Kraków zatwierdził Strefę Czystego Transportu. Na razie lepiej nie sprzedawaj samochodu
Najlepiej też uważaj przy zakupie kolejnego, bo Strefa Czystego Transportu, którą wprowadził Kraków, będzie się początkowo rządzić dość specyficznymi zasadami.
Po 2026 r. wszyscy będą już korzystać z niej na tych samych zasadach, więc wtedy nie będzie problemu. Ale na razie trzeba będzie mocno uważać przy zmianie auta.
Strefa Czystego Transportu - od kiedy Kraków planuje ją wprowadzić?
Od 1 lipca 2024 roku - początkowo planowano, żeby pierwszy etap ruszył od początku 2024 r., ale ostatecznie zatwierdzony został odrobinę późniejszy termin.
Na tym etapie do Strefy Czystego Transportu - która obejmie właściwie całe miasto - nie będą mogły już wjechać samochody, których silniki spełniają normę Euro 1 w przypadku silników benzynowych i Euro 2, w przypadku silników Diesla. Oznacza to, że z wyjazdu wykluczone zostaną benzyniaki wyprodukowane w większości przed 1992 r. i diesle wyprodukowane przed 1995 r.
Strefa Czystego Transportu ma tutaj jednak jeden haczyk.
Ograniczenia pierwszego etapu dotyczą bowiem wyłącznie samochodów, które ostatni raz zostały zarejestrowane po pierwszym dniu marca 2023 r. W rezultacie, jeśli już mamy samochód, który nie spełnia wyższych norm albo kupimy go jeszcze w tym roku - nadal będziemy mogli nim bez skrępowania jeździć po Krakowie.
Inna sprawa, że 30-letnimi samochodami z silnikami benzynowymi i niemal równowiekowymi pojazdami z silnikami wysokoprężnymi prawdopodobnie jeździ już po Krakowie tylko garstka osób. Zresztą część z nich nadal będzie mogła się nimi poruszać, nawet po wejściu w życie drugiego etapu
Drugi etap SCT będzie już dużo bardziej rygorystyczny.
Minimalną normą Euro dla silników benzynowych będzie wtedy 3, natomiast dla wysokoprężnych - 5. W tym przypadku nie będzie już żadnych odstępstw dotyczących daty rejestracji.
Ten etap ma zostać wprowadzony 1 lipca 2026 r.
Zgodnie z informacjami, które podaje rmf24, z ograniczeń mają być wyłączone m.in. pojazdy specjalne i historyczne, ratunkowe oraz auta, których właściciele mają co najmniej 70 lat i są prowadzone przez właścicieli.
* Zdjęcie główne: Elzbieta Krzysztof / Shutterstock