Łada ma nowego, dostawczego brata. Jego nazwa spodoba się mieszkańcom Warszawy i Trójmiasta
Rosyjski koncern AwtoWAZ utworzył nową markę. Oprócz samochodów Łada będzie teraz wytwarzać samochody dostawcze pod nazwą SKM.

AwtoWAZ rozszerza swoją ofertę poprzez wprowadzenie nowych samochodów dostawczych. Dotychczas jedynym samochodem „do roboty” była Łada Largus, czyli Dacia Logan MCV pierwszej generacji. Teraz do portfolio koncernu dodano samochody nowej marki SKM - o oczko większe niż Largus.
SKM, czyli dostawcza Łada
Mieszkańcom aglomeracji warszawskiej i trójmiejskiej skrótowiec „SKM” kojarzy się przede wszystkim z szybką koleją miejską, pełniącą rolę połączenia mniejszych miejscowości z większymi. Rosjanom będzie się od teraz kojarzyć z samochodami dostawczymi, produkowanymi przez AwtoWAZ.

Prezes AwtoWAZ Maksim Sokołow pierwszy raz zapowiedział utworzenie nowej marki w styczniu br. Wyjawił, że pod nową marką firma będzie sprzedawać zarówno własne pojazdy użytkowe w postaci Largusa w wersji „blaszanej”, jak i auta, które mogłyby powstać przy udziale partnerów zagranicznych.
W Toliatti chcą zwiększyć swój udział w rosyjskim rynku samochodów dostawczych - obecnie poza Largusem, czyli kombivanem, Łada nie ma nic. GAZ ma swoją Gazelę, a UAZ ma modele Profi, oraz Classic - przestarzałą Buchankę. Przez małą liczbę krajowych konstrukcji, coraz częściej wybór rosyjskich przedsiębiorców pada na samochody chińskie.

Więcej o rosyjskiej motoryzacji przeczytasz tutaj:
SKM to tak naprawdę SRM
AwtoWAZ nie podał oficjalnie, kto partnerował mu w tworzeniu SKM. Jednak sprawne oko zauważy, że SKM to bliźniak samochodów wyprodukowanych przez koncern Shineray. Tak, zgadliście - to producent z Chin. Dziwne, że Rosjanie chcą zwalczać Chińczyków ich własnymi produktami, ale niech im będzie. Shineray produkuje swoje samochody pod marką SRM - w tym modelu Jinhaishi, którego SKM ewidentnie jest bliźniakiem. Nawet logo SKM jest niemal identyczne z logiem SRM:


SRM Shineray jest produkowany od 2022 r. w odmianach M3 i M7 - wszelkie powiązania z BMW są tu przypadkowe. Owe auta różnią się od siebie jedynie rozmiarem, zaś ich design jest taki sam. Długość M3 wynosi 4575 mm, a rozstaw osi - 2960 mm; M7 jest rozciągnięty do długości 4890 mm, z rozstawem osi powiększonym do 3185 mm. Przestrzeń ładunkowa wersji towarowej wynosi 4,2 m3 w przypadku M3, oraz 5 m3 w przypadku M7. Osobowa wersja modelu M3 pomieści do siedmiu osób, zaś M7 może zabrać aż dziewięciu pasażerów.

Obydwa modele mogą napędzać dwa takie same silniki - benzynowe o pojemności 1.5 i 1.6 l, generujące odpowiednio 111 KM i 120 KM. Większy model M7 można zamówić także większym silnikiem 2.0, o mocy 136 KM. Wszystkie jednostki napędowe są spięte z manualną skrzynią biegów o 5 przełożeniach.
Dokładny termin rozpoczęcia produkcji, sprzedaży, ceny czy konkretne dane techniczne SKM będą podane dopiero w późniejszym terminie - te ostatnie będą pewnie tożsame z samochodami Shineray. Nie znana jest również fabryka, w której będzie on produkowany - choć najbardziej prawdopodobne plotki mówią o zakładach w Iżewsku, gdzie produkowana jest już Łada Largus.