Rosjanie doganiają zachód. Wprowadzają element wyposażenia, który znamy od dekad
UAZ - znany rosyjski, a niegdyś radziecki producent samochodów terenowych i dostawczych postanowił zmodernizować gamę swoich modeli. Przestarzałe modele dostaną wyposażenie, które dla nas Europejczyków jest tak oczywiste, jak zielony kolor trawy.

Bezpieczeństwo bierne w końcu dotarło pod strzechy - a przynajmniej tak mogą powiedzieć pracownicy fabryki w Uljanowsku, gdzie od lat powstają samochody UAZ. Szef producenta samochodów z dumą ogłosił wprowadzenie odrobiny nowoczesności do swoich prostych pojazdów terenowych.
Poduszki powietrzne - wielka nowość w UAZ-ie
W swoim wywiadzie z dziennikiem Izwiestija dyrektor generalny UAZ-a Aleksiej Spirin opowiedział o planach modernizacji swoich samochodów. Zadeklarował on rozpoczęcie produkcji systemów bezpieczeństwa w zakładach UAZ-a w Uljanowsku jeszcze w bieżącym roku.
Tym wyrafinowanym systemem bezpieczeństwa są poduszki powietrzne. Spirin dumnie podkreśla, że nie będzie to zwykły montaż, a pełnoprawna produkcja od początku do końca, zaczynając od odlewu ramy kierownicy ze stopu magnezu, przez szycie poduszek powietrznych, aż po produkcję jednostek sterujących.
Jest to oczywiście duży progres w porównaniu do obecnego stanu wyposażenia - aktualnie najdroższe SUV-y Patriot (zdjęcie u góry) są dostępne z systemami ABS, czy EBD, jednak brakowało w nich choćby jednej poduszki powietrznej.
Więcej o rosyjskiej motoryzacji przeczytasz tutaj:
Ale nie wszystkie auta je dostaną
Poduszki produkowane przez UAZ-a trafią do modeli z nowoczesnej linii, jak Patriot wraz z bazującymi na nim modelu Pickup, a także dostawczym Profi. Przy czym słowo „nowoczesny” powinno tutaj zostać ujęte w cudzysłów, gdyż od strony technicznej są w znacznej mierze spokrewnione z modelem 3160, opracowanym w połowie lat dziewięćdziesiątych. Nowościami mają też być 6-biegowa manualna skrzynia biegów w Patriocie, a także napęd na cztery koła w Profi.

Oprócz UAZ-ów, airbagi z Uljanowska mają być też montowane w samochodach sygnowanych logiem Sollers - rosyjskiego koncernu posiadającego większość udziałów w UAZ-ie, ale równolegle wytwarzającego samochody dostawcze pod własną marką, bazujące na chińskich samochodach JAC. Co prawda w nich poduszki powietrzne były już wcześniej dostępne, lecz dostarczał je chiński partner.

Jednak bez poduszek muszą obyć się modele, z którymi UAZ jest najbardziej kojarzony - chodzi oczywiście o prehistoryczne, pozostające w produkcji od dekad modele. Pierwszym z nich jest Hunter, czyli bezpośrednia kontynuacja modelu 469 z 1972 r., będącego niegdyś podstawowym wyposażeniem wojsk państw Układu Warszawskiego, czy innych, współpracujących z ZSRR krajów, a także m.in. polskiej milicji. Drugi model to dostawczak nazywany zbiorczo SGR (staryj gruzowoj rjad - stara linia dostawcza), który w katalogach widnieje jako Classic. Jest on produkowany nieprzerwanie od równo 60 lat - od 1965 r., a znany jest szerzej pod rosyjskojęzycznym przydomkiem „buchanka”, czyli „bochenek”, ze względu na kształt nadwozia wersji zamkniętej, przypominający bochenek chleba razowego. Natomiast modele skrzyniowe są w Rosji nazywane „gołowastik”, czyli „kijanka”.

Montaż nowoczesnych systemów bezpieczeństwa jest w tych modelach niemożliwy, ze względu na ich przestarzałą konstrukcję, więc pewnie do zakończenia produkcji będą musiały sobie radzić bez nich. Oczywiście, jeżeli przyjmiemy, że kiedykolwiek to nastąpi.