REKLAMA

Samar podał wyniki sprzedaży w Polsce. Kia w pierwszej czwórce, Opel poza TOP 10

Znamy już wyniki sprzedaży 2020 r. na rynku nowych samochodów. Podał je dziś Samar. Pandemiczny rok nie szczędził zaskoczeń.

Toyota Corolla sprzedaż
REKLAMA
REKLAMA

Najważniejsza informacja: w Polsce w 2020 r. sprzedało się 428 tys. sztuk samochodów osobowych i zdania są dość zgodne, że jest to wynik beznadziejny – ale spoko, bo w innych krajach jest co najmniej równie źle. Spadek sprzedaży liczony rok do roku wyniósł 23%. Tak ogromna strata w stosunku do 2019 r. musiała wprowadzić przetasowania na liście bestsellerów.

Wyniki sprzedaży 2020 r. – mamy nowego lidera

Przez lata liderem polskiego rynku była Skoda. W 2020 r. została nim Toyota, a Skoda spadła na drugie miejsce. Swój sukces Toyota zawdzięcza przede wszystkim nowej Corolli. Trzy wersje nadwozia i superoszczędna odmiana hybrydowa – to jest to, co podoba się klientom. Głównie instytucjonalnym. Corolle kupują taksówkarze, Uber, floty przedstawicieli handlowych i policja. Corolla to nowa Octavia. Jak to wygląda w liczbach? Toyota sprzedała w 2020 r. 61,3 tys. samochodów, rok wcześniej – 62,7 tys. aut. Tak mały spadek pozwolił japońskiemu koncernowi wysunąć się przed Skodę, która straciła o wiele więcej: w 2019 r. sprzedała 68,6 tys. Skód, w 2020 r. tylko 56,3 tys. pojazdów. Może to z powodu intensywnych ataków na klasę premium? Klienci instytucjonalni, czyli główni odbiorcy Skód, są pewnie średnio zainteresowani czy to premium czy nie i oczekują, że będzie taniej niż w VW przy tej samej jakości.

Trzecie miejsce tradycyjnie okupuje Volkswagen, ale zaliczył 31-procentowy spadek (z 53,8 do 37,2 tys. aut) i coraz mocniej po piętach depcze mu Kia ze swoją niezwykle szeroką gamą rozsądnych i normalnie wycenionych samochodów. Nowych właścicieli znalazło w 2020 r. 24 tys. Kii. Kij. Kijów. Kijanek. Nieważne, wiecie o co mi chodzi. Top 5 zamyka Renault (21 tys. aut) z 24% spadkiem rok do roku, do pierwszej szóstki zaś zmieściła się jeszcze Dacia, która mimo o wiele mniejszej gamy niż Renault zdołała upłynnić 20 936 pojazdów, ale oznacza to ogromny, 32-procentowy spadek w stosunku do wyniku z 2019 r.

dacia duster 1.0 lpg

Wyniki sprzedaży 2020 r. – zwycięzcy i przegrani

W pierwszej dwudziestce jest tylko jedna marka, której wynik urus(ł) i nie jest to Lamborghini. Jest to Audi, które zdołało sprzedać polskim klientom aż 15 tys. samochodów, czyli aż o 13,2% więcej niż w 2019 r. Brawo. Jeśli chodzi o bardzo małe spadki, to poza Toyotą (której spadło tylko o 2,3%) wyróżnia się jeszcze Mercedes (20,3 tys. aut, 7. miejsce na liście i spadek o 6,7%) oraz Volvo, które właściwie w ogóle nie odczuło pandemii. W 2019 r. i 2020 r. sprzedało tyle samo samochodów: nieco ponad 10 900 sztuk, kończąc 2020 r. ze stratą 0,45%.

Największe ciosy wśród popularnych marek, czyli sprzedających ponad 10 tys. aut rocznie, przyjęło trzech producentów: Ford ze stratą 36,7%, Opel – tu sprzedaż spadła o prawie 56% i Mazda, która na długo zapamięta chyba rok 2020: sprzedaż huknęła z 15,6 tys. na... 4974 auta. Rekordowa strata wynosi w tym przypadku 68,2% i każe się zastanawiać, jak do tego doszło. Nie wiem, przecież jest i nowa trójka, są i trzy całkiem atrakcyjne SUV-y – CX-3, CX-5 i CX-30, a nawet Mazda 6 wciąż jakoś wygląda. Czy po prostu jest za drogo?

mazda cx-30 wyposażenie

Ogromne spadki dotknęły też marki niszowe, tj. Jaguara, Land Rovera, Ssangyonga i Subaru. Alfa Romeo jakoś się obroniła.

Ostatecznie pierwsza dwudziestka producentów prezentuje się tak:

REKLAMA
  1. Toyota: 61 330
  2. Skoda: 56 334
  3. Volkswagen: 37 207
  4. Kia: 24 113
  5. Renault: 21 024
  6. Dacia: 20 936
  7. Mercedes: 20 291
  8. Ford: 19 064
  9. Hyundai: 18 404
  10. BMW: 18 290
  11. Audi: 15 602
  12. Opel: 14 908
  13. Fiat: 12 490
  14. Peugeot: 11 746
  15. Volvo: 10 926
  16. Seat: 9197
  17. Nissan: 9065
  18. Citroen: 8082
  19. Suzuki: 7171
  20. Honda: 6127

A teraz czekamy na podsumowanie z podziałem na modele. No tam to będzie ciekawie...

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA