Na polskim rynku od 17 dni działa nowa samochodowa marka, a ty nawet tego nie zauważyłeś
1 stycznia jedna z całkiem nieźle znanych w Polsce marek zmieniła nazwę. KG Mobility sprzedaje SUV-y, również elektryczne. Poprzednia nazwa była dość ciężkostrawna.
Wiele lat temu przez pewien czas zajmowałem się sprzedażą nowych samochodów marki SsangYong. Miło wspominam ten czas, a gdy przywołuję sobie w głowie kilka anegdot z mojej „ery salonowej”, na mojej twarzy pojawia się uśmiech. To były już czasy dość nowoczesnego Tivoli, ale jednocześnie uroczo staroświeckiego Rextona dawniejszej generacji (konstrukcja ramowa, „drewienko” w środku i… brak komputera pokładowego). Klienci często nie mieli pojęcia, co to w ogóle za firma, ale niektórych po odpowiednio poprowadzonej rozmowie dawało się przekonać.
Ale głównym problemem była nazwa
Trzeba przyznać - nie była łatwa. SsangYonga dało się przerobić na sto tysięcy sposobów - a przynajmniej mniej więcej tyle wersji słyszałem i widziałem w mailach. Nazwa kojarzyła się też z Chinami - a to były jeszcze czasy, gdy od takiej motoryzacji każdy wolał trzymać się z daleka. Teraz marka z Chin nazywa swoje samochody „Beijing”, wtedy gdy coś brzmiało choć trochę chińsko, powodowało odwrót klienta na pięcie.
„Spokojnie, przyzwyczają się, Hyundaia też przekręcali” - mówił mi kierownik doświadczony w innych koreańskich markach. Nie do końca tak wyszło.
Teraz SsangYong zmienia nazwę
Cała marka na poziomie globalnym już od dawna określa się jako KG Mobility. W Polsce do tej pory działała jednak pod starą nazwą - szyldy z trudnym do wymówienia słowem widniały więc na salonach, a adres lokalnej strony internetowej, na której można było pooglądać Korando czy Torresy, zaczynał się na „S”.
Teraz - jak podaje Samar - żegnamy już SsangYonga i witamy KG Mobility, w skrócie opisywane jako KGM. „Przełomem okazał się rok 2022, gdy SsangYong został przejęty przez koreański konglomerat KG Group. To właśnie nowy właściciel zdecydował o zmianie nazwy marki na KG Mobility, co ogłoszono w 2023 roku. W Polsce proces ten zakończył się 1 stycznia 2025 roku” - pisze portal we fragmencie dotyczącym historii marki.
Mamy więc na rynku nową markę - i to od ponad dwóch tygodni. Nowe logo widać już na stronie. Po wpisaniu starego adresu (ssangyong-auto.pl) zostajemy przekierowani na kgm-auto.pl. Czy rebranding pomoże firmie? A może w miarę wzrostu popularności chińskich marek, Ssangyong dałby sobie radę i ze starą nazwą? Obawiam się, że tajemnica umiarkowanej popularności produktów tej firmy nie leży tylko w nazwie.