REKLAMA

Chiński gigant atakuje Japonię. Ulicami Tokio poleje się Baiju

Trunek Baiju pochodzi z Chin, podobnie jak koncern BYD. Najnowsze dziecko tego konglomeratu bierze na celownik Japonię – oto chiński kei-car.

BYD kei Car
REKLAMA

Japonia jest aktualnie czwartym największym rynkiem motoryzacyjnym świata. W ubiegłym roku sprzedano tam ponad 4,3 mln samochodów. Duża część z nich to tzw. kei-cary. Nam mogą się wydawać egzotycznymi miniaturkami. Ja sądziłem, że stanowią jedynie niszowy segment – coś jak samochody „na kategorię B1”. Jednak podczas pobytu w kraju Kwitnącej Wiśni zrozumiałem, że są one wszechobecne. Nic dziwnego, że praktycznie każdy japoński producent ma w swojej ofercie reprezentanta tego segmentu. A teraz potencjał w tym obszarze dostrzegł chiński gigant, który wkracza na większość światowych rynków – BYD. Oto jego propozycja.

BYD planuje wejść na japoński rynek miniaturowych samochodów z nowym, w pełni elektrycznym modelem zaprojektowanym specjalnie dla tamtejszych dróg. Niedawno wyciekły zdjęcia testowego prototypu, który ma pudełkowatą karoserię oraz przesuwane tylne drzwi.

REKLAMA

To będzie pierwszy elektryczny kei-car od zagranicznego producenta

BYD stworzył w tym celu zupełnie nową platformę, dostosowaną wyłącznie do wymogów kei-carów, co wyróżnia go na tle innych zagranicznych marek. Wcześniejsze modele, takie jak Smart ForTwo czy Hyundai Inster, nie były projektowane wyłącznie z myślą o japońskich przepisach.

Nie wiemy jak będzie się nazywał nowy model, ale według doniesień z Chin, auto będzie wyposażone w baterię o pojemności 20 kWh, oferując zasięg około 180 km. Będzie też obsługiwać szybkie ładowanie o mocy 100 kW oraz dysponować wydajnym systemem klimatyzacji z pompą ciepła. Szacowana cena to 2,5 mln jenów (ok. 60 tys. zł), a samochód będzie rywalizować z Nissanem Sakura i Mitsubishi eK X EV – obecnie najpopularniejszymi elektrycznymi kei-carami w Japonii.

Nissan Sakura

BYD atakuje japoński rynek

BYD planuje rozpocząć eksport tego modelu z Chin do Japonii pod koniec 2026 roku. Firma ma ambicję zdobycia aż 40 proc. udziału w segmencie elektrycznych kei-carów w ciągu kilku lat. Obecnie w Japonii sprzedaje modele Dolphin i Seal, ale w 2024 roku znalazły one zaledwie 2200 nabywców. Rozbudowa sieci dealerskiej i wprowadzenie kei-cara mają zapewnić firmie sukces. Wejście BYD może być pierwszą poważną konkurencją dla lokalnych marek. A chiński producent podchodzi do sprawy bardzo poważnie, traktując swój debiutancki produkt z pełnym zaangażowaniem.

REKLAMA

Czytaj więcej:

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-11T18:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T13:12:12+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T11:06:19+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T09:26:17+02:00
Aktualizacja: 2025-06-10T17:50:18+02:00
Aktualizacja: 2025-06-10T14:58:03+02:00
Aktualizacja: 2025-06-10T13:51:24+02:00
Aktualizacja: 2025-06-10T13:47:36+02:00
Aktualizacja: 2025-06-10T07:56:41+02:00
Aktualizacja: 2025-06-09T19:24:14+02:00
Aktualizacja: 2025-06-09T15:32:55+02:00
Aktualizacja: 2025-06-09T13:49:52+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA