Absurdalne ograniczenie prędkości na obwodnicy w stolicy, bo pośpiech poniża
Porządna stolica musi mieć swoją pełną obwodnicę - Warszawa, ty nie - po której można szybko i skutecznie się przemieszczać. Paryskie władze uznały, że „szybko” nie jest już w modzie i proponują absurdalne ograniczenie prędkości na obwodnicy.
Obwodnica stolicy Francji to Boulevard périphérique de Paris, czyli Bulwar Peryferyjny Paryża. Ok. 35-kilometrowa droga dookoła miasta jest jednym z najbardziej obciążonych ruchem odcinków sieci drogowej we Francji. Bulwar ma po 4-5 pasów w każdą stronę i pozbawiony jest kolizyjnych skrzyżowań, ale to za mało.
Korki na tej drodze mają charakter karykaturalnych. Kiedyś stałem w jednym na odcinku dojazdówki do obwodnicy z grupą dziennikarzy. Siedzieliśmy w ciszy i chciałem zarzucić czerstwym żartem do dziennikarki z Austrii. Powiedziałem, że mamy niezły „Stau” (korek w jęz. niemieckim). Koleżanka po fachu popatrzyła na mnie i odpowiedziała twardym jak woda z kranu angielskim „This is not a Stau, this is french chaos” (to nie jest korek, to francuski chaos). Niech te słowa posłużą wam do wyobrażenia sobie, jak wygląda tam ruch.
Jest źle i należałoby coś z tym zrobić. Zdaniem caradisiac.com sprytny plan ma obecna burmistrz Paryża, Anne Hidalgo. Jej pomysł to ograniczenie prędkości na le Périphérique do 50 km/h. Ooo tak - 4 pasy w każdą stronę, brak kolizyjnych skrzyżowań i ograniczenie do 50 km/h. Brzmi jak plan, co nie?
Pomysł nie spotkał się z przychylnością podmiejskiej społeczności. Użytkownicy obwodnicy (w większości mieszkańcy obrzeży stolicy) narzekają, że nie jeżdżą nią dla przyjemności, a z braku alternatyw. Chętnie poszliby na autobus lub pociąg, ale Paryż jest tak świetnie skomunikowany, że chciał czy nie chciał, to muszą gnić na obwodnicy, żeby gdziekolwiek dojechać. Ich zdaniem takie ograniczenie to po prostu absurd.
To nie jest pierwsze ograniczenie prędkości na obwodnicy
Najlepiej byłoby poszerzyć każdą z nitek i dodać kolejne pasy, ale takie rozwiązanie nie jest możliwe ze względu na gęstą zabudowę dookoła tej trasy. Skoro nie można zrobić jedynej logicznej rzeczy, to politycy z centrum Paryża regularnie wyskakują z pomysłem ograniczenia prędkości na tej drodze. I tak np. do lipca 1993 roku obowiązywało ograniczenie prędkości do 90 km/h, potem było ograniczenie do 80 km/h, a od stycznia 2014 roku na całej długości wprowadzone zostało ograniczenie do 70 km/h. Teraz mówi się, że na Boulevard périphérique de Paris może obowiązywać 50-tka.
Co z tym zrobić? Paryżanie, poczytajcie sobie, co Elon Musk ma do powiedzenia na ten temat. Nie o obwodnicy Paryża, ale o tym jak radzić sobie z przeciążeniem ruchu. Zdaniem jednego z najbogatszych ludzi na ziemi, trzeba budować drogi nad lub pod tymi istniejącymi w miejscach, gdzie nie można ich rozbudowywać na szerokość. To właśnie dlatego powstał tunel Las Vegas Loop - tam testowane są nowoczesne rozwiązania. Zresztą, jakie one nowoczesne - pierwsza linia metra w Paryżu została otwarta podczas wystawy światowej w 1900 r. Nie jest to może tanie, ale pomyślcie - taki projekt to tysiące miejsc pracy i inwestycja w przyszłość.