Nio do wiary. Szok, absolutny rekord - przejechali elektrykiem ponad 1000 km bez ładowania
Stało się. W 2024 rok możemy wejść z dumą. Elektryfikacja to jest jednak wspaniała rzecz. Samochód elektryczny przejechał ponad 1000 km na jednym ładowaniu. Przejechali elektrykiem ponad 1000 km, czaisz? To tyle, ile każdy Janusz swoim TDI w 1999 r.
![przejechali elektrykiem ponad 1000 km](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/05/nio-et7-00010.jpg)
Kierowcy Golfów 3 z silnikami SDI, czy TDI oraz użytkownicy Skody Octavii jedynki z silnikami 1.9 przecierają oczy ze zdziwienia. Ostatni bastion ich argumentów za starym dobrym kopciuchem upadł jak domek z kart, bo ktoś przejechał chińskim elektrykiem ponad 1000 km na jednym ładowaniu! Jak do tego doszło? Nie wiem. No dobra wiem. A więc było to tak...
Za górami, za lasami istnieją Chiny. W tym kraju motoryzacja oraz elektryfikacja rozwijają się nawet szybciej niż nowe choroby. Samochody na prąd z Państwa Środka zaczynają ekspansję na cały świat. Teraz można śmiało powiedzieć, że ich pojawienie się w Europie czy Stanach Zjednoczonych to będzie prawdziwy wjazd na białym koniu, ponieważ pojazd Nio ET7 właśnie udowodnił, że potrafi przejechać 1044 km na jednym ładowaniu.
![chińscy producenci samochodów elektrycznych cła unia europejska](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/05/nio-et7-00009.jpg)
Przejechali elektrykiem ponad 1000 km bez ładowania
Branżowy portal Cnevpost.com podaje, że dwuosobowa załoga pokonała dystans 1044 km za kierownicą liftbacka Nio ET7 wyposażonego w 150 kilowatogodzinową baterię. Za kierownicą usiadł sam William Li - założyciel i CEO marki Nio. Jego zmiennikiem został Shen Fei, wiceprezydent marki.
Co ciekawe test nie odbywał się w idealnych warunkach pogodowych - załoga wystartowała z Pekinu przy temperaturze minus 2 stopnie Celsjusza. Najwyższa temperatura zewnętrzna wynosiła 12 stopni Celsjusza. Załoga utrzymywała we wnętrzu temperaturę na poziomie 20 stopni Celsjusza, a pojazd jechał obciążony 190-kilogramowym ładunkiem (głównie w postaci dwuosobowej załogi).
Po czternastu godzinach i jednej minucie oraz przejechanych 1044 kilometrach test został zakończony. Na mecie bateria pokazywała, że Nio ma jeszcze 3 proc. energii w akumulatorach i szacowany zasięg na kolejne 36 km. Samochód zużył średnio 13,2 kWh na każde 100 km trasy przejechanej ze średnią prędkością 83,9 km/h.
![przejechali elektrykiem ponad 1000 km](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/05/nio-et7-00015.jpg)
Za uzyskanie takiego wyniku odpowiedzialna jest w dużej mierze nowa bateria o pojemności 150 kWh. Akumulator to tzw. wariant pośredni z półstałym elektrolitem. Jego gęstość energetyczna wynosi 360 Wh/kg, a masa całego urządzenia to bardzo imponujące 575 kg. Dla porównania 95-kilowatogodzinowy akumulator w Audi SQ8 e-tron waży ponad 700 kg.
I co sądzicie o tym wyczynie?
Ja mogę powiedzieć wam, co sam o nim sądzę. Takie testy, wyniki i rekordy są potrzebne dla rozwoju akumulatorów oraz dla oswajania klientów z wizją poruszania się samochodem elektrycznym. Należy jednak pamiętać o dwóch rzeczach:
Po pierwsze to Skoda Octavia pierwszej generacji z silnikiem 1.9 TDI potrafiła bez problemu pokonać 1000 km na jednym tankowaniu. Ten samochód ma bak o pojemności 55 litrów i zużywa średnio 5,1 litra ropy na 100 km, ale zejście w trasie poniżej 4 nie jest wielkim wyczynem. A potem, po 3-minutowym zatankowaniu auto mogło jechać dalej...
![Skoda Octavia RS](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/09/skoda-octavia-rs-historia-25-lat-13-2.jpg)
Po drugie geniusz elektryfikacji, Elon Musk, jest zdania, że klienci wcale nie potrzebują tak ogromnych zasięgów i nie chcą za to płacić. I tak faktycznie jest. Przecież samochody spalinowe nie mają 200-litrowych baków, więc po co mielibyśmy wozić gigantyczne akumulatory-bestie w swoich elektrykach? Wie o tym również Nio, ponieważ firma oferuje swój akumulator o ogromnej pojemności jako upgrade.