Wchodzi e-toll, znika viatoll. Co to zmienia, jak to działa, skąd go wziąć?
Co to jest e-Toll i jak z niego skorzystać? Zebraliśmy wszystkie dostępne informacje na ten temat.
Zmiana viaTOLL na e-TOLL przynosi nowości nie tylko dla kierowców samochodów ciężarowych. Oto system e-TOLL, z którym spotkasz się, jeśli jedziesz na Zachód lub Wschód.
System viaTOLL zostanie zastąpiony systemem e-TOLL dokładnie o północy, w nocy z czwartku na piątek (30 września/1 października 2021 roku). Sprawa pozornie dotyczy tylko kierowców samochodów ciężarowych, ale i dla osobowych przynosi sporą niespodziankę. Wyjaśniam jaką, dlaczego jest raczej słabowita i co trzeba poświęcić, żeby zaoszczędzić czas na bramkach.
Co to jest e-TOLL?
e-Tool to system płacenia za drogi płatne, a w przypadku kierowców samochodów osobowych za autostrady. Po urzędniczemu zaś jest to:
A co robi ten e-TOLL?
W skrócie: e-TOLL geolokalizuje (wyznacza pozycję pojazdu przy zastosowaniu pozycjonowania satelitarnego), czyli rejestruje, ile kilometrów poruszaliśmy się odcinkami, za które trzeba zapłacić i przesyła te dane do systemu.
Czyli taki GPS?
Mniej więcej, bo e-TOLL to dokładnie GNSS, a GPS jest rodzajem GNSS, czyli systemu nawigacji satelitarnej obejmującego całą naszą planetę.
Czyli jaką?
Ziemię.
(przepraszam, musiałem)
Czym różni się e-TOLL od viaTOLL?
ViaTOLL oparty był na technologii radiowej i w praktyce obchodził tylko tych kierowców samochodów osobowych, którzy tego bardzo chcieli, a raczej firm, które swoim kierowcom zakupiły urządzenia umożliwiające omijanie szlabanów na wybranych odcinkach autostrad. E-TOLL zapisze się w pamięci większej liczby kierowców osobówek.
Od kiedy e-TOLL zacznie działać?
e-TOLL już ruszył, w czerwcu 2021 roku.
To co ma nastąpić 1 października?
Koniec viaTOLL, poprzednika e-TOLL. E-TOLL zaczął działać w czerwcu na po płatnych odcinkach autostrad Konin-Stryków (A2) i Wrocław-Sośnica (A4) i oba systemy opłat działają jeszcze równocześnie. Zaraz ostatecznie uśmiercony zostanie viaTOLL i zostaniemy z tylko e-TOLL.
Jak obecnie skorzystać z e-TOLL?
Na dwóch wyżej wymienionych odcinkach, w miejscach poboru opłat zostały wyznaczone pasy przejazdowe dla użytkowników elektronicznych systemów poboru płatności za przejazd. Są odpowiednio oznaczone i nie można tam płacić gotówką.
To nie mogę już zapłacić manualnie, ręcznie, gotówką na bramce?
Możesz, ale nie na wyznaczonych dla e-TOLL (i wciąż viaTOLL) bramkach.
A czy kiedyś nie będę mógł?
Tak oraz nie. To może wyjaśnijmy kto musi korzystać z e-TOLL.
Z system e-TOLL muszą korzystać kierowcy:
- pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony,
- oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony,
- autobusów, niezależnie od ich masy całkowitej,
które poruszają się po drogach płatnych. Mapa poniżej – ważna dla kierowców pojazdów powyżej 3,5 t i autobusów.
A czy kierowcy samochodów osobowych muszą korzystać z nowego systemu?
Nie, nie muszą, ale mogą, obecnie. OBECNIE to ważne słowo.
Kierowcy samochodów osobowych (i zespołów pojazdów) o DMC do 3,5 tony mogą dobrowolnie korzystać z e-TOLL. Mogą w ten sposób zapłacić za przejazd odcinkiem autostrady A4 Wrocław-Sośnica oraz autostrady A2 Konin-Stryków, czyli tam, gdzie zarządza GDDKiA. Mapa poniżej:
Do kiedy korzystamy z nowego systemu dobrowolnie?
Do 30 listopada 2021 r. Przy czym dobrowolność dotyczy:
- jednośladów, trójkołowców,
- samochodów osobowych,
- samochodów osobowych z przyczepą (zestaw poniżej 3,5t),
- samochodów dostawczych,
- samochodów dostawczych z przyczepą (zestaw do 3,5t),
- mikrobusów z liczbą miejsc siedzących 9 lub mniej (łącznie z kierowcą)
- mikrobusów z liczbą miejsc siedzących 9 lub mniej (łącznie z kierowcą) z przyczepą o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej samochodu i przyczepy ≤ 3,5 t.
A co po 30 listopada 2021 r.?
Mają zniknąć punkty manualnego poboru opłat na autostradach, czyli bramki.
Wszędzie nie będzie już bramek?
Nie. Bramek nie będzie tylko na odcinkach autostrad Konin - Stryków (A2) oraz Wrocław - Sośnica (A4), czyli tam, gdzie włada GDDKiA.
Czy trzeba będzie korzystać z aplikacji e-TOLL?
Nie, nie będzie trzeba, ale chyba się złamiesz i z aplikacji e-Toll skorzystasz skorzystasz, jeśli jeździsz sporo. Będzie można kupić bilet autostradowy on-line lub w miejscach obsługi podróżnych, ale już nie na bramkach. Trzeba będzie wysiąść z samochodu i iść kupić, normalnie piechotą, jak zwierzę. Przy zakupie trzeba będzie podać numer rejestracyjny pojazdu. Zakup będzie możliwy na przykład na stacji benzynowej.
I jak skorzystać z e-TOLL i gdzie to kupić?
Co najważniejsze, będzie można obyć się bez kupowania biletu i skorzystać z geolokalizacji pojazdu za pomocą stosownych urządzeń lub smartfona (o ile ktoś uzna to za sensowne).
e-Toll - na jakich urządzeniach zadziała?
Kierowcy mogą korzystać z:
- darmowej aplikacji zainstalowanej na smartfonie (przez przepisy zwanym urządzeniem mobilnym),
lub z innych urządzeń, czyli:
- OBU (On Board Unit) - urządzeń pokładowych, oferowanych przez blisko 40 dopuszczonych operatorów OBU,
- ZSL - Zewnętrznych Systemów Lokalizacyjnych, które również posiadają swoją listę dopuszczonych operatorów, a od OBU różnią się tym, że na stałe są montowane w pojeździe.
Jak znaleźć aplikację e-TOLL na Androida?
Aplikację e-TOLL na telefon z system Android znajdziesz tu.
A aplikacja e-TOLL na iOS?
Aplikacja e-TOLL w Appstore też jest już dostępna, o tu. Jak na razie ze średnią ocen 1,2 to nie szaleje.
e-Toll - jak płacić? Z góry czy z dołu?
I tak i tak, ale nie jest tak przyjaźnie, jak przy prywatnych aplikacjach korzystających z videotollingu. Tam przejeżdżasz przez bramkę, a system po rozpoznaniu numerów twojego pojazdu kasuje odpowiednią kwotę z podanej karty płatniczej. W e-TOLL jest trochę inaczej.
Można wybrać formę płatności. Funkcjonuje doładowanie konta lub płatność po przejeździe z wykorzystaniem zabezpieczenia w wysokości 260 zł, czyli wcześniejszej blokady na koncie środków w takiej wysokości. Kwota jest spora i zaskakująca, wobec ilości danych, jakie musimy podać, żeby w ogóle się zarejestrować i przejechać na przykład tylko przez jedną bramkę wartą 9,90 zł.
Wystarczy tylko zainstalować aplikację i już można jechać omijając szlabany?
Niestety nie. Po instalacji aplikacji trzeba powiązać ją z pojazdem przy pomocy nadanego identyfikatora biznesowego i założyć konto na mojekonto.etoll.gov.pl, określić formę płatności i kilka innych spraw na start. Podobnie należy postąpić w przypadku OBU i ZSL.
Po uporaniu się z procesem rejestracji należy rozpocząć przejazd w aplikacji e-TOOL (jeśli to akurat z niej korzystamy), a system naliczy opłaty za przebyty dystans na podstawie naszej lokalizacji.
Czy proces rejestracji jest fajny?
Jest nieintuicyjny i wieloetapowy. Na pewno nie zrobicie tego stojąc w korku do bramek, żeby szybko przeskoczyć na pas dla e-TOLLowców. Polecam tego urzędniczo-informatyzacyjnego potworka obsłużyć w domu.
Czy korzystanie z aplikacji jest jedynym elektronicznym rozwiązaniem?
Dla kierowców prywatnych obecnie tak. Autopay, znane kierowcom autostrad AmberOneA1 i A4 (Katowice-Kraków), opracowuje własne rozwiązanie, ale na razie tylko dla flot i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Połączą funkcjonujący do tej pory videotolling i płatność za pomocą aplikacji Autopay z system e-TOLL. Inne firmy po podpisaniu umowy z Krajową Administracją Skarbową również mogą stosować takie rozwiązania.
Czy warto korzystać z e-TOLL?
Nie wiem. Podsumujmy korzyści.
Za: brak znienawidzonych bramek, czyli większa płynność ruchu.
Przeciw: Godzisz się na geolokalizację i udostępniasz sporo danych administracji skarbowej.
Przeciw: Alternatywa to wcześniejsze kupowanie biletu on-line lub stawanie i kupowanie w wyznaczonych miejscach, czyli utrudnienie w przemieszczaniu się i dodatkowe planowanie podróży.
Przeciw: Jeśli ktoś widzi tylko ZA, do czego ma prawo, to jest ono ograniczone tylko do dwóch odcinków autostrad A2 i A4 (w przypadku samochodów osobowych).
Za: Jest nadzieja, że korzystanie z innych aplikacji i połączenie e-TOLL z videotollingiem pozwoli nam na bezgotówkowe i bezkorkowe poruszanie się po kilku autostradach w dużych ich fragmentach.
Na razie, jadąc w grudniu z Gdańska do Poznania, możemy zapłacić bezgotówkowo na A1 za pomocą aplikacji Autopay, potem odpalić e-TOLL, by na koniec wręczać normalnie pieniądze w kasie. Postęp.
Zdjęcie główne: GDDKiA.