REKLAMA

Peugeot przyszłości będzie jak 205-tka. Tylko z lepszą kierownicą

Peugeot ujawnił zdjęcia konceptu Polygon w całej okazałości. Oprócz fikuśnej, prostokątnej kierownicy i skrzydlatych drzwi dostaliśmy też parę nawiązań do najlepszego, małego modelu francuskiej marki - 205.

Peugeot przyszłości będzie jak 205-tka. Tylko z lepszą kierownicą
REKLAMA

Na nowego Peugeota 208, musimy poczekać jeszcze parę lat. Żeby nieco uprzyjemnić nam ten czas, Francuzi zaserwowali koncept o nazwie Polygon. Ma to być (hehe) poligon doświadczalny dla rozwiązań, które Peugeot zamierza montować w swoich samochodach za kilka wiosen.

REKLAMA

Futuryzm z nutą klasyki

Peugeot Polygon prezentuje język designu, który najprawdopodobniej pojawi się także w przyszłych modelach z lwem w logo. Pierwszym z nich są przednie światła w kształcie śladów pazurów, które w nieco innej formie mają swoje miejsce już na obecnych Peugeotach - jednak w Polygonie przyjmują one kształt trzech poziomych pasów na całą szerokość nadwozia, w czym można się doszukać nawiązań do Peugeotów z lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, których grill wyglądał bardzo podobnie. Są one wykonane w technologii LED, oraz można zmieniać ich kolor.

Podobny układ znajdziemy z tyłu - tutaj również mamy trzy świecące pasy, które jednak urywają się, ustępując miejsca trzem innym pasom, znacznie grubszym, tworzącym kształt kwadratu. Wyczuwam tu nawiązanie do Peugeota 205 sprzed lat, którego charakterystycznym elementem były również małe, kwadratowe światła umieszczone tuż nad tylnym zderzakiem, a pomiędzy nimi, w wersji z początku produkcji znajdowała się plastikowa blenda ze żłobieniami. Świetliste pasy Polygona wyglądają podobnie.

Idąc dalej za nawiązaniami do świetnego przodka, w słupku C ujrzymy dwa zaokrąglone elementy - w trzydrzwiowej odmianie 205-tki w tym samym miejscu znajdowały się imitacje wlotów powietrza o identycznym kształcie. Podobnie sprawa wygląda z szerokimi, tylnymi błotnikami Polygona - od razu skojarzyły mi się z wyczynowym Peugeotem 205 T16, startującym w legendarnej, rajdowej grupie B.

Peugeot 205

Zaryzykuję stwierdzenie, że Peugeot nieco pozazdrościł rywalom zza miedzy w postaci Renault, których 4 i 5 już zyskują popularność wśród klientów. A wykorzystanie 205 to dobry trop, bowiem uchodzi on za jeden z najlepszych modeli noszących lwa na grillu; produkowano go przez 15 lat, wypuszczając ponad 5 mln egzemplarzy. Sam jechałem tym modelem i muszę przyznać że jak na swoje czasy był to niemal idealny miejski samochód - prosty, miły dla oka i potulnie słuchający się kierowcy.

Wnętrze to już pełen futuryzm

Szczególną uwagę przyciągają dwa elementy Polygona - podnoszone do góry drzwi i kierownica o nazwie Hypersquare w kształcie prostokąta z czterema okrągłymi otworami. O ile o takich drzwiach na kształt tych z Mercedesa 300 SL w produkcyjnej wersji możemy zapomnieć, to kierownica ma być znakiem rozpoznawczym Peugeotów za kilka lat. Jest to nowa generacja iCockpit Peugeota, dotychczas znanego jako "mała kierownica z wskaźnikami ponad nią". Kształt nowej kierownicy znalazł się także na felgach.

Hypersquare ma cztery panele w każdym rogu, mające pozwolić na kierowanie bez odrywania rąk. Działa ona w technologii steer-by-wire bez mechanicznego połączenia z kołami, ze zmieniającym się wraz z prędkością przełożeniem układu kierowniczego. Podobno redukuje to również drgania. Sama technologia steer-by-wire ma się pojawić w samochodach produkcyjnych w 2027 r., prawdopodobnie w nowym 208. Peugeot zdecydował się na ciekawą reklamę swojej kierownicy - w popularnej grze Multiplayer pod tytułem Fortnite, specjalnie w celu promocji nowego rozwiązania wprowadzono mapę o nazwie Polygon Island, która jest dostępna dla graczy po wpisaniu specjalnego kodu.

Na desce rozdzielczej nie znajdziemy żadnego ekranu. Zostanie on zastąpiony ogromnym ekranem typu HUD, gdzie cała przednia szyba będzie jednym wielkim, ekranem, odpowiadającym zwykłemu, 31-calowemu wyświetlaczowi. Kończąc temat wnętrza - zostało ono wykonane w znacznej mierze z materiałów nadających się do recyklingu, a poduszki w siedzeniach są wymienne.

Wszystko to brzmi wspaniale, ale powstaje też pytanie - ile z tych rozwiązań trafi do produkcji? Peugeot zadeklarował się jedynie do kierownicy w technologii steer-by-wire, choć nie obraziłbym się, gdyby przyszły 208 zachował kształt Polygona - Peugeotowi przyda się nowy 205.

REKLAMA

Więcej o Peugeotach przeczytasz tutaj:

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-11-13T18:39:48+01:00
Aktualizacja: 2025-11-12T18:10:18+01:00
Aktualizacja: 2025-11-12T13:43:47+01:00
Aktualizacja: 2025-11-12T10:03:01+01:00
Aktualizacja: 2025-11-11T10:54:03+01:00
Aktualizacja: 2025-11-11T10:30:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-10T16:33:12+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA