Takich tablic rejestracyjnych do tej pory brakowało. Będą nowe wzory
Trwają prace dzięki którym będziemy mogli stosować zmniejszone jednorzędowe tablice zabytkowe oraz tablice rejestracyjne motorowerowe zabytkowe. Jeszcze niedawno przekonywano nas, że nie da się ich wprowadzić, a właśnie nadchodzą.
Miało ich nie być. Jeszcze rok temu wszystko wskazywało, że zmniejszone tablice zabytkowe się nie pojawią. Twierdziło tak nawet Ministerstwo Infrastruktury mówiąc, że to się nie da. Ale pakiet deregulacyjny dla kierowców wymusił zmianę kilku przepisów wykonawczych. Na tej fali zaproponowano nowe wzory tablic rejestracyjnych, co ma uwzględniać prośby płynące ze środowisk posiadaczy pojazdów zabytkowych I oto proszę, trwają prace nad rozporządzeniem, które określi nowe wzory tablic.
Tablice jednorzędowe zmniejszone zabytkowe
Nowe przepisy proponują również rozszerzenie pojemności dla tablic rejestracyjnych zmniejszonych. Będzie więcej numerków, bo się już kończyły. No i najważniejsze, apele zostały wysłuchane. Nie trzeba będzie już kombinować jak zmieścić na samochodzie zabytkowym niepasującą wymiarami tablicę. Chyba, ale na pewno będzie łatwiej.
Tablice jednorzędowe zmniejszone stosowane są do:
Jak będzie jednorzędowa zmniejszona tablica zabytkowa? To jej bardzo brakowało. Wciąż z czarnym numerem na żółtym tle i wciąż z symbolem graficznym (chodzi o ten samochodzik) - tak przynajmniej przewiduje przepis (art. 27 ust. 7). Jednego tylko w projekcie rozporządzenie nie rozumiem. Z przepisu wynika, że zmniejszona jednorzędowa tablica zabytkowa ma zawierać rysunek samochodzika. Natomiast z wzoru tablicy, w tym samym projekcie rozporządzenia, wynika, iż na samochodzik miejsca nie ma. Jeśli to rysunek mówi prawdę a przepis się myli, to mniejsze tablice jednorzędowe powinny cieszyć się większą popularnością, bo samochodzik jest brzydki.
Numery będą przydzielane następująco. Dla powiatów z wyróżnikiem jednoliterowym i dwuliterowym pierwsza litera stanowi wyróżnik województwa, następne cyfry lub cyfry i litera, lub litery stanowią wyróżnik pojazdu tworzony kolejno w układzie:
a) trzy cyfry w przedziale od 001 do 999,
b) dwie cyfry w przedziale od 01 do 99 i litera,
c) cyfra w przedziale od 1 do 9, litera i cyfra w przedziale od 1 do 9,
d) litera i dwie cyfry w przedziale od 01 do 99,
e) cyfra w przedziale od 1 do 9 i dwie litery,
f) dwie litery i cyfra w przedziale od 1 do 9,
g) litera, cyfra w przedziale od 1 do 9 i litera.
Planowane wejście w życie rozporządzenia to 4 września 2022 roku. Kilka dobrych miesięcy dłużej przyjdzie poczekać na zabytkowe tablice motorowerowe.
Tablice rejestracyjne motorowerowe zabytkowe
Nietrudno zgadnąć, że motorowerowe tablice zabytkowe będą podobne do tablic samochodowych - czarna barwa na żółtej i piktogram. Dotychczas nie występowały w przyrodzie. Rejestrując zabytkowy motorower, można było przytwierdzić do niego motocyklową tablicę zabytkową lub zwykłą, motorowerową.
Tablice rejestracyjne motorowerowe zabytkowe będą wydawane od 1 maja 2023 r. Tablice rejestracyjne dla zabytkowych motorowerów wydane zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami zachowają ważność. Po 1 maja 2023 r. będzie można je wymienić na tablice rejestracyjne motorowerowe zabytkowe. W przypadku gdy dla motoroweru zgłoszonego do rejestracji jako pojazd zabytkowy wydane były:
- tablica rejestracyjna motocyklowa zabytkowa – możliwe będzie zachowanie dotychczasowego numeru rejestracyjnego,
- tablica rejestracyjna motorowerowa – pojazdowi będzie nadawany nowy numer rejestracyjny.
W okresie od dnia 4 września 2022 r. do dnia 30 kwietnia 2023 r. dla motoroweru zgłoszonego do rejestracji jako pojazd zabytkowy może być stosowana tablica rejestracyjna motorowerowa albo tablica rejestracyjna motocyklowa zabytkowa, jeżeli motorower posiada odpowiadające tej tablicy miejsce konstrukcyjnie przeznaczone do jej umieszczenia.
A jednak się da
W 2021 roku Rafał Weber z upoważnienia Ministra Infrastruktury tłumaczył, odpowiadając na pytanie posła Artura Szabałki, że wprowadzić zmniejszonych tablic rejestracyjnych się nie da:
Sprawa miała być wcześniej konsultowana z Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Producentów Tablic Rejestracyjnych oraz Instytutem Transportu Samochodowego. A tu proszę, nagle się da. Zapewne żadnego przekonującego wyjaśnienia, dlaczego tak się stało, nie otrzymamy. Właścicielom pojazdów zabytkowych pozostaje się cieszyć.