Volvo EX60 nadchodzi. Oto wszystko co o nim wiemy
Volvo coraz szerzej uchyla rąbka tajemnicy o swoim nowym modelu - EX60. Elektryczny SUV mający zastąpić bestsellera XC60 jest już coraz bliżej i wiemy o nim coraz więcej.

XC60 zapisał się złotymi zgłoskami w historii Volvo, zostając najpopularniejszym modelem w historii producenta ze Szwecji - tym samym przebił ponad 30-letni rekord kultowego i najbardziej ceglastego spośród cegieł modelu 240. Teraz przygotowywany jest jego następca
Znamy już sylwetkę - detale są jeszcze za mgłą
Volvo udostępniło teaser przedstawiające sylwetkę modelu z profilu w otoczeniu czegoś, co chyba należy nazwać burzą piaskową:

Możemy z niego wywnioskować, że ogólne proporcje nadwozia (a najpewniej także jego wymiary) będą odpowiadać obecnemu, spalinowemu modelowi XC60.

Z przodu zaś widzimy wąskie, przednie reflektory z motywem Młota Thora, trafiający do nowych modeli marki. Najbardziej ukryty jest tył, choć jego zdjęcie wyciekło już kilka tygodni temu, a i Volvo udostępniło zdjęcie tylnego światła:


Pierwszy model na nowej bazie
Volvo potwierdziło, że EX60 będzie jego pierwszym samochodem wykorzystującym najnowszą platformę zwaną SPA3. Jest on zaawansowana technologicznie, zaś wewnątrz Volvo jest w zasadzie następcą platformy, na której opierają się modele EX90 i ES90. Szef działu technologii w Volvo Anders Bell deklaruje, że platforma SPA3 ma być w pełni elektryczna, a także jest dziełem autorstwa samego Volvo w odróżnieniu do platform konstruowanych przez Geely, jak platforma SEA wykorzystana w crossoverze EX30. Ma ona pozwolić Volvo na dodanie większej ilości modeli o szerokiej gamie akumulatorów. SPA3 ma być na tyle wielofunkcyjna, że pozwoli na utworzenie na jej bazie samochodów wielu segmentów - od aut miejskich, do dużych SUV-ów.
Akumulatory EX60 będą zintegrowane z konstrukcją nadwozia - pozwoli to na wygospodarowanie większej przestrzeni we wnętrzu auta. Nie znamy jeszcze ich pojemności, jednak Volvo deklaruje, że jego zasięg ma przebić 700 km osiągane w modelu ES90 (według normy WLTP), który korzysta z akumulatorów o pojemności 106 kWh. Jeśli chodzi o moc układu napędowego, według wcześniejszych doniesień, EX60 w wersji z dwoma motorami może mieć do 400 kW (536 KM) mocy.
Do tego EX60 ma być zaprojektowany na bazie technologii Superset, która umożliwi mu pobieranie aktualizacji bezprzewodowych.
Auto ujrzymy w pełnej krasie już za kilka miesięcy
Jeżeli ktoś nie może się doczekać, żeby zobaczyć jak dokładnie wygląda EX60, to musi poczekać na oficjalną prezentację zaplanowaną na 21 stycznia 2026 r., która odbędzie się w stolicy Szwecji - Sztokholmie. Produkcja zaś rozpocznie się w pierwszej połowie przyszłego roku w miejscowości Torslanda pod Goteborgiem.
Więcej o Volvo przeczytasz tutaj: