Nadciąga bat dla wymuszaczy drogowych. Rząd szykuje zmiany
Wiceminister Infrastruktury, Piotr Malepszak zapowiedział w Sejmie zmiany w przepisach. Najciekawsza będzie walka z kierowcami, którzy nie ustępują pierwszeństwa na drodze.
W Sejmie odbyła się debata, a może raczej mini debata, na temat wzrastającej liczby wypadków na drogach. Posłowie opozycji atakowali, przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury oskarżenia odpierał i zapowiadał zmiany. Wytypował dwa typy wykroczeń, którymi ministerstwo ma plan się zająć. To nie będzie łatwe.
Było lepiej, ale liczba wypadków wzrasta
Temat bezpieczeństwa na drogach wypłynął, gdyż było już lepiej, ale się pogorszyło. W ostatnich latach systematycznie spadała liczba zabitych, rannych i wypadków na drogach. Poprzedni rząd przyjął też wiele przepisów, które mogły przyczynić się do wspierania tego trendu. Podwyższono kwoty mandatów i wprowadzono pierwszeństwo pieszych zamierzających skorzystać z przejścia dla pieszych — to główne składniki. Poseł Jerzy Polaczek podniósł, iż po pierwszych 4 miesiącach tego roku:
- liczba wypadków zwiększyła się o ponad 10 proc.
- liczba zabitych o ponad 11 proc.
- liczba rannych o 9 proc.
- liczba kolizji o prawie 16 proc.
Podał też przykład województwa dolnośląskiego, w którym padł rekord liczby zabitych osób. Z porównania pierwszych 4 miesięcy tego roku, do tych samych miesięcy roku zeszłego, wychodzi wzrost o 69 proc. W województwie pomorskim było to 55 proc. W innych województwach zaobserwowano wzrost liczby rannych.
Wiceminister bronił się trendem. Liczba ciężko rannych i liczba kolizji rosła już w 2023 r. Trend jest niekorzystny już od dawna. Dla wiceministra to ważne, bo wtedy nie był u władzy, może więc odsuwać odpowiedzialność za ten stan rzeczy. Dla obywateli jest to raczej bez znaczenia, wzrost to wzrost, im dłużej trwa, tym gorzej. Zauważa coś jeszcze:
Mamy spory wzrost liczby wypadków z udziałem motocykli i ogólnie jednośladów, bo liczba ofiar wzrosła aż o 93 proc.: województwo pomorskie, województwo dolnośląskie.
Podnosi też, że zimę pożegnaliśmy w tym roku wyjątkowo wcześnie. To pozwoliło na wcześniej otwarcie sezonu na jednoślady. Dobra pogoda sprzyja wypadkom z ich udziałem.
Czytaj więcej o bezpieczeństwie w ruchu drogowym:
Diagnoza jest nieco brawurowa, co zresztą inni posłowie wytykali przedstawicielowi ministerstwa i jeszcze to, że obecny rząd chce zmienić przepisy dotyczące konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom na łagodniejsze. Nawet jeśli ocena, że to ładna pogoda i motocykliści są winni, jest zbyt płytka, to może padła w wirze sejmowej dyskusji. Piotr Malepszak twierdzi, że przyczyny tych wzrostów są analizowane, także z udziałem ekspertów. Między słowami zapowiedział, co się zmieni.
Walka z prędkością i nieustępowaniem pierwszeństwa
W jednej z sejmowych wypowiedzi Piotra Malepszaka padła zapowiedź zmian w prawie.
Dzisiaj skupiamy się już na konkretnych działaniach, które mają zapobiegać wzrostowi liczby wypadków.
A kontynuacją tej myśli jest zdanie:
związane są z prędkością i wymuszaniem pierwszeństwa przejazdu. Właściwie kumulacja tych dwóch elementów powoduje, że sytuacja, jeśli chodzi o skalę wypadku, o stopień wypadku, o skutki wypadku, jest zawsze najtrudniejsza.
Narady z ekspertami trwają, ale przyczyny są wstępnie wytypowane — prędkość i wymuszanie pierwszeństwa przejazdu. Z niecierpliwością możemy wyczekiwać propozycji zmian w prawie, które będą z tym walczyć.
Jak się walczy z nadmierną prędkością?
Mandaty już poszły w górę, podniesienie ich wysokości może nie wywrzeć już wielkiego wrażenia, skoro prawdopodobieństwo napotkania kontroli drogowej jest bardzo niskie. Liczby patroli zwiększyć raczej się nie da, bo potrzebne byłyby potężne dofinansowanie nowych etatów. Luźno obstawiam zwiększanie liczby fotoradarów, a szczególnie odcinkowych pomiarów prędkości. OPP przynosi natychmiastowe rezultaty. Tam, gdzie uruchamia się OPP, wszyscy zaczynają jeździć niezwykle grzecznie, a skontrolowany zostaje tak naprawdę każdy pojazd. Jakaś część kierowców i tak zapomni o tym, że przejazd jest monitorowany, więc wpływy do budżetu są zapewnianie.
Dużo ciekawsze wydają się zmiany nakierowane na walkę z wymuszaniem pierwszeństwa. Oprócz działań edukacyjnych nie bardzo umiem wytypować proste i skuteczne działania. Poprawa infrastruktury, patrolowanie z dronów? Trudno orzec, dlatego z niecierpliwością będę wypatrywał propozycji ministerstwa.
Zdjęcie główne: Obraz Oskars Zvejs z Pixabay