REKLAMA

Znamy założenia Strefy Czystego Transportu w Warszawie. To nie będzie całe miasto (na razie)

Strefa Czystego Transportu w Warszawie ma już swoje założenia. Przedstawiły ją stołeczne władze. SCT nie obejmuje całego miasta, ale to nie koniec, a dopiero początek tej historii.

obszar SCT Warszawa
REKLAMA
REKLAMA

Strefa Czystego Transportu to taka strefa, do której mogą wjeżdżać tylko określone pojazdy. Teoretycznie wymyślono ją po to, żeby wjeżdżały do niej tylko pojazdy z "czystymi" źródłami napędu, w rzeczywistości będą regulować ruch aut w mieście bazując na ich wieku. W Krakowie już przyjęto uchwałę i wiadomo, jak będzie wyglądać tamtejsza strefa. Jest potężna, bo obejmie całe miasto. Dziś swoje założenia dla Strefy Czystego Transportu przedstawiły władze Warszawy, oto one.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie - założenia

Nie przedłużajmy:

  • SCT w Warszawie zacznie obowiązywać od lipca 2024 roku,
  • obszar obowiązywania strefy: większość Śródmieścia, przylegające do Śródmieścia fragmenty Woli, Ochoty, Saskiej Kępy, Grochowa i Pragi,
  • granicami strefy będą arterie, których strefa nie będzie obejmować,
  • kolejne etapy będą wchodzić co dwa lata, czyli co dwa lata będę eliminowane kolejne samochody z możliwości wjazdu do strefy.

Władze Warszawy uznały za stosowne poinformować, że 87 proc. mieszkańców chce, aby lokalne władze podejmowały działania, których celem jest ograniczenie zanieczyszczenia powietrza, a 76 proc. chce wprowadzenia strefy czystego transportu. Na Białorusi urzędujący prezydent ma 101 proc. poparcia, a Warszawiacy entuzjastycznie wyrażają poparcie dla strefy.

warszawska SCT obszar
Żródło: m. st. Warszawa

Trzeba pamiętać, że nie musi być to kształt ostateczny warszawskiej SCT. Te założenia będą jeszcze musiały się obronić w procesie konsultacji społecznych. Swoje uwagi możecie przesłać tutaj. Chyba warto, ale nie zróbcie jak w Krakowie, gdzie sporo głosów popierające wprowadzenie strefy było zmyślonych.

Bardzo istotne dla kierowców są dwuletnie etapy, to one zmuszą ich do zmiany samochodu.

Etapy wprowadzania SCT w Warszawie

Lepiej sprawdzić, jaką normę Euro spełnia wasze auto, a potem podjąć decyzję o sprzedaży, zgodnie z poniższą rozpiską.

Etapy wdrażania SCT w Warszawie (założenia):

  • Etap 1 - od lipca 2024 do SCT w Warszawie wjedziemy tylko autem benzynowym spełniającym normę Euro 2 (max. 27 lat) i autem z silnikiem Diesla z normą Euro 4 (max. 18 lat),
  • Etap 2 - od 2026 roku będzie to odpowiednio Euro 3 dla silników benzynowych (max. 25 lat) i dla wysokoprężnych Euro 5 (max. 16 lat),
  • Etap 3 - od 2028 roku, Euro 4 dla benzynowych (max. 22 lata) i Euro 6 dla silników Diesla (max. 13 lat),
  • Etap 4 - od 2030 roku, Euro 5 dla benzyn (max. 20 lat) i Euro 6dT dla silników Diesla (max. 11 lat),
  • Etap 5 - od 2032 roku, Euro 6 dla benzyn (max. 17 lat) oraz Euro 6d dla silników Diesla (max. 11 lat).

O ile w przypadku samochodów benzynowych kryteria nie wydają się potwornie wyśrubowane, to samochody z silnikami wysokoprężnymi czeka w strefie niezły pogrom.

etapy SCT Warszawa
Źródło: m. st. Warszawa

Czy powietrze będzie czystsze?

Tu zdania mogą być podzielone. Warszawskie władze podają nawet, jak bardzo oczyści się powietrze. Nie wiem skąd ta pewność w kreśleniu procentów, ale po pierwszym etapie spadek emisji NOx prognozują na 11 proc., w końcowym etapie to już 80 proc. Poziom cząstek stałych ma spaść najpierw o 20 proc., by na końcu chwalić się spadkiem kolejno o 66, 68 i 69-proc. Na pewno ludzie z praktycznie nowym autem spełniającym normę Euro 6dT docenią w 2032 roku ten heroiczny wysiłek. Muszą to być bardzo precyzyjne wyliczenia. Ciekawe, czy jak się nie potwierdzą, to strefa zostanie zlikwidowana, czy zaostrzona?

W imieniu mieszkańców stolicy już wypowiedział się Warszawski Alarm Smogowy. Oto fragment ich dzisiejszego tekstu:

16-letnie auto nadciąga, ukryjcie swoje dzieci. Mieszkańców zachęcam do udziału w konsultacjach społecznych, żeby mogli wypowiedzieć się, czy 16-letnie auto jest przerażające, czy też w ogóle nie i czy pragną SCT rozległej na całe miasto, bo inaczej ktoś postanowi za nich.

REKLAMA

Czytaj również:

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA