Ten dwusuwowy silnik stworzono dla czołgów. Ale może też trafić do seryjnych samochodów
4 cylindry, 8 tłoków, brak zaworów. Oto nowy silnik Advanced Combat Engine skonstruowany wspólnie przez Cumminsa i Achates Power - trafi do czołgów i innych wozów bojowych, ale nie tylko.
![silnik Cummins diesel](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/08/cummins-engine-open.jpg)
Mogłoby się wydawać, że dalszy intensywny rozwój wozów bojowych jest obecnie mało istotny. „Przecież mamy już 2020 r.”, a także „wojny można już prowadzić przez internet”, prawda?
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/08/well-yes-but-actually-no.jpg)
Nie jestem specjalistą od militariów, ale zdaję sobie sprawę, że do całkowitego wycofania ze służby sprzętu bitewnego jest jeszcze bardzo daleka droga. Ba – osobiście wątpię, by kiedykolwiek udało się to osiągnąć. A skoro jest zapotrzebowanie na sprzęt, to jest zarazem zapotrzebowanie na jego modernizacje czy nawet całkiem nowe projekty.
W tym miejscu pojawiają się firmy Cummins i Achates Power
Cumminsa wielu z Was zapewne doskonale kojarzy, ponieważ firma ta od lat produkuje silniki m.in. dla ciągników siodłowych, autobusów i innego rodzaju pojazdów. W zeszłym roku marka ta obchodziła 100-lecie swego istnienia.
Zdecydowanie krótszą historię ma Achates Power, które zostało założone w 2004 r. Firma ta jest jednak o tyle ciekawa, że tworzy silniki, w których w jednym cylindrze pracują po dwa tłoki (wały korbowe znajdują się po przeciwległych stronach jednostki napędowej). Nie jest to bynajmniej pomysł nowy, ponieważ już w latach 20. i 30. XX w. z podobnego rozwiązania korzystano w wysokoprężnych silnikach lotniczych Junkers Jumo. Nawet Volvo Trucks pracowało nad tego rodzaju konstrukcją, i to zaledwie kilka lat temu.
Ale po kolei: co ciekawego znajdziemy w Zaawansowanym Silniku Bojowym?
Jak wspomniałem wcześniej, już sama konstrukcja jest nad wyraz intrygująca i na co dzień niespotykana w motoryzacji. Mamy tu do czynienia z wariacją na temat dwusuwowego silnika wysokoprężnego - nie ma głowicy, nie ma zaworów. Wały korbowe obracają się z tą samą prędkością dzięki szeregowi kół zębatych łączących oba wały.
Mało? Jedźmy dalej: ACE to jednostka z doładowaniem typu twincharger. Mamy tutaj nie tylko dwie turbosprężarki, ale i sprężarkę mechaniczną. Znajdziemy tu też rozruszniko-alternator, czyli element spotykany w samochodach będących tzw. miękkimi hybrydami (mild hybrid).
Pojemność skokowa wariantu 4-cylindrowego (8-tłokowego) to 14,3 l, co pozwala na osiągnięcie mocy na poziomie 1013 KM przy 2600 obr./min. Dla porównania, konwencjonalny silnik Cumminsa o podobnej pojemności (14,8-litrowy B903 w układzie V8) osiąga jedynie ok. 750 KM, i to również w silniku z podwójnym doładowaniem. W ACE mamy więc do czynienia z lepszymi parametrami przy bardziej kompaktowej budowie, na czele ze zdecydowanie mniejszą wysokością silnika.
Będą też inne wersje
Jeśli ktoś będzie potrzebować mocy większej niż 1000 KM, to zapewne zainteresuje go 6-cylindrowa wersja o pojemności 20 l. Taki motor będzie oferować ponad 1500 KM.
![silnik Cummins diesel](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/08/cummins-achates-power-diesel-1-1024x882.jpg)
Dzięki modularnej konstrukcji będzie też oczywiście można oferować jednostki o mniejszej pojemności. Wariant 4-litrowy ma generować ok. 300 KM.
Póki co wiadomo, że nowe silniki mają trafić m.in. do wozów bojowych Bradley, a także wozów zabezpieczenia technicznego M88 - to jednak tylko początek.
Tu dochodzimy do zastosowań pozamilitarnych
Nowy dwusuwowy silnik jest też szykowany w wersji o pojemności 2,7 l. Może ona trafić np. do zwykłych samochodów. Mrzonki? Niekoniecznie - już na początku 2018 r. portale zagraniczne rozpisywały się o prototypowym Fordzie F-150 napędzanym tą 3-cylindrową jednostką. Niektórzy z entuzjazmem komentowali, że motor brzmi niemal tak samo, jak kultowe w Stanach Zjednoczonych jednostki Detroit Diesel.
W takim wariancie jednostka napędowa generuje ok. 270 KM i 650 Nm - całkiem nieźle. A skoro wspomnieliśmy już o Detroit Diesel, to nie sposób pominąć amerykańskie trucki - Cummins i Achates Power szykują też silnik na ich użytek. Tutaj pojemność ma wynosić 10,6 l, moc 455 KM, a maksymalny moment obrotowy ok. 2370 Nm.
Mnie tak czy owak najbardziej w tym wszystkim fascynuje jeszcze co innego: utrzymywanie w ryzach emisji spalin. Nam dwusuwy nadal kojarzą się z Trabantami i Wartburgami, pozostawiającymi za sobą charakterystyczny dymek, a tu proszę - jednak da się stworzyć silnik tego typu, który nie będzie powodować zatrucia u mijanych przechodniów.
Nadal ktoś twierdzi, że w zakresie rozwoju silników spalinowych nic się nie dzieje?