Jeszcze wszyscy BYDziemy tym jeździć. W Polsce kupisz króla chińskiej sprzedaży
Zbudujmy swoje motoryzacyjne marzenia na bazie chińskiej czołówki sprzedaży. Dodatnia królowa - BYD Qin Plus - rządzi.
Lubię zaglądać w chińskie wyniki sprzedaży samochodów, bo przyszłość w nich widzę. Obecne obawy przed chińskimi pojazdami zostaną w końcu przełamane i kiedyś stanie się zupełnie normalnym chodzenie do chińskiego salonu samochodowego. Oczywiście, o ile będą jeszcze jakieś salony sprzedaży samochodów. Tak się stało z koreańskimi producentami i taki będzie los produktów chińskich. Jeśli kogoś kiedyś wsadzano w pierwszą Kię Rio, raczej nie postawiłby pieniędzy na to, że nie tak wiele lat później ludzie będą wyrywać sobie z rąk SUV-y tej marki. Zobaczmy, kto zdominował olbrzymi chiński rynek w maju tego roku, czym BYDziemy jeździć w przyszłości?
Sprzedaż samochodów w Chinach w maju
Żeby zobrazować, co tam się dzieje, kilka liczb. Sprzedaż urosła o 7 proc. względem poprzedniego miesiąca, co nie brzmi tak fajnie bez podania liczby sprzedanych sztuk. Sprzedano tam 1,7 mln samochodów, czyli trzykrotnie więcej niż sprzedaje się w Polsce w jeden rok i ponad 0,7 mln więcej niż europejska sprzedaż, ale w kwietniu. Rynek jest więc ogromny i bycie w jego czołówce to nie jest spokój ciasta. 388 tys. kawałków tego tortu stanowiły auta elektryczne. To więcej niż w Polsce sprzedano nowych aut w roku przystąpienia do Unii Europejskiej. Chiński rynek urósł o 22 proc. przez rok, porównywany miesiąc do miesiąca. Oto pierwsza dziesiątka chińskiej sprzedaży w maju według marek (za carnewschina.com):
- BYD - 209 730 sztuk
- Volkswagen - 173 803 sztuki
- Toyota - 147 514 sztuk
- Honda - 101 139 sztuk
- Changan - 80 453 sztuki
- Wuling - 71 398 sztuk
- Geely - 67 582 sztuki
- Nissan - 56 511 sztuk
- Audi - 52 696 sztuk
- Benz - 51 306 sztuk.
Niektóre twarze są znajome, a niektóre poznajemy, choćby z naszych publikacji, a jeszcze inne, mamy zobaczyć pod inną nazwą, jak Geely. Czołówka najpopularniejszych modeli jest jeszcze ciekawsza. Zwycięski model można nawet kupić w Polsce.
BYD Qin Plus — chiński królowa sprzedaży
Miejsce pierwsze na chińskim rynku zdobył model marki — jakżeby inaczej — BYD. Nazwa kojarzy się nieco z wyborami miss plus size, bo nazywa się Qin Plus. W chińskiej czołówce BYD ma cztery swoje modele. Pierwsza dziesiątka chińskiej sprzedaży w maju według modeli wygląda tak:
- BYD Qin Plus
- Nissan Sylphy
- Tesla Model Y
- BYD Dolphin
- BYD Yuan Plus
- Volkswagen Lavida
- Aion S
- BYD Song Plus
- Changan CS75 Plus
- Volkswagen Sagitar
Chińczycy ciągle kochają sedany. Przy odrobinie dobrej woli nawet BYD Qin Plus można uznać za sedana, choć tradycyjnie dla elektrycznych pojazdów jest nieco bulwiasty. Ktoś wystawił elektryczny wariant na sprzedaż w Polsce za 178 350 zł (pierwsza powstała wersja spalinowa Qin Plusa).
Auto ma przebieg tylko 1300 km i wedle sprzedawcy jest nowe, a pochwalić ma się zasięgiem na poziomie 500 km. Nie prezentuje się źle, choć z tą stylistyką trzeba się trochę oswoić. Szczególnie wzrusza napis na tylne klapie, by zbudować swoje marzenia. My też już możemy powoli budować swoje, te o chińskich elektrycznych samochodach, które nadejdą, czy tego chcemy, czy nie.