REKLAMA

Znamy plan dla motoryzacyjnej Europy. Czekałeś na przełom

Poznaliśmy plan dla branży motoryzacyjnej w Europie. Liczyłeś na przełom? Będziesz zawiedziony.

Znamy plan dla motoryzacyjnej Europy. Czekałeś na przełom
REKLAMA

Poznaliśmy szczegóły planu na poprawę sytuacji branży motoryzacyjnej w Europie. Tej samej, która osiąga wielomiliardowe zyski. Pisaliśmy już, że ma się tam znaleźć likwidacja przywilejów podatkowych dla aut spalinowych, ale w swym przemówieniu zapowiadającym ogłoszenie zmian Ursula von der Leyen podkreśliła zupełnie inne wątki. Komisarz podkreśliła trzy główne obszary do poprawy.

REKLAMA

Plan dla europejskiej branży motoryzacyjnej

Plan został omówiony 5 marca, wcześniej jego główne punkty zapowiedziała Ursula von der Leyen. Ma być więcej innowacji i konkurencyjności, tak w skrócie. Właściwie łatwo było to odgadnąć, skoro to właśnie odwrotność tych cech ma trapić europejską branżę motoryzacyjną, przynajmniej na tle Chin. Ursula von der Leyen wymieniała trzy główne punkty, po spotkaniu z przedstawicielami tego sektora gospodarki.

Uzgodniono tam, że branże potrzebuje wsparcia w wytwarzaniu oprogramowania i urządzeń elektronicznych na potrzeby jazdy autonomicznej. Nie wiem, czy braki w jeździe autonomicznej są czyjąkolwiek pierwszą myślą, gdy spróbuje sobie wyobrazić problemy świata motoryzacji. Podejrzewam, że nie, ale na szczytach europejskich władz i biznesu najwidoczniej uważają, że ta sprawa jest kluczowa. Europa ma być w tym zakresie duża (umownie) i działać na dużą skalę. Tworzone będą „piaskownice" z obniżonym poziomem regulacji, do testowania aut.

Branża ma współdzielić konieczne do tego zasoby, oprogramowanie i technologie, a unijne instytucje im to ułatwią, zmieniając przepisy. Celem jest szybsze dostarczenie na europejskie drogi autonomicznych samochodów. Jeśli to jest ich główny cel i problem zarazem, to chyba ta branża ma się jednak znakomicie, a definicję problemu trzeba mocno poszerzyć.

Trzy lata na spełnienie celów emisji

Przechodzenie na czysty transport, to jest ten główny problem, a przynajmniej większości kierowców wydaje się głównym. Ale są kłopoty ze spełnianiem narzuconych producentom celów emisji. Trudno je osiągnąć bez porządnej sprzedaży elektrycznych samochodów. Mają trochę kłopotu, bo niektórzy producenci nie bali się porzucania napędu spalinowego i są nieco przed innymi.

Jest więc problem jak innym trochę obniżyć presję, jednocześnie nie mówiąc tym pierwszym, że niepotrzebnie tak się postarali. Komisja musi się więc trzymać ustalonych celów, ale jednocześnie mają dać odetchnąć tym, którzy mają problem z ich spełnieniem. Będzie zaproponowana odpowiednia poprawka, która pozwoli producentom na uśrednianie ich wyników na przestrzeni 3 lat.

Jeśli w jednym lub dwóch latach producent nie osiągnie wymaganych celów redukcji dwutlenku węgla, będzie mógł zrekompensować to lepszymi wynikami w innych latach. Całkowity cel emisji na rok 2025 pozostaje ten sam, zmieni się sposób liczenia.

Poprawa konkurencyjności

Trzeci omówiony punkt to konkurencyjność, szczególnie jeśli chodzi o produkcje akumulatorów do samochodów elektrycznych. To, co nadchodzi z Chin, jest tańsze, a europejska produkcja jeszcze za tym nie nadąża. Jeśli chcielibyśmy się ograniczyć tylko do niej, samochody musiałyby podrożeć. Zostaną więc wprowadzone rozwiązania bezpośrednio wspierające lokalną, czyli europejską produkcję. Wprowadzone będą też nowe wymagania dotyczące ich komponentów oraz deregulacje, o czym pisaliśmy w poniedziałek.

Floty na kłopoty

REKLAMA

W planie działania pojawił się też temat flot samochodowych. Dostrzeżono tu potencjał na zwiększenie sprzedaży samochodów elektrycznych, ale szczegóły wsparcia dla flot nie są ciągle znane. Mogą pojawić się w ciągu kilku godzin. Z zapowiedzi wynikała chęć likwidacji ulg podatkowych na samochody spalinowe. Mają za to powstać programy leasingów społecznych na nowe i używane samochody elektryczne oraz nowe źródła finansowania.

Zmiany są korzystne dla producentów, w końcu z nimi je omawiano. Mogą też przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności sektora, na co trzeba trochę poczekać. Jeśli ktoś oczekiwał przełomu, na przykład porzucenia pomysłu elektryfikacji w motoryzacji, może czuć się zawiedziony. Cele nie zmieniły się nawet o włos.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-03-20T11:52:36+01:00
Aktualizacja: 2025-03-19T18:23:44+01:00
Aktualizacja: 2025-03-18T17:50:35+01:00
Aktualizacja: 2025-03-18T14:56:47+01:00
Aktualizacja: 2025-03-17T20:03:29+01:00
Aktualizacja: 2025-03-17T15:09:16+01:00
Aktualizacja: 2025-03-17T13:41:29+01:00
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA