REKLAMA

Jeepy Wranglery z Azji - chcesz mieć je wszystkie. Zrobiliśmy ci sklep

Chciałbyś nowego Jeepa, ale cię nie stać? W takim razie może powinieneś kupić jeepa. Zobacz najlepsze jeepy, czyli kopie Jeepa. Zapewniam, że jest w czym wybierać.

Ssangyong Korando
REKLAMA

Zacznijmy od początku, bo oryginalny jeep, czyli Willys MB to opowieść o jednym wielkim kopiowaniu. Dość powiedzieć, że w pierwotnym przetargu wojskowym z 1940 r. na projekt lekkiego pojazdu rozpoznania wystartowały dwie firmy: American Bantam Car i Willys-Overland. Willys przegrał, ale zrobił ładniejszą analizę kosztów, więc armia dała firmie projekt zwycięskiego Bantama. Ten został następnie przerobiony przez Willysa i tak zrodził się legendarny jeep

REKLAMA
Oryginał z 1944 r. Fot. wiki

Pojazd na początku budowany był przez dwie firmy. Armia korzystała z modeli Willys MB oraz Ford GPW. Jak widzicie, jeep niejednego ma ojca i nigdy nie był produktem jednej firmy. Po II Wojnie Światowej cały świat zaczął budować swoje pojazdy rolnicze inspirowane Willysem MB. Np. pierwszy projekt Land Rovera w ogóle został zbudowany na podwoziu Willysa, a Toyota Land Cruiser nie była lepsza - jeden z prototypów nazywał się Toyota Jeep. 

Samochodów inspirowanych jeepem było więcej - zobaczcie te najtańsze i najlepsze interpretacje legendy:

Indie: Mahindra Thar i Roxor

Roxor wygląda jak Jeep CJ, ale pojazd jest mniejszy od oryginału. Jak się pewnie domyślacie - to nie jest przypadek. Firma ma długą historię budowy samochodów zaprojektowanych przez Jeepa. Mahindra legalnie pozyskała licencję na produkcję Jeepa CJ już w latach 50. i od tego czasu wytwarza kolejne wcielenia maszyny. Dzisiejszy Roxor ma pod maską 2,5-litrowy silnik benzynowy o mocy 62 KM. Najśmieszniejsze jest to, że Roxor jest produkowany przez Mahindrę w Stanach Zjednoczonych oraz jest oferowany na tamtejszym rynku. To oczywiście nie spodobało się Jeepowi i obie firmy miały na tym polu spór, o którym przeczytacie tutaj

Mahindra Roxor

W USA powstaje surowy Roxor, a w Indiach „luksusowy” Thar. To właśnie o jego 5-drzowiowej wersji Roxx pisaliśmy w weekend. Bazą dla nowej „rodzinnego” wersji jest 3-drzowiowy Thar. Nazwany na cześć pustyni Thar samochód został po raz pierwszy wprowadzony do oferty w 2010 r. jako zmodernizowana wersja Mahindry Legend (kolejna kopia Jeepa CJ), która była z kolei oparta na Mahindrze MM540 (to również kopia Jeepa CJ) produkowanej w Indiach od lat 80. Jego konstrukcja opiera się na... tak - zgadliście - kultowym Jeepie CJ. Aktualny Thar wygląda tak:

Mahindra Thar

Korea Południowa: Korando

Słyszeliście kiedyś o KG Mobility Corporation? Nie? A może o marce SsangYong? Za obiema nazwami stoi południowokoreański producent samochodów siedzibą w Pyeongtaek, istniejący od 1954 r. Firma działała najpierw pod nazwą Hadonghwan Motor Company i zajmowała się produkcją aut terenowych - m.in. od 1964 r. budową Jeepów na zlecenie amerykańskiej armii. W 1978 r. ówczesny właściciel Jeepa, marka AMC, wycofała się z umowy, co skłoniło Koreańczyków do zmiany grilla i kontynuowania produkcji pojazdów podobnych do CJ pod nazwą Korando. W 1986 firmę przejął koncern Ssangyong Business Group i przemianował markę na SsangYong Motor.

Ssangyong Korando
pierwszy Ssangyong Korando Fot. Chu/wiki

Od 1996 r. powstaje Korando drugiej generacji, które z małego samochodu terenowego a la Jeep CJ stało się większym SUV-em o bardziej cywilnym charakterze. Auto wciąż miało zwężającą się maskę i przód z okrągłymi reflektorami. Pod maską znalazły silniki produkowane na licencji Mercedesa. Dwa benzynowe o pojemności 2,3 oraz 3,2 litra oraz wysokoprężny o pojemności 2,9 l.

SsangYong Korando II
SsangYong Korando II Fot. wiki

Asia Rocsta

Wielu czytelników z pewnością kojarzy również model Rocsta od Asia Motors. Auto pochodzi z 1985 r. i wizualnie nawiązuje do koncepcji znanej z modelu Jeep CJ, ale nie jest to kopia - co to, to nie. Wręcz przeciwnie - jest to pierwszy pojazd "samodzielnej konstrukcji". Oczywiście pod spodem auto wykorzystuje rozwiązania podobne do tych znanych z klonów CJ-tki.

Asia Rocsta
Asia Rocsta Fot. wiki

Chiny: Beijing BJ212

Pekiński BAW rozpoczął w 1966 r. produkcję samochodu Beijing BJ212 i, co ciekawe, nie był to kolejny Jeep CJ. Zamiast tego pojazd bazował on na produkowanym w Uljanowsku GAZ-ie 69. Jednak marka Jeep dołącza do projektu BAW w latach 80. i tak powstała spółka joint-venture o nazwie Beijing Jeep. W ramach tej współpracy w Pekinie montowano między innymi modele Grand Cheerokee, zaś strona amerykańska dostarczała know-how do modeli BAW. Amerykanie wspierali głównie BJ212, co pozwoliło na znaczne wydłużenie żywota starzejącej się terenówki, która jest produkowana aż do dziś.

BAIC BJ212
BAIC BJ212

Leichi

Jednym ze skutków ubocznych porozumień z Jeepem było stworzenie Leichi. Wzięto technikę Jeepa Cheerokee/Liberty, narysowano mu przód łudząco podobny do Nissana X-Trail oraz tył przypominający Hondę CR-V. Podejmowano nawet próby jego eksportu do Europy pod nazwą Reach, ale „nie pykło”.

BAW Leichi
BAW Leichi

BAIC BJ40

BJ40 nie ma w swoim DNA nic z Jeepa. To po prostu chińska kopia amerykańskiej stylistyki, która zadebiutowała się na Beijing Motor Show w 2010 r. Z miejsca została okrzyknięta chińskim Wranglerem za swój łudząco podobny wygląd i zdejmowany dach. W 2016 r. do gamy dołączył 4-drzwiowy BAIC BJ40L (od 2019 r. nazywany CJ40 Plus).

BAIC Bj40
BAIC Bj40

W 2023 r. producent zaprezentował drugą generację BJ40, która tym razem jest bardzo podobna do nowego Land Rovera Defendera. Przypadek? Nie sądzę. Oto Beijing BJ40 II:

Beijing BJ40 II
Beijing BJ40 II

Azjatyckie jeepy dziś i jutro

Obecnie Korea Południowa stawia na swoje projekty i dawno pożegnała się z podrabianiem Jeepa. Chiny przerzuciły się na kopiowanie Land Rovera Defendera, a więc polu walki praktycznie zostały głównie Indie. Trzeba przyznać, że ten nowy Thar Roxx prezentuje się naprawdę dobrze. 

Mahindra Thar Roxx
Mahindra Thar Roxx
REKLAMA

Więcej o SUV-ach z Azji:

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA