REKLAMA

Volvo stawia na laserowe czujniki w swoich autonomicznych autach

Producenci samochodów autonomicznych robią co mogą, aby pochwalić się jak najlepszą technologią w swoich pojazdach. Start-up technologiczny Luminar właśnie pochwalił się, że laserowe czujniki w Volvo będą ich produkcji. Nie ujawniono wartości tego kontraktu.

Volvo stawia na laserowe czujniki w swoich autonomicznych autach
REKLAMA

Luminar, produkujący czujniki LiDAR, jest obecnie na fali. Nie tak dawno poinformował o współpracy z Toyotą, teraz z Volvo.

REKLAMA

Russell zdradził też, że Luminar współpracuje z dwoma innymi partnerami z branży motoryzacyjnej, ale na razie nie ujawnił o kogo chodzi.

Jak to działa?

LiDAR to akronim, pochodzący od wyrażenia: Light Detection and Ranging. To urządzenie działające na podobnej zasadzie jak radar, ale wykorzystujące światło zamiast mikrofal.

Urządzenie buduje trójwymiarową mapę swojego otoczenia, emitując miliony impulsów laserowych na sekundę i mierząc, ile czasu potrzeba, by odbiły się od otoczenia. Problem polega na tym, że jest to stosunkowo młoda technologia. Producenci cały czas szukają najlepszej kombinacji zasięgu, rozdzielczości, niezawodności i optymalnych kosztów.

Największy gracz w tej przestrzeni, Velodyne (który wyprodukował pierwszy lidar w 2005 roku), sprzedaje swój najbardziej zaawansowany sensor za 75 000 dolarów. To urządzenie korzysta ze 128 obracających się laserów, a umieszcza się je na dachu samochodu.

Specjalne oprogramowanie pozwala zrozumieć czujnikom, co znajduje się dookoła.

Luminar obejmuje inną część spektrum światła podczerwonego. Urządzenie produkowane przez ten start-up korzysta z zaledwie dwóch laserów, które dysponują zasięgiem ponad 250 metrów.

Mało tego, oprogramowanie (które jest cały czas udoskonalane) tłumaczy pojazdowi, który zbiór punktów to człowiek, który używa chodzika, a który jest koszem na śmieci.

Dodatkowo lidar Luminara ten jest tańszy od swojej konkurencji.

Laserowe czujniki w Volvo

Ogłoszenie współpracy z Luminarem oznacza tyle, że Volvo koncentruje się na opracowywaniu oprogramowania do autonomicznego prowadzenia samochodów, podczas gdy Autoliv wykonuje sprzęt, a firma Ericsson dba o łączność tych komponentów. W planach jest także wykorzystanie technologii obliczeniowej Nvidia do swojego systemu.

REKLAMA

Dobrze wiedzieć, że producenci samochodów autonomicznych inwestują w coraz to lepsze technologie, by jazda ich autami była coraz bardziej bezpieczna.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-10-29T16:03:25+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T14:26:08+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T12:54:49+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T12:04:02+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T11:35:59+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T11:10:19+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T10:53:38+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T09:04:40+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T18:18:49+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T07:46:35+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T15:48:11+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T15:11:53+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T13:47:50+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T12:50:49+01:00
Aktualizacja: 2025-10-25T19:00:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA