Półtora litra i trzy cylindry w Land Roverze – oto luksus XXI w.
Range Rover Evoque i Land Rover Discovery Sport będą dostępne z mniejszymi silnikami spalinowymi. Na szczęście w obu przypadkach jako hybryda plug-in.
![Limity CO2](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/04/Range-Rover-Evoque-hybryda-10.jpeg)
Na normy emisji spalin nie ma mocnych. Nawet jeśli firma produkuje zbyt mało samochodów, by urzędowo przejmować się ograniczeniami, wymagają tego klienci, którzy chcą korzystać np. z benefitów podatkowych, czy darmowego parkowania w centrach miast. Bo przecież nie z miłości do natury.
Wychodząc im naprzeciw Jaguar Land Rover wprowadza do oferty Evoque i Discovery Sport jako hybrydy plug-in.
Oba modele będą mieć oznaczenie P300e, a pod maskami – 3-cylindrowy silnik 1.5 z własnej rodziny jednostek Land Rovera – Ingenium. Silnik debiutuje w obu, bo te dwa modele jako pierwsze korzystają z nowej platformy producenta nazwanej Premium Transverse Architecture (PTA).
![Land Rover Discovery Sport P300e](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/04/Range-Rover-Evoque-hybryda-7.jpeg)
Producent chwali się, że to 1.5 to jego własna konstrukcja.
To jednostka upakowana „zupełnie nową technologią”, powstała z „ogromnym wysiłkiem inżynierów”. Ma 200 KM mocy, a w hybrydowym układzie zestawiono ją z ośmiobiegowym automatem Aisina, 109-konnym silnikiem elektrycznym zamontowanym na tylnej osi i akumulatorem o pojemności 15 kWh.
![Land Rover PHEV](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/04/Range-Rover-Evoque-hybryda-2.jpeg)
Zestaw ma 309 KM mocy i 540 Nm momentu obrotowego.
Silnik spalinowy odpowiada za napędzanie przednich kół. Elektryczny zasila koła tylne i pozwala na rozpędzenie auta w trybie EV do 135 km/h. Modele P300e stają się najbardziej rześkimi odmianami w gamie. Evoque przyspiesza do 100 km/h w 6,4 s, Discovery Sport - w 6,6 s. Jednak dla klientów pewnie ważniejsze jest to, że zużywają średnio odpowiednio 1,4 i 1,6 l/100 km. Oczywiście mowa o pierwszej setce od ładowania, liczonej zgodnie z wymogami normy WLTP. Jak to się przekłada na wyniki w życiu przekonamy się, gdy auta pojawią się w salonach.
![Range Rover Evoque hybryda](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/04/Range-Rover-Evoque-hybryda-11.jpeg)
Hybrydowy Evoque na jednym ładowaniu zrobi do 66 km.
Discovery Sport – o 4 km mniej. Oba można ładować z domowego gniazdka, mając na uwadze, że potrwa to 6 godzin i 42 minuty. Instalacja 7 kW przyspiesza czas ładowania do 2 godzin i 12 minut, a szybkie ładowanie z mocą 32 kW ładuje akumulator od o do 80 proc. w pół godziny.
![Range Rover Evoque hybryda](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/04/Range-Rover-Evoque-hybryda-1.jpeg)
Brytyjczycy chwalą się, że elektryfikacja odbyła się bez strat dla użytkownika.
Opuścili wydech, by zrobić miejsce dla akumulatorów i całej elektroniki bez ograniczania miejsca w kabinie. Wciąż zostawiono miejsce na koło zapasowe, nie zmieniły się zwisy, co zaskakujące, bez zmian jest też prześwit. Chris Carey – główny inżynier odpowiedzialny za rozwój PHEV-ów Land Rovera zapewnia przy tym, że auta nie straciły swoich terenowych umiejętności. Co więcej, wyższy moment obrotowy dostępny dla kół tylnej osi podobno wręcz je poprawił.
![Range Rover Evoque hybryda](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/04/Range-Rover-Evoque-hybryda-12.jpeg)
Jak ten zestaw sprawdzi się w praktyce – przekonamy się w dalszej części roku. Póki co auta można już zamawiać w Wielkiej Brytanii, Evoque P300e w podstawowej wersji wyposażenia wyceniono na 43 850 funtów, Discovery Sport kosztuje 1,5 tys. funtów więcej. Polskich cen jeszcze nie znamy.