REKLAMA

Myśleliście, że nie będzie piątej generacji Renault Scenic? Błąd. Właśnie ją pokazano

Piąta generacja Renault Scenic zadebiutowała dziś oficjalnie. Nie spodziewajcie się żadnych silników spalinowych. 

scenic e-tech
REKLAMA
REKLAMA

Producenci samochodów minimalizują ryzyko. Nie interesuje ich wprowadzanie modeli zaskakujących, ciekawych, wyróżniających się. To było modne w latach 90., gdy samochody naprawdę potrafiły zadziwiać czy to wersją nadwozia, czy niecodziennym układem napędowym. W jednym salonie stało aluminiowe Audi A2 i monstrualne RS6, a Renault robiło hatchbacki, sedany, minivany, kabriolety, a nawet auta sportowe.

Dziś to nie do pomyślenia

Wszystkie nowe modele to elektryczne hatchbacki o zunifikowanym wyglądzie. Wszystkie są, według producentów, przełomowe. Nie bardzo wiadomo w czym ten przełom się przejawia, tzn. można to oczywiście znaleźć w prezentacji danego modelu. Na przykład Renault Scenic piątej generacji ma koła maksymalnie przesunięte w narożniki nadwozia. Dzięki temu Nowy Scenic E-Tech electric emanuje solidnością i ma silną osobowość. Możliwe, nie mówię że nie.

scenic e-tech

Nowy Scenic E-Tech zdaniem Renault przejmuje pałeczkę od Megane

Dla mnie to jednoznacznie oznacza, że Renault Megane E-Tech, które testowaliśmy, schodzi z bieżni. Jeśli przejmujesz od kogoś pałeczkę w sztafecie, to znaczy że jego trud skończony. A więc żegnaj Megane E-Tech – biorąc pod uwagę, że debiutowało na rynku w lutym 2022, to nie zostało w ofercie zbyt długo. Czas na Scenica E-Tech.

Najważniejsze, że nie jest SUV-em. Renault nazywa go słusznie hatchbackiem, z pewnością bowiem nie jest to minivan. Połączenie wizualne między pierwszym a obecnym Scenikiem wynosi zero, za to nowy model jest mocno inspirowany najnowszymi propozycjami z Chin. Nie ma w tym akurat nic złego. Jednak z prezentacji dowiadujemy się, że niektóre elementy nowego Scenica E-Tech są zaczerpnięte ze stylistyki SUV-ów. Jakoś ich nie widzę, ale tak jak pisałem ostatnio, producenci od lat sprzedają już zwykłe hatchbacki, nazywając je SUV-ami.

scenic e-tech

Nowy Scenic E-Tech ma 447 cm długości i rozstaw osi 278 cm

To bardzo dobre wyniki, obiecujące nadzwyczaj przestronne wnętrze. Muszę jednak powiedzieć, że nie wiem po co w samochodach elektrycznych tak długie maski. Przeważnie pod nimi nic nie ma, tzn. zajęta jest jakaś 1/4 przestrzeni. Jednak może tak jest bezpieczniej. Renault chwali się, że średnica zawracania nowego Scenica E-Tech to tylko 10,9 metra, czyli tyle co w Twingo II. Pojazd ma się natomiast prowadzić wspaniale dzięki wielowahaczowemu tylnemu zawieszeniu.

Do wyboru będą dwa silniki elektryczne: jeden o mocy 170, a drugi 220 KM. Będą też dwie pojemności akumulatorów, obie ogromne: 60 lub 87 kWh. Ogólnie jeszcze kilka lat temu normą było 33-45 kWh, a teraz nie schodzi się poniżej 60. Renault Scenic E-Tech pozwoli oszczędzać prąd dzięki czterostopniowej regulacji odzyskiwania energii – w ustawieniu „0” będzie się po prostu toczyć jakby ktoś wcisnął sprzęgło, w „3” praktycznie nie trzeba będzie używać hamulca. To moja ulubiona funkcja w samochodach elektrycznych. Rozbudowana część komunikatu prasowego o ładowaniu brzmi trochę tak, jakby dawała nam do zrozumienia, że jesteśmy o 100 lat za zachodem w kwestii pojazdów elektrycznych.

scenic e-tech

Możesz jeść obiad, gdy Scenic E-Tech się ładuje

Na trasie Paryż-Bordeaux trzeba będzie zatrzymać się tylko raz, na 1 godzinę, żeby na przykład zjeść obiad – twierdzi producent. O kwestii obiadów w trasie autem elektrycznym pisał niedawno Grzegorz. Przy dłuższej trasie to wychodzą jakieś 3 obiady dziennie, średnio jeden na trzy godziny. Ciekawe, że w niektórych krajach standardem będzie ładowarka pokładowa 22 kW, a w innych trzeba będzie za nią dopłacić. Szkoda też, że niektóre opcje, jak Mobilize Smart Charge (ładowanie inteligentnie dostosowujące się do taryfy za prąd) nie będą dostępne w Polsce, o czym producent pisze wprost.

Niektóre fragmenty prezentacji zadziwiły mnie

Sądziłem, że widziałem już wszystko, ale nie spodziewałem się, że nowy Scenic E-Tech będzie robił pasażerom quizy z tytułów piosenek. Sztuczna inteligencja będzie podpowiadać kierowcy co powinien zrobić - to mnie trochę przeraża, bo nawet Renault w opisie podaje, że jeśli ktoś będzie jeździć stale w tym samym trybie, to AI mu podpowie, żeby wypróbował inny. A jeśli ja lubię akurat ten jeden tryb i takie mam preferencje, a wybór innego wyrzuca mnie ze strefy komfortu?

Znaczna część prezentacji tego modelu dotyczy jego zrównoważonego i ekologicznego charakteru

Dowiadujemy się o tym, że nie emituje CO2 (serio?), że nie ma skórzanej tapicerki i że Renault zrezygnuje ze skór do 2025 r. Powinno brać przykład z FSO, które nigdy nie stosowało skórzanych tapicerek. Wiemy ile procent masy akumulatorów będzie nadawało się do recyklingu, ile procent masy pojazdu pochodzi z materiałów recyklingowanych (z podziałem na szkło, aluminium i inne) i o tym, że zakłady produkujące ten pojazd dążą do neutralności węglowej. Na przykład dywaniki wykonano w 54 proc. z recyklingowanych butelek plastikowych. A w układzie napędowym nie zastosowano metali ziem rzadkich. Nowe Renault Scenic E-Tech jest właściwie tak zrównoważone, że samo rośnie na drzewie w zakładzie w Douai, wystarczy je zerwać jak dojrzeje.

scenic e-tech

Na koniec warto jeszcze wspomnieć o systemie Fireman Access

To możliwość dostania się do wnętrza akumulatora trakcyjnego, żeby zalać go wodą w razie pożaru. Podobno skraca to czas akcji gaśniczej z kilku godzin do 10 minut. To super, ale przy obecnym klimacie w kwestii samochodów elektrycznych pomijałbym temat ognia za wszelką cenę. Z drugiej strony, tak jak sądziłem, producenci bardzo szybko wprowadzą rozwiązania, które będą pozwalały gasić auto elektryczne co najmniej równie szybko jak spalinowe.

scenic e-tech
REKLAMA

Czytaj również:

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA