REKLAMA

W Europie nie ma mocnych na SUV-y - idą na rekord. Ale i tak rządzi Dacia, a znika Tesla

Europejczycy kupili w styczniu 811 332 nowe auta. Połowa z nich to SUV-y. Jeden jest nawet w czołowej trójce modeli. Jato opublikowało zestawienie prezentujące europejskie wyniki sprzedaży nowych samochodów za styczeń tego roku.

Wyniki sprzedaży nowych samochodów za styczeń 2022
REKLAMA
REKLAMA

Ogólnie pierwszy miesiąc tego roku przyniósł gorszy wynik niż jego odpowiednik rok wcześniej – sprzedało się o 2 proc. mniej aut, ale SUV-y zaliczyły skok w górę o 11 proc. Europejczycy kupili ich 402 900 szt., czyli stanowiły dokładnie 49,7 proc. ogólnej sprzedaży. Możemy się zżymać, że wysoki środek ciężkości, że droższe, że wyższe zużycie paliwa – to nie ważne. Dobrze wyglądają, pozwalają łatwo zająć miejsce i zapewniają wygodną na co dzień, wysoką pozycję za kierownicą – będą sprzedawać się dalej. A ich styczniowy udział jest rekordowym w historii miesięcznych notowań sprzedaży.

Na liście modeli szczyt wciąż zajmuje Dacia – nie z SUV-em

Pierwsze na liście sprzedaży jest Sandero – i to z 10-procentowym skokiem sprzedaży w porównaniu ze styczniem 2021. Drugi na liście jest Peugeot 208, a trzeci – Peugeot 2008. Czyli pierwszy w tym zestawieniu pojazd, którego w uproszczeniu można nazwać SUV-em. Zaraz za nim są dwa modele VW – Golf i T-Roc.

Największym przegranym w europejskim TOP10 jest Renault Clio, które rok temu wybrało o 11 proc. klientów więcej. Za to świetny debiut zaliczyła Toyota Yaris Cross wskakując w styczniu na 8. miejsce w generalce. Dobrze punktuje też Ford Puma i Toyota Corolla – oba zaliczyły wzrost o 18 proc. i zajęły ostatnie dwie pozycje w czołowej dziesiątce.

wyniki sprzedaży styczeń

Co piąty nowy samochód sprzedany w styczniu miał wtyczkę

Auta elektryczne i hybrydy plug-in to sumie osiągnęły wynik 149 400 szt., co oznacza 18-proc. udział w całej puli. Samochody elektryczne ogólnie zaliczyły wzrost o 73 proc. i mają już 54 proc. udziału w koszyku aut z wtyczką.

59 proc. sprzedaży wciąż należy do samochodów z silnikami benzynowymi (o 1 proc. więcej niż rok temu), a 20 – do aut z silnikami Diesla i w tym przypadku mówimy o spadku o 7 punktów procentowych w porównaniu ze styczniem 2021.

Ciekawostką jest udział marek chińskich w zestawieniu producentów

REKLAMA

Jato przygotowało osobną tabelkę zbierającą nie marki, czy modele, ale koncerny, które za nimi stoją. Wynika z niej, że na pierwszym miejscu jest Grupa Volkswagena, na drugim – Stellantis, a trzeci jest Renault-Nissan. Ostatnia w tym zestawieniu jest Tesla, która zalicza 51 proc. spadek w stosunku do stycznia 2021 z wynikiem 827 sprzedanych aut. Przed nią są m.in. Subaru, Honda oraz producenci z Chin – póki co zebrani w jednym wierszu tabelki (z wyłączeniem Geely, które jest traktowane jako osobny producent oferujący auta matek Lotus, Lynk&Co, Polestar i Volvo). Chińczycy sprzedali w styczniu w Europie 7 101 samochodów i w porównaniu ze styczniem zeszłego roku zaliczyli skok o 176 proc. Oczywiście – przy niewielkich liczbach łatwo o duże zmiany procentowe. Ciekawe jak będą wyglądały dla nich kolejne miesiące.

wyniki sprzedaży styczeń
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA