Oto nowe BMW iX3 bez żadnych tajemnic. Niepiękne, ale szybkie i wściekłe
Po latach oczekiwania BMW iX3 zadebiutowało oficjalnie. Nie należy do najpiękniejszych samochodów na świecie, ale mam pewność, że sprzeda się tak dobrze, że BMW będzie podobnie rysować auta przez najbliższą dekadę. Ma w ręku wszystkie atuty.

Nie będziemy bawić się we wstępy, bo nie ma na to czasu. Postanowiłem napisać ten wpis tak szybko, jak BMW iX3 ładuje się do pełna, a jeżeli wierzyć producentowi, to zostało mi co najwyżej kilkanaście minut na dokończenie. Tak - nowa platforma o uroczej nazwie Neue Klasse użyta w BMW iX3 wspiera architekturę ładowania 800 V i obsługuje maksymalną moc ładowania rzędu 400 kW. To imponujący wynik, który pozwoli na bezstresowe jazdy nowym niemieckim SUV-em nawet po autostradach. Natomiast jeżeli mieszkacie we wschodniej Polsce, to spieszę poinformować, że jeszcze nie mamy tutaj tak mocnych ładowarek. Według BMW ładowanie wystarczające do przejechania 372 km ma trwać 10 minut, a od 10 do 80 proc. w zaledwie 21 minut. Sami widzicie jak mało mam czasu.
Nowe BMW iX3 występuje w kilku wersjach mocy

Ale na początek zobaczycie tylko jeden. BMW iX3 50 ma łączną moc 469 KM, moment obrotowy na poziomie 645 Nm, sprint do setki w 4,9 s, a prędkość maksymalna ograniczona jest do 210 km/h. Bateria ma pojemność 109 kWh. Zasięg to imponujące 805 km. Nawet jeżeli jest to optymistyczna wizja producenta, to i tak w realnym użytkowaniu bez problemu uzyskacie ponad 600 km zasięgu, a to już naprawdę robi wrażenie. Cały czas mówimy o wielkim i ciężkim SUV-ie. Mierzy 4782 mm długości, 1895 mm szerokości i 16350 mm wysokości. Pojemność bagażnika wynosi 580 l, a po złożeniu siedzeń otrzymujemy przestrzeń o pojemności 1750 l. Z przodu znajduje się bagażnik o pojemności 58 l. BMW może holować przyczepy do 2000 kg wagi. Napęd trafia na obie osie - z przodu mamy silnik synchroniczny, z tyłu asynchroniczny.

BMW chwali się użyciem nowych ogniw cylindrycznych, które mają o 20 proc. większą gęstość niż tradycyjne rozwiązania. Podobnie jak niedawno Audi - BMW zrezygnowało z łączenia ogniw w moduły, dzięki czemu zaoszczędziło miejsca. Nowością u niemieckiego producenta jest obsługa ładowania V2L, ale również możecie traktować BMW iX3 jako drogi powerbank za sprawą obsługi Vehicle to Home i Vehicle to Grid.

Nowe BMW iX3 - ten design podzieli wszystkich
Można się godzinami spierać o to czy nowe BMW iX3 jest bardziej brzydkie czy tylko mało urodziwe, ale jedno mu trzeba przyznać - nikogo nie pozostawi obojętnym, bo po prostu nie da się obok niego przejść bez wyrażenia opinii. Część będzie pozytywna, część negatywna, ale takie kontrowersje oznaczają jedno - sprzeda się świetnie, bo klienci kochają taką polaryzację, co widać po wynikach sprzedażowych niemieckiego producenta

Nowy wąski grill w połączeniu ze sporymi elementami dekoracyjnymi przechodzącymi płynnie w światła LED sprawi, że nie będziecie w stanie pomylić tego auta z niczym innym. Dodajmy do tego podświetlenie i mamy bawarski pojazd do przepędzania kierowców z lewego pasa. Współczynnik oporu powietrza to imponujące 0,24.

Z tyłu jest jeszcze lepiej. Mała tylna szyba, spora lotka na dachu ogromny splitter w dolnej części i mamy SUV-a, który nawet stojąc wygląda dynamicznie. Tak się robi SUV-y.

W środku mamy zupełnie nowe wnętrze, które jest niepodobne do kokpitów innych BMW. 18-calowy ekran w kształcie rombu sprawia, że w pierwszej chwili mózg nie chce się do tego dostosować, ale patrząc na całokształt... wnętrze robi dobre wrażenie. Czuć pieniądz, jak to mówią. Całość działa na nowym systemie operacyjnym, którym zarządza zupełnie nowy komputer, o którym BMW mówi, że jest najpotężniejszym tego typu urządzeniem w samochodach osobowych. Reaguje dynamicznie na to, co dzieje się na drodze, a do tego działa w oparciu o algorytmy sztucznej inteligencji, więc z czasem nauczy się nowych rzeczy i lepiej będzie przewidywał nasze zachowania na drodze. Kto wie, może z czasem zacznie sam wrzucać kierunkowskazy?

Wisienką na torcie jest wyświetlacz przezierny, który prezentuje trójwymiarowe treści. Na kierownicy znalazło się sporo dotykowych przycisków.

Nowe BMW iX3 - cena?
Samochód trafi do salonów na początku przyszłego roku, a jego polska cena zaczyna się od 310 tys. zł i jest to naprawdę dobrze wyceniony samochód elektryczny (choć nie łapie się na dopłaty). Jego możliwości są tak dobre, że można wręcz mówić o okazji. Za jakiś czas zadebiutują słabsze odmiany. To jak, kupujecie?
