Nowa Dacia będzie praktyczna do bólu. Na razie rozmasujcie oczy
Dacia stwierdziła, że brakuje jej praktycznych samochodów, dlatego stworzyła kolejny. Zaraz sami stwierdzicie, że Hipster naprawdę jest brakującym ogniwem.

Jeszcze dziesięć lat temu ceny miejskich samochodów były zdecydowanie niższe, ale takie czasy niestety już nie wrócą. Coraz częściej za niską kwotą idzie mniejszy rozmiar. Wystarczy jednak odrobina chęci i kreatywności, by stworzyć coś ciekawego. Dacia postanowiła spróbować, a jej nowy Hipster Concept trzyma się z dala od niepraktycznych rozwiązań.




Dacia Hipster Concept, czyli liczy się prostota
Nigdy nie zastanawiałem się, jak mogłoby wyglądać połączenie Dacii Bigster i Fiata Topolino, ale już nie muszę, bo rumuński producent sam postanowił urzeczywistnić taką wizję. Efektem jest Hipster Concept mierzący 3 metry długości, 1,53 metra wysokości i 1,55 metra szerokości. Pojazd ma o 0,5 metra więcej od Topolino, ale jest o 0,7 metra krótszy od Dacii Spring.
Projektantom nie przeszkodziło to, by nieduży elektryczny mieszczuch zapewniał wystarczającą ilość miejsca, by komfortowo pomieścić cztery dorosłe osoby. Pomaga mu w tym kwadratowa stylistyka, która pozwoliła wygospodarować możliwie jak najwięcej miejsca. Zdaniem Romaina Gauvina, szefa ds. projektów zewnętrznych Dacii, samochód miał być tak prosty, że można naszkicować go trzema pociągnięciami ołówka.
Hipster Concept wyróżnia się płaskimi powierzchniami i poszerzonymi nadkolami. Przedni zderzak jest minimalistyczny, a jego górna część łączy reflektory, logo i grill w jeden spójny element. W tym projekcie liczyła się praktyczność, dlatego nie brakuje mu ciekawych rozwiązań. Do takich z pewnością zaliczają się tylne światła, które pozbawiono przeszklenia, ponieważ podczas jazdy i tak zasłania je szyba w klapie bagażnika. Żeby było taniej, Hipster Concept ma tylko jeden kolor nadwozia, którym pokryto łącznie trzy elementy.







Wnętrze dostosujecie samodzielnie
Dacia wyposażyła Hipstera w 11 punktów mocujących YouClip rozmieszczonych na desce rozdzielczej, drzwiach i w bagażniku. Dzięki nim można samodzielnie przymocować akcesoria takie jak głośnik, uchwyt na kubek czy oświetlenie. Fioletowe wnętrze wygląda oryginalnie, podobnie jak kierownica z ramionami umieszczonymi nad sobą. Dacia nie zapomniała o bezpieczeństwie, dlatego wyposażyła pojazd w dwie poduszki powietrzne.
Przednie fotele są tak naprawdę jednym szerokim siedziskiem, a składana tylna kanapa oferuje od 70 do 500 litrów przestrzeni bagażowej. Przeszklony dach rozjaśnia wnętrze i poprawia widoczność na sygnalizację świetlną, gdy stoi się zbyt blisko. Dacia zaprojektowała też specjalną stację dokującą, która pozwala na połączenie Hipstera z telefonem. Smartfon służy jako cyfrowy kluczyk do otwierania i uruchamiania pojazdu. Skorzystanie z niego również, gdy chcecie posłuchać muzyki, choć w uzyskaniu lepszych wrażeń akustycznych może pomóc wam bezprzewodowy głośnik.
Musicie czytać między wierszami
Dacia nie udostępniła dokładnych informacji dotyczących kwestii technicznych, ale Hipster Concept ma być o 20 proc. lżejszy od modelu Spring. Biorąc pod uwagę, że Spring Electric 65 waży 984 kg, może być to mniej więcej 790 kg. Deklarowany zasięg to kolejna kwestia, o której Dacia nie mówi wprost. Wspomina jednak, że ma wystarczyć do codziennej jazdy z uwzględnieniem dwukrotnego ładowania w tygodniu. Producent przytoczył też statystykę mówiącą, że 94 proc. kierowców we Francji dziennie przejeżdża mniej niż 40 km, co może oznaczać, że właśnie taki zasięg lub niewiele większy mógłby oferować Hipster Concept.
Trzeba przyznać, że przy europejskich realiach taki pojazd mógłby przyciągnąć klientów, zwłaszcza gdyby jego cena była wystarczająco niska. W ostatnim czasie nawet koncern Stellantis rozważał rozwój pojazdów podobnego segmentu, co spotkało się z poparciem samej Ursuli von der Leyen. Hipster Concept to pomysłowa wizja taniego samochodu. Jeśli Dacia zdecyduje się go stworzyć, może otworzyć sobie drzwi do klientów szukających taniego i prostego sposobu na samodzielne dojazdy do pracy lub na uczelnię.
Dowiedz się więcej o marce Dacia: