazdami uprzywilejowanymi. Niedługo nie będą musiały tego robić, żeby korzystać z buspasów.

REKLAMA

Karetki bez sygnałów pojadą buspasami

W ostatni piątek odbyło się 43. posiedzenie plenarne Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej. Posłowie zajęli się Rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Jednym z poruszonych tematów były karetki i poszerzenie ich możliwości korzystania z buspasów.

Pomysł poszerzenia listy przywilejów karetek o jazdę buspasem, gdy te nie korzystają z sygnałów świetlnych i dźwiękowych, pojawiał w Sejmie już podczas poprzedniej kadencji. Powrócił też na początku 2024 roku, ale ogólne wnioski były podobne – to bez sensu, bo inne służby też będą chciały korzystać z buspasów w podobny sposób i te zaczną się korkować. Chociaż wszyscy wiemy, że już teraz z ich efektywnością bywa różnie.

Teraz w sprawie nastąpił przełom. Po drugim czytaniu rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy poddano kolejnym poprawkom i jeszcze tego samego dnia odbyło się posiedzenie Komisji Infrastruktury, podczas którego je rozpatrzono. Patrząc na druk nr 1794-A widać, że posłowie przegłosowali rządowy projekt, czyli jesteśmy na ostatniej prostej do jego wprowadzenia. Oznacza to, że wkrótce karetki będą mogły korzystać z buspasów bez używania sygnałów świetlnych i dźwiękowych.

Po co wolniej, skoro można szybciej

W projekcie ustawy o zmianie ustawy decyzję o umożliwieniu karetkom korzystania z buspasów bez sygnałów argumentowano usprawnieniem niesienia pomocy medycznej, ponieważ pozwoli to na „szybszy transport” i „efektywniejsze wykorzystanie pojazdu przez ograniczenie czasu stania w korku”. Lub prościej – po co stać w korku, skoro buspasem można przejechać szybciej. I w zasadzie to jedyna zaleta.

Jednocześnie możliwość jazdy buspasami dla pojazdów elektrycznych i wodorowych przedłużono do 31 grudnia 2027. Do tego czasu liczba samochodów elektrycznych tylko wzrośnie, a już teraz jest ich prawie 100 000. Dla porównania, karetek jest niemal 1700, więc raczej trudno mówić, że to one były, są lub będą odpowiedzialne za korkowanie się buspasów. Trzeba pamiętać jeszcze o taksówkach i o tych, dla których docelowo je stworzono – autobusach. To wszystko się na siebie nakłada. Na ten moment jest więc zbyt wcześnie na stwierdzenie, czy nowelizacja ustawy realnie wpłynie na odczuwalne korkowanie się buspasów, ale jeśli karetki będą mogły szybciej dojechać z miejsca na miejsce – czy to z sygnałami, czy bez – chyba i tak można powiedzieć o zmianie na plus.

REKLAMA

Więcej o buspasach przeczytasz tutaj:

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-10-20T12:52:34+02:00
Aktualizacja: 2025-10-20T10:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-19T10:30:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-18T15:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-18T12:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-18T09:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-17T20:04:54+02:00
Aktualizacja: 2025-10-17T16:55:55+02:00
Aktualizacja: 2025-10-17T09:58:59+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA