REKLAMA

Ministrowie przemówili. Młodzi kierowcy do 100 km/h na autostradzie. To tylko jedna z poważnych zmian

Właśnie odbyła się konferencja prasowa trzech ministerstw „Bezpieczeństwo na drogach – propozycja zmian w prawie”. Jest to wynik prac międzyresortowych z ostatnich tygodni. Dowiedzieliśmy się jak polski rząd będzie walczył z bandytami drogowymi [spoiler alert: nie będzie].

konferencja Bezpieczeńswo_
REKLAMA

Konferencja z udziałem ministra spraw wewnętrznych i administracji, koordynatora służb specjalnych Tomasza Siemoniaka, ministra sprawiedliwości Adama Bodnara oraz ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka rozpoczęła się od stwierdzenia, że po raz pierwszy od lat udało się stworzyć zespół roboczy wspólny dla kilku ministerstw, który stworzył kompleksowe propozycje zmiany będą w KK, KW i PoRD.

REKLAMA

Główny problem i katalizator zmian to naruszanie bezpieczeństwa ruchu drogowego w sposób powodujący śmierć obywateli. Zdaniem ministrów drogi są do przemieszczania się od A do B przy poszanowaniu przepisów i to mają odzwierciedlać nowe przepisy. Konferencja nieprzypadkowo odbyła się w piątek, ponieważ statystycznie jest to najgorszy dzień tygodnia na polskich drogach.

Poniżej lista propozycji zmian, przedstawionych podczas konferencji:

  • Zaostrzenie kar dla tych, co jeżdżą na sądowym zakazie-  obligatoryjny i dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów za złamanie czasowego zakazu prowadzenia pojazdów
  • Kierowanie pojazdem pod wpływem alkoholu - obniżenie poziomu fakultatywnego przepadku pojazdu dla kierowców pod wpływem alkoholu. Nowy próg od 0,5 promila do 1,5 promila (obecnie obowiązuje od 1,0 promila wzwyż)
  • Kierowanie pojazdem pod wpływem alkoholu (powyżej 1,5 promila) - obligatoryjny przepadek pojazdu oraz ograniczenie możliwości zawieszenia kary więzienia - nie ma „zawiasów”
  • Czasowe zakazy prowadzenia pojazdu nie będą się nakładać, a przedłużać. Jeżeli kilka sądów równolegle prowadzi postępowania kończące się zakazami prowadzenia pojazdów, to sąd ma musieć sprawdzić, czy kierowca ma orzeczony zakaz i kolejnym zakazem wydłużać okres zakazu
  • Nowy typ przestępstwa: organizacja i udział w nielegalnych wyścigach samochodowych. Policja będzie miała obowiązek przekazania do ubezpieczycieli informacje o pojazdach uczestniczących w wyścigach. Powstanie przepis umożliwiający ukaranie uczestników tego typu zgromadzeń (przede wszystkim czynnych uczestników wyścigów) grzywnami do 5 tys. zł oraz przepadkiem pojazdu za udział w wyścigu
  • Większe sankcje za brawurową jazdę, czyli za przekroczenie prędkości o co najmniej 50 proc. względem obowiązującego ograniczenia 
  • Większe sankcje za jazdę lewym pasem i zmuszanie nadjeżdżających do hamowania
  • Nowe wykroczenie, czyli tzw. drifting. Kara min. 1500 zł, zatrzymanie prawa jazdy na 3 m-ce oraz przepadek pojazdu na 30 dni za celowe zrywanie przyczepności
  • Okres próbny dla nowych kierowców: przez pierwsze dwa lata od otrzymania uprawnień kierowców ma obowiązywać zerowy limit na stężenie alkoholu we krwi oraz zmniejszony limit prędkości poza terenem zabudowanym do 80 km/h, oraz do 100 km/h na autostradach i drogach ekspresowych. Za popełnienie wymienionych wykroczeń dwa razy okres próbny będzie wydłużany o dwa lata
  • Możliwość uzyskania prawa jazdy kat. B dla osób w wieku 17 lat, ale z obostrzeniem, że przez pierwsze pół roku kierowca będzie mógł prowadzić pojazd, tylko kiedy w będzie w nim również doświadczony kierowca w wieku min. 24 lat i z 5-letnim stażem posiadania prawa jazdy kat. B
  • Zatrzymanie prawa jazdy na 3 m-ce za przekroczenie prędkości również poza zabudowanym na drodze jednojezdniowej jednokierunkowej - zasady obowiązujące w terenie zabudowanym rozszerzone o kolejny rodzaj dróg
  • Brak możliwości redukcji punktów karnych za najcięższe wykroczenia - powstanie katalog takich wykroczeń
  • Limit prędkości dla pojazdów rolniczych podniesiony 30 km/h do 40 km/h.

Wiele zmian ma sens, ale jest jedna zupełnie nielogiczna

Najgorszą propozycją jest nakazywanie młodym kierowcom jazdę po autostradach z prędkością 100 km/h. To najbardziej niebezpieczna prędkość dla samochodu osobowego. Tiry poruszają się 80 km/h, a kierowcy samochodów osobowych jadą 120 -140 km/h. Proponowane 100 km/h to trafienie w sam środek tych pomiędzy te skrajnie i w efekcie ogromne wyzwanie dla młodych kierowców. Ten przepis powinien zostać jeszcze przemyślany. Pozostałe propozycje można wstępnie uznać za dobre. 

REKLAMA

Bezpieczeństwo na drogach – propozycja zmian w prawie. Co dalej?

Dalsze prace nad projektem „Bezpieczeństwo na drogach – propozycja zmian w prawie” będzie prowadził wiceminister sprawiedliwości. W ciągu najbliższych tygodni zostaną przeprowadzone konsultacje społeczne oraz proces legislacyjny.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA