REKLAMA

Fiat Multipla karawan istnieje. Fizjologom się o tym nie śniło

Podobno zmarłym jest wszystko jedno. Jednak sam nie wiem, czy chciałbym się wybrać w ostatnią podróż karawanem na bazie Fiata Multipli - brzmi to jak abstrakcja, ale taki samochód naprawdę kiedyś powstał.

Fiat Multipla karawan istnieje. Fizjologom się o tym nie śniło
REKLAMA

Fiat Multipla - jaki jest, każdy wie. Z wyglądu każdy rozpozna ten samochód, jak Garbusa, czy Malucha w Polsce. Obecnie kariera memiczna przynosi powoli Multipli status youngtimera, a 6-osobowy van jest gwiazdą każdego zlotu na którym się pojawi. Jednak oprócz żartów z wyglądu może się ona pochwalić także ciekawą historią.

REKLAMA

Na szczęście chodzi o inną Multiplę.

No niestety (chociaż tutaj to może i stety) - Fiat Multipla z 1998 r. którą wszyscy znamy i niekoniecznie kochamy, takiej wersji się nie doczekał.

Inaczej sytuacja wyglądała w przypadku pierwszej Multipli - z 1956 r. Ta powstała na bazie Fiata 600, czyli hitu lat pięćdziesiątych, który dotrwał w produkcji aż do 1985 r., dzięki licencji w Jugosławii. Narysował go jeden z największych geniuszy wśród stylistów Fiata - Dante Giacosa. Z małego Fiata zachował silnik, jednak jego nadwozie rozciągnięto, wyrzucono bagażnik, ale zamiast tego w kabinie przygotowano miejsce dla nawet sześciu osób - biorąc pod uwagę nadwozie o długości zaledwie 3,5 metra należy uznać ten wynik za godny podziwu. A to czy tym pasażerom było wygodnie, to już inna kwestia - zwłaszcza że w tamtych czasach to nie było takie istotne.

Produkcja zakończyła się w 1967 r. na ok. 240 tys. egzemplarzy - do historii przeszedł jako jeden z przodków segmentu rodzinnych vanów. Szczególną popularność zyskał w korporacjach taksówkarskich w wielu miastach na Półwyspie Apenińskim i wśród niezamożnych włoskich rodzin. Na bazie 600 Multipli powstała również niewielka furgonetka 600T.

Więcej o Fiatach przeczytasz tutaj:

Karawan wygląda całkiem normalnie

Zdjęcia pochodzą z ogłoszenia wystawionego w w 2019 r. na włoskim portalu autobelle.it. Zainteresowany 600 Multiplą karawanem musiał wtedy zapłacić 17 tys. euro.

 class="wp-image-619532"
fot. autobelle.it

Specjalne nadwozie zostało wykonane przez słynną wytwórnię karoseryjną Carrozzeria Fissore z Savigliano z Piemontu na północy Włoch. Firma działała w latach 1921-1984 i ma na swoim koncie także inne konwersje na bazie Multipli, nie mówiąc o innych ciekawych konstrukcjach na bazie Maserati, De Tomaso, czy brytyjskiego TVR.

 class="wp-image-619533"
fot. autobelle.it
 class="wp-image-619534"
fot. autobelle.it

Nadwozie wydaje się być nieco wydłużone względem osobowego oryginału, poprzez dodanie kilku centymetrów tylnego zwisu. Było to konieczne, żeby do 3,5-metrowego samochodu pomieścić trumnę, ale z drugiej strony taka modyfikacja musi znacznie utrudniać dostęp do silnika, gdyż oryginalnie zapewniała go klapa w tylnej części nadwozia. Przód natomiast jest inny niż w standardowej 600 Multipli, gdyż pochodzi z modelu Sabrina, produkowanego przez Fissore. Zaryzykuję stwierdzenie, że w przeciwieństwie do wielu karawanów na bazie większych samochodów, 600 Multipla wygląda dość proporcjonalnie. A przynajmniej lepiej niż taki Polonez Bella.

 class="wp-image-619535"
fot. autobelle.it
REKLAMA

Model na sprzedaż wyglądał całkiem nieźle, a na liczniku miał tylko 5132 km. Nadwozie zostało ozdobione sakralnymi ornamentami, zaś na potrzeby konduktów pogrzebowych wyposażono go w system nagłośnienia z mikrofonem. W jego wnętrzu znajdziemy gustowne fioletowe siedzenia, które w połączeniu z nadwoziem karawan szczególnie powinny spodobać się młodym kobietom ubierającym się na czarno i noszącym mocny makijaż i kabaretki w miejscach publicznych.

Muszę też przyznać - świetna baza na kampera.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA