Jedziesz na majówkę? Pamiętaj o e-TOLL. Wyłączenie nie dotyczy wszystkich kierowców
Majówka skłania fanów spania poza hotelami do podpięcia przyczepy do auta lub odpalenia kampera. Ale jeśli zapomnisz o pewnej ważnej kwestii, urlop może okazać się naprawdę drogi.

System e-TOLL, czyli Elektroniczny System Poboru Opłat Drogowych to coś, o czym większość kierowców aut osobowych nie myśli zbyt często (albo i wcale). W ogólnej opinii, e-TOLL to problem kierowców ciężarówek lub autokarów, a reszta nie musi się tym przejmować. Rzeczywiście - w gruncie rzeczy to prawda. A potem nadchodzi majówka lub wakacje.
Karawaning staje się coraz popularniejszy
Kampery i przyczepy kempingowe zdobyły wielką popularność podczas pandemii, gdy hotele pozamykano, a ludzie i tak chcieli gdzieś pojechać i odpocząć. Śmiało można mówić o modzie na tego typu spędzanie czasu. Jeżdżenie miejscem swojego noclegu na pewno może mieć dla niektórych wiele uroku.
Ale raczej nie podróżuje się tak z oszczędności. Koszty zakupu i przechowywania lub wynajęcia przyczepy lub kampera nie są małe. Należy dodać do tego też koszty paliwa i parkingów/kempingów i zakupu odpowiedniego holownika (w przypadku przyczep). To nie wszystko.
Należy zapłacić też za przejazd w systemie e-TOLL
Jak można wyczytać na stronie etoll.gov.pl: „Planujesz poruszać się po pojazdem lub zespołem pojazdów, którego DMC przekracza 3,5 tony (czyli tzw. pojazdem ciężkim)? Pamiętaj o wniesieniu opłaty elektronicznej w systemie e-TOLL, żeby uniknąć kary”.

Jak to zrobić? Najpierw trzeba wybrać urządzenie lokalizacyjne (bezpłatna aplikacja lub specjalny sprzęt), potem zarejestrować się w systemie i założyć konto. Następny krok to już opłacenie przejazdu.
Ile to kosztuje?
Koszty przejazdu zależą od klasy emisji spalin pojazdu - czyli marzenie o zakupie starego kampera może okazać się jeszcze droższe niż mogło się początkowo wydawać. Ceny różnią się też w zależności od kategorii pojazdu (im ciężej, tym drożej) i od trasy. Przykładowo, cena przejazdu z Krakowa do Gdańska najkrótszą drogą dla samochodu osobowego z przyczepą (łączna DMC powyżej 3,5 tony) spełniającego normę Euro 4 to 26,38 zł. Przy normie Euro 5 i wyższej koszt spada do 18,67 zł, a przy Euro 3 wzrasta do 32,18 zł. Z kolei wybranie trasy najszybszej znacząco zwiększa opłaty - przy Euro 4 wzrosną aż do 156,88 zł.
Kara za niedopilnowanie tego obowiązku to w przypadku zestawu z przyczepą aż 500 zł. Pamiętajcie, że jeśli zestaw lub kamper ważą mniej niż 3,5 tony, o e-TOLL-u myśleć nie trzeba. Ale warto wcześniej sprawdzić, co i jak.