Najtańsza Dacia Duster znika z rynku. Unia Europejska ją wycięła
Dacia Duster to synonim połączenia stylu, prestiżu, dobrych właściwości jezdnych z niewysoką ceną. Przekonało się o tym setki tysięcy klientów w Europie, ale coś dziwnego wydarzyło się w ciągu kilku ostatnich dni. Już nie kupicie taniej Dacii Duster z silnikiem 1.0. Zniknęła.

Dacia Duster to jeden z fenomenów socjologicznych, których do końca nie rozumiem. To jej jest zły samochód, ale nie powiedziałbym, żeby jazda nim była moim marzeniem. Po tygodniowym teście nie wiedziałem, dlaczego to auto budzi takie zainteresowanie. Serio, połowa moich sąsiadów przyszła zapytać się o Dusterka, w tym dwóch właścicieli poprzedniej generacji. Na ulicach jest jej pełno, co po części tłumaczyłem sobie niską ceną. W końcu ile SUV-ów tego rozmiaru można mieć za 82 tys. zł, bo za tyle wychodziła wersja Essential? Mam dla was smutną wiadomość. Już jej nie ma, a wy musicie zapłacić dużo więcej. Do Dacii zawitały prawa rynku.
Tania Dacia Duster znika. Teraz płacisz więcej, mimo że tego nie potrzebujesz
Wersja Essential po cichutku zniknęła z konfiguratorów. Można było ją mieć z litrowym silnikiem o mocy 100 KM za jedyne 82 tys. złotych. Co znajdowało się na jej wyposażeniu?
- 6 poduszek powietrznych (czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne z przodu i kurtynowe),
- ABS,
- AEBS: aktywny system wspomagania nagłego hamowania z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów,
- LKA: system utrzymania pasa ruchu,
- LDWS: system kontroli pasa ruchu,
- DDAW: system kontroli zmęczenia kierowcy,
- ISA: rozpoznawanie znaków drogowych z ostrzeganiem o nadmiernej prędkości (ha tfu),
- AFU: wspomaganie nagłego hamowania,
- ESP,
- automatycznie włączane światła,
- multimedialną kierownicę,
- tylne czujniki parkowania,
- tapicerkę materiałową,
- elektryczne szyby z przodu,
- centralny zamek,
- elektryczne wspomaganie kierownicy,
- fotel kierowcy z regulacją w pionie,
- analogowy zespół zegarów z wyświetlaczem komputera pokładowego TFT 3,5,
- system multimedialny Media Control: radio cyfrowe DAB, gniazdo jack i port USB-C, 4 głośniki, system bezprzewodowej łączności z telefonem Bluetooth sterowany pilotem pod kierownicą,
- aplikację Dacia Media Control na smartfona,
- klimatyzację manualną,
- zderzaki w kolorze nadwozia,
- stalowe obręcze kół 16″
- reflektory z układem świateł LED,
- stałe relingi dachowe,
- elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka,
- Światła mijania ECO-LED
Ta Dacia zniknęła z oferty, podobnie jak i inne wersje wyposażenia z silnikiem 1.0 100 KM. Nie znajdziecie go już w ofercie. Jak to? Tak to, a raczej - podziękujcie CAFE.
Normy Emisji spalin wycięły silnik 1.0 w Dacii Duster
Był to silnik bez miękkiej hybrydy ze stosunkowo wysoką emisją spalin. Teraz już go nie znajdziecie w konfiguratorze, a cennik otworzy Dacia Duster TCe 140 z układem miękkiej hybrydy z manualna skrzynią biegów za 97 600 zł. Tak w praktyce moi drodzy wygląda dostosowywanie się do norm emisji spalin dla całej floty, które reguluje unijna dyrektywa CAFE. To właśnie te przepisy sprawiły, że z Dacii zniknęła najtańsza wersja z niewielkim silnikiem, bo jej sprzedaż nie kalkulowała się producentowi pod żadnym względem. Teraz musicie zostawić w salonie 15 tys. zł więcej i dopiero ma to sens.

Za większą ceną idzie również lepsze wyposażenie, bo to dostaniecie względem wersji Essential:
• Kamerę cofania
• Automatyczne wycieraczki
• Listwy ochronne na drzwiach
• Elektryczne szyby z tyłu
• Cyfrowy, kolorowy zespół zegarów 7”
• Media Display: 10” dotykowy ekran, bezprzewodowa
replikacja, usługi zdalne
• Konsolę centralną z podłokietnikiem i schowkiem
• Felgi aluminiowe 17”
• 6 punktów mocowania YouClip
Niby lepiej, ale jest mi po ludzku szkoda taniej Dacii Duster. Miała świetną cenę, można było ją kupić w wersji z gazem, a teraz płacicie więcej za to, że unijni urzędnicy tworzą przepisy, które są całkowicie odklejone od rzeczywistości. Nie da się mieć tanich samochodów w czasach dyrektywy CAFE. Dacia Duster kosztuje już prawie 100 tys. zł, jeszcze niedawno była to kwota, za jaką kupowało się maksymalnie doposażoną wersje.
Więcej o Dusterze przeczytasz w: