REKLAMA

Junior skopał starszaka. Starszak musi zająć się swoją twarzą

Alfa Romeo Junior jest o wiele popularniejszym modelem niż Tonale. Wygląda na to, że to on ratuje producenta. Ale władze marki mają plan, jak polepszyć sytuację większego z tych SUV-ów.

Junior skopał starszaka. Starszak musi zająć się swoją twarzą
REKLAMA

Alfa Romeo Tonale nie jest aż tak „alfowa” w prowadzeniu (czyli nie jeździ aż tak bezpośrednio i sportowo) jak Stelvio, które powstało jeszcze przed czasami koncernu Stellantis. Ale to wciąż udany crossover, który moim zdaniem dobrze wygląda (ale w redakcji są też tacy, którzy się ze mną stanowczo nie zgodzą. Nie mają gustu!).

Tonale miało uratować tonącą Alfę

REKLAMA
alfa romeo tonale plug-in hybrid test

Czy się udało? Intuicja was nie zawodzi. Pewnie czujecie, że nie do końca, bo tych aut nie widać na drogach. Rzeczywiście - Tonale trudno nazwać przebojem. Mimo że gra w popularnym segmencie, walcząc np.z BMW X1, Audi Q3 czy Kią Sportage - klienci nie biją się o włoskiego crossovera. Co gorsze, sprzedaż tego wozu spada.

Zeszły rok był dla Tonale rekordowy. Wyprodukowano wtedy 82 000 egzemplarzy tego auta, co stanowiło skok w stosunku do 36 000 w 2023 r. Ale obecnie zainteresowanie klientów padło. W pierwszym kwartale 2025 r. powstało tylko 5000 sztuk tej Alfy.

Czy to oznacza, że Alfa Romeo jest w poważnych tarapatach?

alfa romeo junior
Fot. Marek Stawski

Na szczęście dla tych, którzy cenią sobie dziedzictwo marki, niekoniecznie. Nowym okrętem ratunkowym - w dodatku działającym skutecznie - okazał się Junior, czyli model o klasę mniejszy (to ten, który miał nazywać się Milano, ale powstaje w Polsce, więc nie mógł).

Sprzedaż Juniora idzie dobrze i wciąż rośnie. Według danych portalu Italpassion, w pierwszym kwartale 2025 r. ten model odpowiada za 51 proc. wszystkich rejestracji Alf we Włoszech, 68 proc. we Francji, 59 proc. w Niemczech i 64 proc. w Hiszpanii. To dzięki temu autu Alfa zanotowała globalny wzrost sprzedaży o 20 proc.

Co w takim razie zrobić z Tonale?

alfa romeo tonale

W planach jest lifting, który ma - zapewne - upodobnić ten wóz do Juniora i sprawić, że klienci go pokochają. Auto weszło na rynek w 2022 roku i został delikatnie odświeżony na obecny rok modelowy. Ale pod koniec roku przejdzie kolejne zmiany. Dyrektor francuskiego oddziału Alfa Romeo, Alain Descat, opowiadał o tej sprawie w wywiadzie dla Journal Auto. „Musimy ożywić Tonale, ponieważ jest to ważne strategicznie” - powiedział. „Dziś Tonale cierpi, ponieważ produkowaliśmy dużo wersji PHEV, które teraz tracą z powodów podatkowych. Priorytetem jest odbudowa marki i utrzymanie sprzedaży poza samym Juniorem” - dodał.

Czekamy na zdjęcia Tonale po liftingu. Niestety, patrząc na Juniora i nowe Stelvio, nie jestem dobrej myśli. Obecne Tonale wygląda klasycznie i mocno „alfowsko”. Pozostałe modele podobają mi się mniej, więc efektem modernizacji zapewne zachwycony nie będę. Ale widocznie klienci Alfy mają inny gust niż ja.

REKLAMA
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-04-30T14:55:12+02:00
Aktualizacja: 2025-04-30T09:15:49+02:00
Aktualizacja: 2025-04-29T17:05:10+02:00
Aktualizacja: 2025-04-29T12:17:52+02:00
Aktualizacja: 2025-04-29T10:39:10+02:00
Aktualizacja: 2025-04-28T16:23:40+02:00
Aktualizacja: 2025-04-28T12:32:52+02:00
Aktualizacja: 2025-04-28T11:02:52+02:00
Aktualizacja: 2025-04-27T11:47:30+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA