REKLAMA
  1. Autoblog
  2. Klasyki

Awaria w drodze do awarii. Z lawetą Lancia Superjolly z 1966 r. to możliwe

We współczesnej motoryzacji Lancia pełni rolę marginalną. Lecz kiedyś była dużym producentem z szeroką gamą modeli, którą wieńczyły pojazdy dostawcze i ciężarowe.

15.05.2024
10:01
Lancia Superjolly
REKLAMA

Obecnie w salonach Lancii znajdziemy tylko jeden model - tegoroczną nowość, czyli miejskiego malucha Ypsilon. Jednak dawniej włoski producent był poważnym graczem na rynku, z gamą od samochodów kompaktowych, przez sportowe, do ciężarówek i autobusów. Jeden z modeli użytkowych wystawiono na internetowej aukcji.

REKLAMA

Prezentowany samochód wystawiono w serwisie aukcyjnym catawiki.com. Jest to Superjolly z 1966 r. w wersji laweta. Był to ostatni dostawczy model Lancii.

Więcej klasyków z ogłoszeń znajdziesz tutaj

Lancia to nie tylko rajdówki

Vincenzo Lancia stworzył swój pierwszy samochód osobowy w 1907 r., zaś oddział produkujący samochody robocze - Lancia Veicoli Industriali - powstał już w 1912 r. Z czasem do produkcji wdrażano modele dostawcze, ciężarowe, a także pojazdy specjalistyczne, wojskowe i autobusy - wszystko produkowane równolegle do modeli takich jak Fulvia, czy Flavia. Po drugiej wojnie światowej Lancia była uważana za jednego z trzech najważniejszych producentów pojazdów ciężarowych we Włoszech - obok Fiata i OM.

Przełomowy był rok 1969, kiedy Lancia została zakupiona przez Fiata - oferta modeli obydwu marek się pokrywała, co doprowadziło do wygaszenia ich produkcji. Wytwarzanie dostawczej Lancii Superjolly zakończyło się w 1970 r., zaś ciężarowych Esagamma i Esadelta rok później. Fabryka w Bolzano potem została głównym zakładem samochodów marki Iveco - która to powstała z oddziałów samochodów roboczych Lancii, Fiata, oraz firm OM, Unic i Magirus-Deutz.

Superwesoła laweta

Lancia Superjolly była produkowana w latach 1963 - 1970 - zbudowano zaledwie niecałe 4 tys. egzemplarzy. Była rozwinięciem modelu Jolly opartego na Lancii Appia, samemu dodając pewne rozwiązania z modeli Flavia i Flaminia. Samo słowo „jolly” w języku angielskim oznacza „wesoły”. Czyli ta Lancia jest superwesoła. Koniec żartu, można się śmiać.

Lancia Superjolly
fot. Catawiki
Lancia Superjolly
fot. catawiki.com

Prezentowany egzemplarz pochodzi z rocznika 1966. Jej zabudowa jest przystosowana do przewozu samochodów, czyli mówiąc po ludzku - jest to laweta. Zbudowano ją na podwoziu z najdłuższym możliwym rozstawem osi, wynoszącym 365 cm. Długość najazdu to 540 cm.

Lancia Superjolly
fot. catawiki.com

Jednostka napędowa to czterocylindrowy silnik bokser (lub płaski, lub leżący - jak kto woli) z osobowego modelu Flavia o pojemności 1.5 litra. Właściciel wpisał moc 47 KM - jeśli nie popełnił błędu, to jest to znacznie mniejsza moc niż oryginalnie w jednostce o oznaczeniu 815.000.

Stan Lancii nie powala

Lancia Superjolly ma na liczniku przejechane 23 683 km - jak na samochód dostawczy jest to przebieg wręcz śladowy. Właściciel podaje, że lakier, wnętrze, oraz części mechaniczne są w pełni oryginalne. Jedynym nowym elementem są opony (to akurat bardzo dobrze). Posiada również pełną dokumentację samochodu. Zastrzega jedynie, że samochód wymaga generalnego remontu. Trudno się z nim nie zgodzić, gdyż po aucie widać nie tyle zużycie, co raczej lata stania. Zachęca do zakupu swojego pojazdu, jako idealny transporter klasycznych samochodów. I muszę przyznać, że zgadzam się z nim w zupełności - takie zestawy widziane na zlotach robią wrażenie. Wyobrażam sobie takiego Fiata 850 na pace Lancii Superjolly.

fot. catawiki.com
REKLAMA
fot. catawiki.com

Samochód jest wystawiony w miejscowości Quarrata we włoskiej Toskanii. Jest to dopiero początek aukcji - zakończy się ona za 10 dni. Najwyższa aktualnie stawka wynosi 8450 euro (36 tys. zł). Zważywszy na wycenę eksperta catawiki - między 22-28 tys. euro (94 - 119,5 tys. zł) - jest to jak na razie prawdziwa okazja. Poczekajmy jednak na rozwój sytuacji.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA