REKLAMA

Wiemy jak zmieniały się kolory samochodów w Polsce na przestrzeni ostatnich 30 lat. Jest bardziej ponuro

Najpopularniejsze kolory samochodów w Polsce nie zaskakują. Czarny, szary i biały od lat królują na ulicach. Jednak jak pokazują statystyki nie zawsze tak było.

Jak zmieniały sie kolory samochodów w Polsce w ciągu ostatnich 30 lat?
REKLAMA
REKLAMA

Pewien użytkownik portalu Reddit - Feemiror postanowił przyjrzeć się wyborom kolorystycznym Polaków. Przeanalizował 3,5 miliona ofert wystawionych na portalach aukcyjnych. Pod uwagę wziął zarówno auta nowe, jak i używane. Dzięki temu powstał wykres pokazujący jak zmieniały się preferencje Polaków podczas konfigurowania samochodów. Można z niego wysnuć wniosek, że kiedyś Polacy oprócz kolorowych snów, mieli kolorowe samochody. Teraz wolimy samochody, które nie wyróżniają się na ulicy i nie wymagają żadnej dopłaty do ceny katalogowej.

kolory samochodów
autor: użytkownik Feemiror

Wykres pozwala również odpowiedzieć na pytanie jaki kolor samochodu wybrać, żeby nie mieć później żadnego problemu z odsprzedażą.

Kolorowe lata 90-te

Z wykresu płynie smutny wniosek: kiedyś na ulicach można było spotkać więcej kolorów. Zielone, fioletowe, czerwone i żółte auta dumnie jeździły po drogach. Klienci nie bali się zaryzykować i wybrać czegoś innego niż miał sąsiad. Jednak czy takie założenie jest właściwe? Czy duży udział zielonego i fioletowego koloru nie wynikał przypadkiem z bazowych konfiguracji dostępnych w polskich salonach, a nie ułańskiej fantazji? Czy zieleń nie kojarzy nam się automatycznie z jedną marką? Potwierdzeniem tej tezy może być duży wzrost zielonego koloru od roku debiutu jej niezwykle popularnego modelu. Spadek liczby zielonych samochód nastąpił już po wycofaniu tego modelu z produkcji oraz zmiany image'u marki. Żeby dłużej nie trzymać czytelników w niecierpliwości, przedstawiam królową w zielonych szatach koronacyjnych – Skodę Felicię:

kolory samochodów Felicia
Wspaniały zielony kolor.

Sam miałem zielony samochód mieszczący się w trendach - Mazdę 323F BA z 1996 roku. Kolejnymi popularnymi kolorami, które teraz trudno spotkać były fioletowy i złoty. Za ten pierwszy niewątpliwie odpowiedzialne były takie samochody jak Toyota Corolla oraz Daewoo Tico. A jaki samochód często występował w złotym kolorze? Golf II. Zaskoczenie, prawda?

Srebrne milenium

W okolicach roku 2000 nastąpił powolny spadek kolorowych samochodów. Fioletowy praktycznie znikł z ulic, udział zielonego spadł drastycznie. Polacy zaczęli podchodzić do aut praktycznie. Bezpieczny srebrny ułatwiał utrzymanie czystości, a dzięki popularności koloru jego sprzedaż była znacznie ułatwiona. Po latach srebrny ma jeszcze jedną zaletę - praktycznie od razu widać ewentualne prace blacharsko-lakiernicze. Srebrny kolor został również wypromowany przez niemieckich producentów. Początek nowego tysiąclecia to srebrne auta premium. Z plakatów, reklam i folderów dumnie spoglądały Mercedesy, Audi i BMW. Jeżeli miałbym narysować z pamięci Mercedesa W211 lub Audi A4 B6, to pokolorowałbym je na srebrno. Podobno srebrny kolor lepiej odbijał promienie słoneczne, więc doskonale podkreślał kształty i przetłoczenia karoserii.

kolory samochodów
Idealny reprezentant niemieckiej myśli kolorystycznej

Początek XXI wieku przyniósł również spadek popularności czerwonych samochodów. Może to być tłumaczone mniejszą ofertą samochodów, do których czerwony naprawdę dobrze pasuje. Były nimi bez wątpienia hot hatche i małe coupe. Czerwony kolor kojarzy się z prędkością, agresją, a od wielu lat podkreśla się, że ulice to ostatnie miejsce na agresywne zachowania. Stabilnie na przestrzeni 30 lat zachowują się żółte samochody, które stanowią mniej niż  1 proc. wybieranych konfiguracji.

Kolory samochodów w ciągu ostatnich 10 lat to głównie biel i szarość

Ogromny skok zaliczyły białe samochody. W 2005 roku tylko niecałe 2 procent klientów wybierało taki kolor. Trudno w to uwierzyć patrząc na dzisiejsze ulice. Od wspomnianego 2005 roku biały rozpoczął triumfalny marsz po serca klientów. Już w 2011 roku wybrało go 14 proc. osób, a w ostatnich 6 latach co roku wybiera go ponad 20 % osób. Duży wpływ na zmianę kolorów mają zakupy flotowe. Firmy wybierają spokojne, naturalne kolory, które gwarantują zlewanie się auta z otoczeniem. Wtedy ich wyróżnikiem ma być logo firmy, lub dodatkowe wzory uzyskiwane za pomocą kolorowych oklein. Logo doskonale widać na białym lakierze. Biel jest również podstawowym kolorem w wielu konfiguratorach, więc nie wymaga żadnej dopłaty. Niewątpliwie smuci znaczący spadek popularności bordowego koloru. W 1992 roku taki kolor wybrało ponad 8 proc. kupujących. W 2020 r. zdecydowało się na to mniej niż jeden procent klientów.

Nowym hitem jest szary. Niemieccy producenci każdy nowy model prezentują w tym kolorze. Ma to w założeniu podkreślać nowoczesny styl, ale również kojarzyć się z bezpieczeństwem, którego nie gwarantują krzykliwe kolory. Teoretycy kolorów, mówią również o tym, że szary kojarzy się z mądrością, starszymi ludźmi, rozwagą. Auta w takich kolorach skierowane są dla osób o ustabilizowanym życiu, posiadających odpowiednie dochody. Szary należy do kolorów, które świetnie współgrają z innymi, pozwala je wyeksponować. Z racji tego, że ludzie bardzo lubią, gdy się o nich mówi dobrze, a tak mówi się o nabywcach szarych aut, to nie dziwi, że palety szarych kolorów są wyjątkowo rozbudowane i wyjątkowo drogie. W końcu nic tak nie podkreśla twojej rozwagi i statusu jak szary niemiecki samochód segmentu premium.

audi
Typowy niemieckich samochód z folderów reklamowych

Jedno jest pewne - czarny nigdy nie wychodzi z mody

W ciągu ostatnich trzydziestu lat czarny kolor nie opuszcza czołówki najchętniej wybieranych lakierów. Konsekwentnie wybiera go ponad 20 % kupujących. Rekordowy był 2008 rok, wtedy aż co trzeci samochód wyjeżdżał z salonu jako czarny. Trudno się temu dziwić. Czarny jest elegancki, pasuje do każdego auta. Nawet najbrzydszy samochód w czarnym wygląda lepiej niż jego srebrny kolega. Dodatkowo czarny nadal budzi skojarzenia z luksusem, klasyką, dobrym gustem. Jeżeli podejdziemy na ulicy do losowej osoby i spytamy się jakiego koloru powinna być limuzyna, to dowiemy się, że czarna. Owszem, utrzymanie czystości na czarnym aucie jest trudne, ale jego wygląd rekompensuje wszystkie niedogodności. Sam autor potwierdza - czarny to trzeci najlepszy kolor. Lepsza od niego jest tylko butelkowa zieleń od Alpiny oraz Mamba w Porsche.

ładne Porsche
Idealny samochód w idealnym kolorze

Kolory samochodów z tego wykresu potwierdzają jedno – nie lubimy się wyróżniać

Możemy godzinami dyskutować o tym, że nabywcy nowych samochodów nie mają gustu, że zachowują się jak daltoniści, że gdybyśmy mieli kupić teraz nowy samochodów od razu bralibyśmy butelkową zieleń z zewnątrz i jasne skóry w środku. Ale gdy stajemy w drzwiach salonu lub komisu, zostawiamy fantazję i upodobania kolorystyczne na boku. Wybieramy sprawdzone kolory, które gwarantują brak problemów w codziennej eksploatacji oraz przy późniejszej odsprzedaży. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na kolor samochodu jest marketing producenta. Doskonale widać to na przykładzie aut niemieckich, gdzie od kilku lat nowe modele prezentowane są w odcieniach szarości. Pokrywa się to ze wzrostem udziału tego koloru w palecie barw samochodowych. Jest jeszcze jeden ważny czynniki - lepiej sprzedają się kolory, które nie wymagają dopłaty. W końcu nie każdy lubi dopłacać za kolor, którego i tak będzie mało oglądał we wnętrzu swojego auta.

REKLAMA

Czy kolor w ogóle ma dla Was znaczenie?

(to nie jest pytanie na niedzielę, jakby co)

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA