Najszybszy nielot świata to kiwi. Historia logo McLarena ma stacjonarny początek
McLaren nie jest może aż tak kultową marką jak Porsche czy Ferrari, ale ma swoich wiernych fanów. Ciekawe, ilu z nich wie, że pierwsze logo tej marki zawierało tego uroczego nielota.

Zacznijmy od podstaw: obecnie McLaren Automotive (poprzednio McLaren Cars) oraz McLaren Racing Limited to dwa osobne byty. Mają jednak wspólną historię, wspólną siedzibę w Woking w Wielkiej Brytanii... i wspólne logo.
Zacząć należy od Bruce'a McLarena
Ten urodzony w 1937 r. Nowozelandczyk był kimś w rodzaju człowieka-orkiestry. Nie dość, że z sukcesami się ścigał (w wieku 22 lat wygrał swój pierwszy wyścig Formuły 1, co ówcześnie czyniło go najmłodszym kierowcą, który tego dokonał), to był też konstruktorem i projektantem. W 1963 r. założył własny zespół wyścigowy: Bruce McLaren Motor Racing. Wtedy właśnie pojawiło się też pierwsze logo, zaprojektowane przez znanego projektanta związanego z motorsportem - Michaela Turnera. By podkreślić pochodzenie Bruce'a, na 4-kolorowym znaczku znalazł się zarys ptaka kiwi.

Pierwsze logo przetrwało do 1970 r.
Dłużej przetrwał jednak wspomniany nielot, który - teraz jako Speedy Kiwi - zdobił auta McLarena od 1971 r. To logo zostało zaprojektowane przez Douga Eyre, który nie tylko postawił na większą dynamikę obrazka, ale i na żywy, pomarańczowy kolor. Powód doboru akurat tej barwy do dziś nie jest do końca znany, ale podobno jedną z prawdopodobnych opcji miałby być fakt, iż pomarańczowy to barwa wyścigowa stosowana przez Nowozelandczyków - problem w tym, że choćby tabela dostępna tutaj tego nie potwierdza. Być może bliższa prawdy jest zatem opcja, że chodziło po prostu o zastosowanie koloru odpowiadającego barwom głównego sponsora.

Pierzasty kolega zniknął wraz z początkiem lat 80. XX w.
W zamian pojawiło się nowe logo McLaren International zaprojektowane przez Raymonda Loewy'ego. Jego fragment przypominał tzw. szachownicę wyścigową, ale nawiązywał też do loga Marlboro - ówczesnego głównego sponsora zespołu, który zresztą stał też za decyzją o dodaniu wariantu o przeważającej czerwonej kolorystyce. Jaskrawy odcień nie był przypadkowy - lepiej prezentował się w telewizji.


W 1991 r. logo zostało nieco uproszczone - czcionkę odrobinę odświeżono, pozostał też tylko jeden szewron, przesunięty obok litery n.
W 1997 r. logo zaczęło przypominać to stosowane obecnie
Wszystko dlatego, że szewron zamieniono na element stylizowany na wywołane tylnym skrzydłem zawirowanie powietrza. Co więcej, odpowiednio rozmieszczone na bolidach F1 grafiki przywodziło na myśl umaszczenie różnych drapieżników ze świata zwierząt.

W latach 2007, 2017 oraz 2021 logo odświeżono, przy czym od 2017 do 2021 było w całości czarne. Obecnie tzw. speedmark w przypadku zespołu F1 powrócił do tradycyjnego, pomarańczowego koloru inspirowanego owocem papai.

Logo McLarena zmieniało się wraz z epokami Formuły 1 i gustami sponsorów
Niezależnie od wersji zawsze miało symbolizować prędkość i innowacyjność. Kiwi, szewrony czy speedmark - każde z tych wcieleń pokazuje, że McLaren nie stoi w miejscu, że ewoluuje. I choć dziś króluje pomarańczowy speedmark, kiwi pozostaje przyjemną i wartą przypomnienia ciekawostką.
A Speedy Kiwi, jeśli się uprzeć, nawet odrobinę przypomina obecnie stosowany znak.
