Najsmutniejsze cenniki nowych samochodów. Wchodzisz, a tam pusto
Chciałem dzisiaj sprawdzić, ile kosztuje nowa Kia Proceed. Pobrałem pełny cennik i... to zdecydowanie nie było to, czego się spodziewałem.
![Kia Proceed GT test 2019 cenniki samochodów](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/08/Kia-Proceed-gt-test-2019-4.jpg)
Przypomnijmy sobie może piękne, nie tak odległe czasy i to, jak kiedyś wyglądał cennik tego modelu:
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/08/Zrzut-ekranu-2022-08-11-o-17.08.11.jpg)
Małe jednostki benzynowe, malutkie jednostki benzynowe, całkiem małe jednostki benzynowe i nawet diesel. Manuale, automaty, 120 KM, ponad 200 KM - co kto lubi.
Dziś ten cennik wygląda tak:
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/08/Zrzut-ekranu-2022-08-11-o-17.10.10.jpg)
Tak, to już koniec. Jeden silnik, jedna moc, jedna przekładnia (i to manualna) do wyboru, jedna wersja wyposażenia. Koniec. Żeby było zabawniej, to początkowo przegapiłem w ogóle tę mikroskopijną tabelkę i zastanawiałem się, czy zamiast cennika nie pobrałem przypadkiem katalogu. Nie - tak jest, tak ma być.
Kia Proceed zresztą nie jest jedynym modelem, którego cennik wygląda tak smutnawo, przynajmniej jeśli chodzi o gamę silnikową.
![ranking sprzedaży styczeń 2020](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/11/fiat_500_tyl.jpg)
Właściwie to powinniśmy się cieszyć, że ten model jeszcze w ogóle jest w sprzedaży, bo małe samochody spalinowe nikomu już się nie opłacają i 500-tki pewnie też niedługo nie będzie. Nie zmienia to jednak faktu, że gama silnikowa kilka lat temu wyglądała tak:
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/08/Zrzut-ekranu-2022-08-11-o-16.29.22.jpg)
Dzisiaj natomiast prezentuje się tak:
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/08/Zrzut-ekranu-2022-08-11-o-17.14.23.jpg)
Jeden silnik i do widzenia - podoba się albo nie, a jak nie, to proszę sobie poszukać czegoś innego w tym segmencie. Powodzenia.
![dostawczy Nissan Townstar](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/09/nissan-townstar-02.03.jpg)
Duży, pojemny, praktyczny... idealny wóz dla rodziny, tylko jeszcze dorzucić jakiś odpowiedni silnik i najlepiej automat. Ale zaraz, co?
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/08/Zrzut-ekranu-2022-08-11-o-16.47.47.jpg)
W sumie to nic. Cała oferta silnikowa Townstara w wersji Combi to aktualnie cały jeden silnik i cała jedna przekładnia do wyboru. Oczywiście przekładnia jest manualna.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/08/subaru-impreza-scaled.jpg)
Ciekawostka: w USA można sobie zamówić nową Imprezę z 5-biegową przekładnią manualna. U nas takiej opcji nie ma - zresztą trudno się dziwić - podobnie jak wyboru.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/08/Zrzut-ekranu-2022-08-11-o-17.54.09.jpg)
2.0 i CVT albo żegnamy.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/02/peugeot-rifter-2019-test-34.jpg)
Właściwie to takiego modelu w gamie Peugeot już nie ma. Ale kiedy jeszcze był, gama napędów prezentowała się następująco:
![cenniki samochodów](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/08/Zrzut-ekranu-2022-08-11-o-17.56.27.jpg)
Teraz zastąpił go elektryczny e-Rifter, a cały cennik prezentuje się zdecydowanie skromniej:
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/08/Zrzut-ekranu-2022-08-11-o-17.57.14.jpg)
Ciekawe, ile osób rzuciło się na elektrycznego kombivana, droższego w najtańszej wersji o kilkadziesiąt tysięcy złotych od tego samego modelu w wersji spalinowej...
![cenniki samochodów](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/08/toyota-camry-scaled.jpg)
Hybryda, CVT, napęd na jedną oś - jeśli się nie podoba, to proszę wyjść z salonu. Camry trzeba przy tym oddać, że od samego początku jest oferowana tylko w jednej wersji napędowej, więc można ją uznać za trendsettera w tym względzie.
![cenniki samochodów](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/08/ford-explorer-2020-phev-test-46.jpg)
Ford też nie miał żadnych problemów z tym, żeby Explorer był dostępny tylko w jednej wersji napędowej. Mało tego - w cenniku możemy przeczytać, że to jedna z jego zalet, bo dzięki temu konfiguracja jest dużo prostsza. Faktycznie - jeden silnik, dwie wersje wyposażenia, lakiery i pojedyncze opcje. Długo się raczej w takim konfiguratorze siedzieć nie będzie.
Łatwiej znaleźć jednak auta, gdzie wersji napędowych do wyboru jest więcej. Na razie.
Część z powyższych przykładów to prawdopodobnie chwilowe braki w ofercie. Część z kolei - celowa i jak najbardziej docelowa gama, i prawdopodobnie tych drugich będzie z roku na rok coraz więcej. Producenci regularnie zapowiadają w końcu ograniczenie swojej oferty, wycinając z niej nie tylko pojedyncze układy napędowe, ale nawet całe linie modelowe - w tym i te, które są z nami od lat.
A utrzymanie 6 czy 7 wersji układów napędowych dla tanich samochodów tylko niepotrzebnie komplikuje całą produkcję i podnosi koszty.