Chińskie SUV-y w Polsce kontra ściana. Rozbijanie się idzie im niemrawo
Czy chińskie samochody są bezpieczne? Nie wiem, bo na szczęście w żadnym się jeszcze nie rozbiłem, ale w poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie można zajrzeć do archiwów Euro NCAP, żeby zobaczyć gwiazdy.
A najlepiej - pięć gwiazdek, jako uniwersalny znak, że "jest ok". Oczywiście 5 gwiazdek nie zawsze oznacza, że jest absolutnie idealnie, dlatego warto też zerknąć, gdzie dany model stracił trochę punktów. Przy okazji można też sprawdzić, czy przypadkiem do polskich salonów nie trafiły auta, które straszą już na pierwszy rzut oka, jeśli chodzi o oceny Euro NCAP.
Uwaga: lista będzie obejmować wyłącznie modele, które oferowane są w oficjalnej sprzedaży w Polsce, i dla których testy nadal są ważne. Przykładowo MG ZS był ostatnio testowany przez Euro NCAP w 2017 roku i jego testy są opisane jako "wygasłe". Przy okazji - MG ZS EV w teście z 2019 roku miał już 5 gwiazdek.
Najnowszy przedstawiciel chińskiej części rynku motoryzacyjnego przetestowany przez Euro NCAP. Wynik? 5 gwiazdek w skali ogólnej, natomiast wyniki szczegółowe obejmowały m.in. ocenę 90 proc. dla bezpieczeństwa dorosłych pasażerów, 85 proc. dla bezpieczeństwa dzieci, 83 proc. dla niechronionych uczestników ruchu 74 proc. za systemy bezpieczeństwa.
- Czytaj również: Nowy MG HS już rozbity. Uzyskał wynik jak Sheraton
Gdzie MG HS stracił punkty? Chociażby za brak isofixów w przednim fotelu i na środkowym miejscu kanapy, brak zintegrowanego "podwyższenia" dla dzieci na kanapie, brak systemu wykrywania obecności dziecka oraz gorszą ochronę klatki piersiowej pasażerów z tyłu przy zderzeniu ze sztywną barierą.
Ciekawostka: zgodnie z tegorocznymi wynikami testów, MG HS uzyskał więcej gwiazdek i zapewnił "procentowo" lepszą ochronę dla dorosłych pasażerów niż np. Dacia Duster czy Renault Captur. Inna sprawa, że pewnie w każdym z tych aut przeżyjecie... sporo.
Ciekawostka numer 2: MG HS w poprzedniej odsłonie był też testowany w 2019 i również otrzymał 5 gwiazdek, więc zaskoczenia tutaj nie ma, chociaż cieszy, że udało się tym razem zyskać więcej punktów w kategorii "ochrona niechronionych uczestników ruchu".
Wyniki testów bezpieczeństwa znajdziesz tutaj. Testy zostały przeprowadzone w 2024 roku.
Również 5 gwiazdek i wyniki szczegółowe na poziomie 90 proc. (dorośli), 86 proc. (dzieci), 83 proc. (niechronieni uczestnicy ruchu) i 77 proc. (systemy wspomagające). W większości istotnych testów zderzeniowych auto o dziwnej nazwie zebrało niemal komplet punktów, tracąc symbolicznie w kwestii ochrony klatki piersiowej kierowcy (aczkolwiek wynik był dalej "wystarczający", czyli tylko o poziom niżej od najwyższego).
Poza tym Seal-U oberwało się trochę za brak zintegrowanych podwyższeń dla dzieci, nieskutecznie działający system ostrzegający przed otwieraniem drzwi, kiedy obok przejeżdża rowerzysta i z jakiegoś powodu udało się też uzyskać zero punktów za działanie systemy automatycznego hamowania przy teście... zderzenia czołowego.
Wyniki testów bezpieczeństwa znajdziesz tutaj. Testy zostały przeprowadzone w 2023 roku.
Nuda. 5 gwiazdek sumarycznie i cząstkowo 87 proc. (dorośli), 87 proc. (dzieci), 68 proc. (niechronieni użytkownicy) i 88 proc. (systemy asystujące).
Na co zwrócili uwagę testujący, jeśli chodzi o problemy? Między innymi na "marginalną" (uwaga - to jest środek skali, nie sam dół) ochronę nóg pasażera siedzącego z przodu przy zderzeniu czołowym i ochronę klatki piersiowej kierowcy przy bocznym uderzeniu w słup - zaklasyfikowaną na tym samym poziomie. Nadal jednak wyniki można uznać za ogólnie bardzo dobre.
Poza tym punkty stracono m.in. na braku isofixów na przednim siedzeniu, brak zintegrowanych podwyższeń na kanapie, a także gorszą ochronę miednicy pieszych w przypadku potrącenia ich przodem pojazdu.
Wyniki testów bezpieczeństwa znajdziesz tutaj. Testy zostały przeprowadzone w 2022 roku.
To w sumie tyle. Więcej SUV-ów dostępnych w Polsce i pochodzących od chińskich marek - albo pochodzących z chińskich fabryk (EX30) - nie rozbito w ramach testów Euro NCAP.
Co z tego wynika?
Nie, niekoniecznie bezpośredni wniosek, że wszystkie chińskie samochody są bezpieczne, czy po prostu, że chińskie auta są bezpieczne. Wynika z tego po prostu tyle, że chińscy producenci - jeśli czują taką potrzebę - są w stanie zrobić samochód, zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa, a przynajmniej tego bezpieczeństwa według definicji Euro NCAP i ich protokołu testowego.
Potrafią to zresztą zrobić do tego stopnia, że w niektórych segmentach chińskie auta - według Euro NCAP - potrafią wypadać w testach po prostu najlepiej albo trzymać się czołówki. Przykładowo dla 2022 roku - najbezpieczniejszy duży SUV? GMW Wey 05. Najbezpieczniejszy mały samochód rodzinny? GMW Ora 03. Zeekr 001 jest tylko odrobinę za Mercedesem Klasy E, NIO ET7 musiało ustąpić tylko Lucidowi Air. BYD Seal w 2023 r. przegrał tylko z ID.7 i... NIO ET5, a w 2024 r. na czołówkę listy bezpiecznych małych SUV-ów wysunął się ZEEKR X.
Czyli - da się. Po prostu musi się to opłacać.