Oto ukochany SUV premium polskich klientów. Pojechałem Volvo XC60 B4 na weekend na Mazury
Bazowy silnik benzynowy i napęd tylko na przód. Czy takie Volvo XC60 B4 w ogóle ma sens? Zabrałem je na Mazury, by to sprawdzić.
![aplikacja volvo street configurator](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/03/volvo-xc60-b4-2021-test-3.jpg)
Klienci na Volvo XC60 przekonali się do silników benzynowych. O ile w przypadku większej XC90-tki, diesel nadal jest bardziej popularny, o tyle przy mniejszym SUV-ie większość sprzedanych egzemplarzy jest już tankowana z zielonego pistoletu.
Jak odróżnić od siebie benzynowe i wysokoprężne Volvo?
![volvo xc60 b4 test](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/03/volvo-xc60-b4-2021-test-10.jpg)
Uwaga, Szwedzi lubią zastawiać pułapki. Jeśli ktoś mówi, że jeździ XC60 B4, wcale nie jest powiedziane, że to wersja benzynowa. Takie samo oznaczenie nosi też diesel. Obydwa B4 – i to zużywające olej napędowy i to zmieniające bezołowiową w spaliny – rozwijają 197 KM. Dodaje się do tego jeszcze 14 KM, zapewniane przez układ miękkiej hybrydy.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/03/volvo-xc60-b4-2021-test-13.jpg)
To właśnie system mild hybrid odpowiada za dziwaczne nazewnictwo. Volvo oznacza bowiem literką „B” wszystkie wozy z dodatkowym, elektrycznym wspomaganiem i nie zwraca uwagi na typ zasilania. Można i tak. Klasycznych „D” już nie ma, a wersja T6 owszem, jest w gamie… ale stała się hybrydą plug-in. Tak, ja też się pogubiłem, gdzie jest mapa?
Benzynowe B4 robi teraz sporą karierę na rynku
![volvo xc60 b4 test](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/03/volvo-xc60-b4-2021-test-12.jpg)
Nie będę opowiadał o ofercie finansowania Volvo, ponieważ to nie jest tekst sponsorowany, ale mówiąc w skrócie: rata za bazowe XC60 potrafi być na tyle niska, że ten wóz zaczyna być rozpatrywany przez ludzi szukających np. „zwykłego” auta kompaktowego.
Oczywiście, nie mówimy wtedy o egzemplarzu, który wygląda tak jak testówka ze zdjęć. Jeśli ktoś chce mieć tanio, nie dostanie ani pakietu R-Design, oznaczającego tutaj m.in. „agresywny” wygląd zderzaków albo czarny grill i lusterka, ani takich felg, ani skórzanej tapicerki i elektrycznej regulacji foteli. B4 w tej wersji kosztuje od 214 900 zł w górę. Tutaj trzeba doliczyć jeszcze kilkanaście tysięcy na dodatki. Wóz z niską ratą z reklam to raczej baza za niecałe 190 tysięcy.
![volvo xc60 b4 test](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/03/volvo-xc60-b4-2021-test-1.jpg)
Uwaga: samochód testowy jeszcze nie jest XC60 po liftingu. To oznacza, że nie ma przeprojektowanych zderzaków (które w R-Design zmienią się zauważalnie) ani np. nowego systemu multimedialnego opracowanego przez Google Automotive Services, opartego na Androidzie.
Silnik się nie zmieni
Napęd będzie ten sam: nic tu nie zmieni ani lifitng, ani wybranie skromniejszego wyposażenia zamiast tego, które rozpieszczało mnie podczas testu. To dwulitrówka z czterema cylindrami, więc wszelkie antydownsizingowe obawy nie mają sensu.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/03/volvo-xc60-b4-2021-test-16.jpg)
Pojechałem testowym Volvo XC60 B4 na Mazury (mam nadzieję, że kolega, który zawsze się ze mną kłóci, że to jednak Warmia, nie patrzy). Po drodze najpierw musiałem jakoś wydostać się z miasta. Potem czekała mnie jazda drogą ekspresową, ale żeby nie było zbyt przyjemnie, to kilkadziesiąt kilometrów musiałem pokonać też po zwykłej krajówce, przeplatanej remontowanymi odcinkami pełnymi zwężeń, rozjazdów i uskoków między starym a nowym asfaltem, brutalnych jak trzaski w rozłączających się słuchawkach.
Później jeszcze trochę krętych, wąskich i dziurawych dróg, aż w końcu można wjechać na szutrówkę, pokonać nią kilkaset metrów, zaparkować i otworzyć puszkę upragnionego napoju. Oto weekend!
![volvo xc60 b4 test](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/03/volvo-xc60-b4-2021-test-4.jpg)
W sumie: całkiem niezły odcinek testowy dla samochodu
Sformułowanie „bazowa wersja silnikowa” zapowiada wyrzuty sumienia podczas jazdy i głośny głos w głowie, podszeptujący przez cały czas „mogłeś dopłacić i mieć tych parę koni więcej!”. Ale najtańsze XC60 i tak jest mocne. 197 koni i jeszcze dodatkowe 14 „hybrydowych” to przecież wyniki, których nie trzeba się wstydzić nawet w mierzącym prawie 4,7 i niezbyt lekkim SUV-ie.
![volvo xc60 b4 test](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/03/volvo-xc60-b4-2021-test-23.jpg)
Rzeczywiście: ani podczas startów spod świateł, ani przy wyprzedzaniu na krajówce, ani podczas takiej jazdy, do której trasa szybkiego ruchu jest przeznaczona – nawet przez chwilę nie brakowało mi mocy ani momentu obrotowego. Volvo XC60 B4 jest żwawe i ani przez chwilę się nie męczy – i to pomimo masy zakupów na rozpoczęcie sezonu grillowego (oczywiście i tak padało) w bagażniku.
Volvo XC60 B4 osiąga 100 km/h w osiem sekund
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/03/volvo-xc60-b4-2021-test-15.jpg)
Moim zdaniem w gamie XC60 mogłaby być jeszcze słabsza wersja, osiągająca 100 km/h w jakieś dziesięć sekund… i też wystarczyłaby większości klientów. Zwłaszcza tym, którzy jeżdżą po mieście.
Owszem: gdyby ośmiobiegowy, klasyczny automat był pracownikiem, reprezentowałby tych, którzy wolą robić „dokładnie”, a nie „szybko”. Ale w rodzinnym SUV-ie to nie przeszkadza. Niektórym może przeszkadzać tylko tradycyjne dla Volvo ograniczenie prędkości do 180 km/h. Ciekawe, czy takie osoby kupują sobie lakierki do biegania. To podobna logika, co wybieranie bazowego XC60 do szybkiej jazdy autostradą.
![volvo xc60 b4 test](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/03/volvo-xc60-b4-2021-test-21.jpg)
Na Mazurach Volvo XC60 B4 poradziło sobie doskonale
Mimo „usportowionej” wersji stylistycznej, testowy samochód nadal miał opony z rozsądnym profilem. Dzięki temu mogłem bez stresu jeździć po drogach gruntowych albo zjeżdżać na pozbawione asfaltu pobocze, gdy jadący z naprzeciwka lokales w Audi 80 wolał pisać SMS-a niż patrzeć na drogę.
![volvo xc60 b4 test](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/03/volvo-xc60-b4-2021-test-11.jpg)
XC60 oferuje też wystarczająco dużo miejsca w środku, a fotele – oprócz tego, że ładne – są wygodne. Wygodne jest też zajmowanie miejsca w środku, a wyciszenie na ekspresówce miło mnie zaskoczyło. Myślałem, że szum opływającego powietrza będzie słychać bardziej.
Czy nie brakowało mi napędu na cztery koła?
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/03/volvo-xc60-b4-2021-test-22.jpg)
Volvo XC60 B4 w wersji benzynowej nie może mieć napędu AWD. Jeśli ktoś wychodzi z założenia „jeśli SUV, to tylko z napędem na cztery koła”, musi albo kupić diesla w odpowiedniej wersji (dopłata: 10 000 zł w stosunku do diesla FWD), albo mocniejszy silnik.
Z jednej strony, SUV-y z napędem tylko na przód zawsze wydawały mi się motoryzacyjnym odpowiednikiem pierogów z mięsem bez mięsa: czyli czymś pozbawionym głównej zalety, którą w przypadku tego typu aut jest wszechstronność.
![volvo xc60 b4 test](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/03/volvo-xc60-b4-2021-test-5.jpg)
Z drugiej, podczas wyjazdu na weekend ani razu nie potrzebowałem dodatkowej, napędzanej osi – nawet gdy wjeżdżałem w rejony, w których nie stopniał jeszcze śnieg. Wystarczyło mi kilka dodatkowych centymetrów prześwitu, które doceniałem na złej nawierzchni albo wtedy, gdy planowałem wyprzedzanie, a siedzenie wyżej pozwalało mi widzieć trochę więcej. Miło byłoby mieć AWD, ale nie skreślałbym wersji B4 z potencjalnej listy zakupów tylko dlatego, że go nie oferuje.
Moja mazurska wyprawa i tak była dość ekstremalna, jak na warunki, w których życie spędza większość XC60-tek kursujących na trasie dom-szkoła-praca-sklep. Pewnie na parkingu mój egzemplarz opowiadał potem innym, jak to jest jeździć po czymś innym niż asfalt, a tamte nie dowierzały. Swoją drogą, XC60-tek na ulicach jest po prostu mnóstwo.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/03/volvo-xc60-b4-2021-test-14.jpg)
Nie dziwię się
To po prostu bardzo dobry samochód, prawie bez większych wad. Jedną z nich może być obsługa klimatyzacji wyłącznie z poziomu ekranu dotykowego (po liftingu, w nowym systemie, to może być jeszcze trudniejsze, bo ikony z temperaturą będą mniejsze). Największą wadą, jaką zauważyłem, jest duże zużycie paliwa. Volvo XC60 B4 pali ok. 10-11 litrów w mieście, podobnie dużo na trasie ekspresowej (równo 10,5 przy 140 km/h na tempomacie), a jazda po remontowanym odcinku z prędkościami 60-90 km/h za ciężarówką oznacza spalanie na poziomie ośmiu litrów. Niżej zejść się już chyba nie da. Sytuację osładza duży, bo aż 71-litrowy zbiornik, ale po „uhybrydowionym” SUV-ie bez napędu na cztery koła spodziewałem się trochę mniejszego apetytu. Czy układ miękkiej hybrydy w takim razie coś daje? Owszem: ale chodzi głównie o łagodniej działający układ start-stop. Jest na tyle płynny, że nie marzyłem o jego wyłączaniu.
![volvo xc60 b4 test](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/03/volvo-xc60-b4-2021-test-18.jpg)
Podsumowując: Volvo XC60 B4 z podstawowym układem napędowym jest wystarczająco szybkie i wygodne. Jego silnik nie daje wrażenia „bazowości”, komfort jazdy jest taki, jak można tego oczekiwać po SUV-ie premium, a główna wada tego wozu to zbyt duży apetyt. No cóż, dobrze go rozumiem, zwłaszcza po weekendzie na Mazurach.
![volvo xc60 b4 test](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/03/volvo-xc60-b4-2021-test-7.jpg)