REKLAMA
  1. Autoblog
  2. Wiadomości

Koenigsegg pobił swój własny rekord. Osiągnie cztery paki szybciej, niż wymówisz nazwę marki

Koenigsegg ogłosił, że nowy Jesko Absolut pobił po dwa rekordy przyspieszenia oraz przyspieszenia i hamowania. Poprzedni rekord, ustanowiony w 2023 r., należał do innego modelu Koengisegga - Regera.

02.07.2024
14:44
Koenigsegg Jesko Absolut
REKLAMA

Przyspiesza i hamuje szybciej, niż Najman zbiera nokauty

REKLAMA

Szwedzki producent hipersamochodów ogłosił, że jego nowy model - Koenigsegg Jesko Absolut - pobił rekord przyspieszenia i hamowania. A właściwie to dwa rekordy - od zera do 400 km/h i znowu do zera, oraz od zera do 250 mil/h i znowu do zera. W przypadku jednostek metrycznych czas wyniósł 27,83 s, zaś imperialnych - 28,27 s. Ustanowił także rekord samego przyspieszenia, gdyż osiągnięcie 400 km/h i 250 mil/h, zajęło mu odpowiednio 18,82 s i 19,2 s. Ile to jest w praktyce? Słynny nokaut, przez który Mariusz Pudzianowski pokonał w swoim debiucie w MMA Marcina Najmana, nastąpił w 44 sekundzie walki.

Koenigsegg pobił rekord należący wcześniej do Rimaca - w maju 2023 r. chorwackie przedsiębiorstwo ogłosiło, że ustanowiło nowy rekord prędkości 0 - 400 km/h - 0 dzięki całkowicie elektrycznemu hipersamochodowi Nevera. Pojazd o mocy 1888 KM przyspieszał i hamował w 29,93 s, przejmując koronę od hybrydowego Koenigsegga Regera. Jednak zaledwie miesiąc później Szwedzi znowu wrócili na tron, gdyż Regera w kolejnych próbach osiągnęła 28,81 (0 - 400 km/h - 0) s i 29,6 s (0 - 250 mil/h - 0). Jesko Absolut pojechał jeszcze szybciej od Regery, dokładniej o 0,98 s (kilometry) i 1,33 s (mile).

Więcej o samochodach, na które cię nie stać przeczytasz tutaj:

Mocarz na bioetanol

Jesko to jeden z ekstremalnych hipersamochodów na świecie. Napędza go 5-litrowy silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem, wytwarzający 1600 KM. I to nie na zwykłej 95, tylko (co jest pewną tradycją dla najbardziej „hardkorowych” modeli szwedzkiej marki) na paliwie E85, czyli mieszance z 85 proc. zawartością bioetanolu. Ogromna moc jest przenoszona na tylne koła za pośrednictwem tak zwanej przekładni Light Speed ​​Transmission (LST), czyli dziewięciobiegowej skrzyni biegów wykorzystującej siedem sprzęgieł do ultraszybkiej zmiany biegów.

Koenigsegg Jesko Absolut

Samochód użyty do ustanowienia rekordu jeździł właśnie na E85 i nie był modyfikowany względem seryjnych egzemplarzy. Jedynymi wyjątkami była klatka bezpieczeństwa i inne siedzenie kierowcy, zapożyczone wyjątkowo z Koenigsegga One:1, którego przedstawiciele firmy nazywają „najbardziej lubianym przez kierowców”. Zastosowana tutaj wersja Absolut rezygnuje z dużych skrzydeł i maksymalnej siły docisku na rzecz prędkości na prostych, optymalizując opór w celu uzyskania lepszego przyspieszenia.

REKLAMA

Wszystkie cztery rekordy zostały ustanowione przez fabrycznego kierowcę testowego Markusa Lundha na lotnisku w Örebro w środkowej Szwecji w dniu 27 czerwca 2024 r. W celu uzyskania jak najlepszych warunków testy przeprowadzono o godzinie piątej rano - prędkość wiatru oraz temperatura otoczenia i asfaltu były idealne właśnie o tej porze. Do sukcesu wystarczyło jeszcze tylko, żeby pan Lundh zdążył się wyspać.

Chociaż ten rekord z pewnością robi wrażenie, założyciel firmy, Christian von Koenigsegg, zapowiada, że to jeszcze nie jest koniec wyczynów Jesko Absoluta. Twierdzi, że teoretycznie samochód ten może osiągnąć prędkość maksymalną z piątką na początku, jeśli udałoby się znaleźć odpowiednio dużo przestrzeni, by ją osiągnąć. Jeżeli udałoby się przełożyć teorię na praktykę, to kolejna bariera w motoryzacji pękłaby na kawałeczki. I pomyśleć, że kiedyś 407 km/h osiągnięte przez pierwsze Bugatti Veyron było jak lot w kosmos...

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA