Dacia Bigster w przebraniu. Nowy SUV wchodzi do gry
Renault zaprezentowało swój nowy model. Boreal jest spokrewniony z Dacią Bigster, a to dopiero pierwszy powód, za który go pokochacie.

Po rezygnacji szefa Grupy Renault, który postawił markę na nogi, w Internecie pojawiły się wątpliwości co do przyszłości francuskiego producenta, ale wygląda na to, że obecna sytuacja Renault jest stabilna. Światło dziennie ujrzał właśnie zapowiadany nowy model, który pomoże podbić kolejne rynki i zmniejszyć zależność firmy od Europy. Renault Boreal prezentuje się obiecująco.

Bonjour Renault Boreal
Nowy SUV Renault został zbudowany na modułowej platformie Grupy Renault, z której korzysta też Renault Kardian. To zmodyfikowana wersja platformy CMF-B, na której osadzono współczesne Dacie, w tym Bigstera. Ta wiadomość już wcześniej rozbudziła spekulacje dotyczące skali podobieństwa obu modeli. Na szczęście jest dobrze, bo przy szukaniu zewnętrznych podobieństw trzeba się trochę wysilić.
Patrząc całościowo, trzeba przyznać, że projektantom Renault się chciało i sprawili, by samochód wyglądał inaczej niż Bigster. Oczywiście Boreal miejscami może przypominać Dacię – zwłaszcza przez delikatnie podniesioną linię okien przy bagażniku. W oczy rzuca się nowa atrapa chłodnicy i kształt podwójnych reflektorów.
Karoseria zyskała wiele przetłoczeń, a linię okien ozdabia srebrna listwa biegnąca aż do pokrywy bagażnika. Tam rozszerza się, tworząc ciekawie przetłoczony element. Tylne drzwi, podobnie jak Dacia Bigster, mają pionowo umieszczone klamki. Boreal został wyposażony w 19-calowe felgi, które mogłyby być o cal większe. Mimo to proporcje i bryła nadwozia jak najbardziej mogą się podobać.
SUV ma 4556 mm długości, 1841 mm szerokości i 1650 mm wysokości. Rozstaw osi to 2702 mm, czyli jest identyczny jak w Bigsterze. Cały samochód jest jednak o 14 mm krótszy, choć różnica będzie niezauważalna i tkwi w kształcie zderzaków. Pozostając przy wymiarach, pojemność bagażnika wynosi 586 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń (składają się w proporcji 40:60) Renault Boreal oferuje 1770 litrów.

Wnętrze skrywa kilka podobieństw
Atrakcyjne wnętrze po części próbuje ukryć elementy pochodzące z Bigstera. Właśnie dlatego dwa oddzielne 10-calowe wyświetlacze w Borealu zostały obudowane, imitując jeden element. Przeprojektowano też kratki nawiewów. Tunel środkowy, kierownica i panel sterowania klimatyzacją są żywcem wyjęte z Dacii. Jeśli lubicie bajery, SUV oferuje także oświetlenie ambientowe.
System informacyjno-rozrywkowy oparto na OpenR Link z usługami Google, więc w codziennym nawigowaniu pomogą Mapy Google. Nie zabrakło Asystenta Google kontrolującego nawigację, muzykę i klimatyzację za pomocą poleceń głosowych. Dodatkowe aplikacje można pobrać z Google Play, chociaż bardziej niż to, chciałbym wiedzieć, czy asystentowi głosowemu pomoże sztuczna inteligencja Gemini.
W zależności od konfiguracji, Renault Boreal może zostać wyposażone w 24 systemy wspomagania kierowcy. Zalicza się do nich m.in.: ostrzeżenie o zjeździe z pasa ruchu, asystenta utrzymania pasa ruchu, awaryjne zatrzymanie, system martwego pola, bezpieczne wysiadanie pasażerów oraz automatyczne hamowanie awaryjne.

Bardziej niż osiągi liczy się styl
Model Boreal będzie powstawać w Brazylii i Turcji. Zakład w Kurytybie (Brazylia) będzie produkować SUV-a na potrzeby 17 krajów Ameryki Łacińskiej. Z kolei Turecka Bursa stworzy go dla pozostałych 54 krajów. Renault celuje w 70 krajów Ameryki Łacińskiej, Turcji, Bliskiego Wschodu i basenu Morza Śródziemnego. Niestety samochód bardziej niż osiągami, spróbuje przyciągnąć klientów swoim stylem.
Renault Boreal jest napędzane turbodoładowanym silnikiem 1.3 TCe z bezpośrednim wtryskiem. Jednostka została połączona z 6-biegową skrzynią dwusprzęgłową, a jej moc różni się w zależności od rynku. W Brazylii będzie generować 154 KM na benzynie oraz 161 KM i 270 Nm w wersji Flex Fuel. Turecka odmiana będzie osłabiona, osiągając 136 KM i 240 Nm.
W październiku 2023 roku przedstawiliśmy nasz plan wzmocnienia globalnej obecności Renault: Międzynarodowy Plan Renault. Opierając się na pięciu strategicznych hubach w Ameryce Łacińskiej, Północnej Afryce, Turcji, Indiach i Korei Południowej inwestujemy 3 miliardy euro na wprowadzenie ośmiu nowych modeli pojazdów poza Europą, z wyraźną ambicją: podwojenia naszych sprzedaży. I podejmujemy działania – przekazał Fabrice Cambolive, dyrektor generalny Renault Brand.
Szkoda, że Renault Boreal nie zostało przeznaczone na rynek europejski. Na zobaczenie go w Polsce nie ma więc co liczyć. Samochód ma przed sobą ważne zadanie i spróbuje pomóc marce jeszcze bardziej rozwinąć skrzydła. Rynkowa premiera odbędzie się pod koniec tego roku w Brazylii, a w 2026 roku model zostanie rozszerzony o resztę świata.
Dowiedz się więcej o marce Renault: