Masz duży samochód? Będą kłopoty. Strzeż się nowej, paryskiej mody
W niedawnym referendum w Paryżu aż 54,5 proc. mieszkańców miasta zagłosowało za podniesieniem opłat za parkowanie dla ciężkich aut. Nowe przepisy uderzą w SUV-y, ale nie tylko, bo poprzeczkę zawieszono nisko.
„Inne miasta pójdą śladem Paryża” – tak wynik referendum skomentowała mer tego miasta, Anne Hidalgo. O co chodzi? Zapytano mieszkańców, czy chcą podniesienia opłat za parkowanie dla posiadaczy ciężkich aut. Choć uprawnionych do głosowania było ponad 1,3 mln osób, w referendum wzięło udział tylko 5,68 proc. z tych, którzy mieli prawo się wypowiedzieć. 54,55 proc. z nich odpowiedziało „tak” na pytanie o zwiększenie opłat.
Referendum w Paryżu nie dotyczyło tylko SUV-ów
Sprawa jest opisywana jako „podwyżka opłat dla SUV-ów”. Nie chodzi jednak tylko o wozy tego typu. Nikt nie bawi się tu w określanie np. maksymalnego prześwitu, po przekroczeniu którego dane auto byłoby objęte większymi opłatami. Jako kryterium wybrano masę własną auta.
Jako że próg to zaledwie 1,6 tony, głębiej do kieszeni będą musieli sięgnąć kierowcy… ogromnej części współczesnych aut, nie tylko z nadwoziem tych typu SUV. Wyższe opłaty, sięgające 18 euro (78 zł!) za godzinę w dzielnicach centralnych i 12 euro (52 zł) w pozostałych, obejmą o wiele większą grupę ludzi niż tylko właścicieli Range Roverów i BMW X7 z gigantycznymi silnikami.
Referendum w Paryżu dokuczy przyjezdnym
Powyżej 1,6 tony ważą auta klasy średniej, a nawet wiele współczesnych kompaktów, zwłaszcza z układem hybrydowym typu plug-in. Dla takich pojazdów ulg nie przewidziano. Podwyżki nie obejmą za to kierowców aut elektrycznych, a także mieszkańców Paryża i osób na stałe pracujących w tym mieście. Więcej niż dotychczas nie zapłacą też kierowcy taksówek, pracownicy służby zdrowia i osoby niepełnosprawne, nawet jeśli jeżdżą ciężkimi wozami. „Taksówkarze” w Fabiach to zresztą głównie polska specyfika. Tymczasem niechęć do przyjezdnych, jak widać, to raczej sprawa ogólnoświatowa.
„To wybór dobry dla naszego zdrowia i planety” – skomentowała lewicowa mer Paryża. Wszyscy, którzy podkreślają, jak zabójczą broń stanowią wszystkie SUV-y (nawet takie w rodzaju VW T-Roca) i jak wiele miejsca rzekomo zajmują, chyba zapominają, że tak naprawdę są mniejsze od klasycznych kombi i sedanów. Owszem, bywają wyższe, ale niemal zawsze krótsze.