Jadłbym z tego krzywe hamburgery. Widziałem zmutowaną Toyotę
Japońska motoryzacja w Europie to nie jest to samo, co japońska motoryzacja w Japonii. Nad Pacyfikiem kwitną nie tylko wiśnie, ale również „dziwne” modele aut osobowych oraz użytkowych. Moim zdaniem najbardziej odjechany jest Route Van, czyli pojazd łączący szoferkę z ciężarówki zlicowaną z kuprem od dostawczaka - musicie to zobaczyć.
Samochód, o którym chcę wam odrobinę opowiedzieć, wygląda tak:
Oraz tak:
Prezentowany pojazd występował pod dwiema nazwami jako Toyota Dyna Route Van oraz Hino Dutro Route Van. Dyna i Dutro to seria ciężarówek opracowana wspólnie przez obu producentów. Prezentowany Route Van został zbudowany w oparciu o model serii U300 zaprezentowany w 1999 roku i oferowany przez pierwszą dekadę nowego milenium. Route Van to nie była nowość - Dyna w takiej wersji była oferowana w Japonii od lat 70. Z tym, że wcześniejsze generacje były nudne, bo wyglądały normalnie - ich szoferki miały taką samą szerokość i kubaturę, co tylna część nadwozia. Wszystko zmienił zmutowany Route Van U300 i dlatego skradł moje serce. Jego nadwozie zostało tak cudownie zaprojektowane na odwal się.
Trzeba przyznać, że cudownie zostało to wszystko ulepione, tzn. wymyślone i wyprodukowane. Tył od furgonetki HiAce typoszeregu H100 (znanej również z polskich ulic) został zaparkowany w szoferce ciężarowej Dyny, a całość po prostu przykręcono do ramy. A że ten przód z ciężarówki jest szerszy od tyłu z furgonetki, to co z tego. Jakoś to będzie, pomyśleli w Toyocie, wyjęli spawarki i po prostu jedno z drugim sczepili.
Połączenie podwozia samochodu ciężarowego z nadwoziem furgonetki pozwoliło na stworzenie pojazdu o unikalnych właściwościach. Ciężarobus ma stosunkowo niewielką, ale cywilizowaną, przeszkloną kabinę i podwozie bardzo dużej ładowności oraz (choć to tylko domysły) sztywności.
Do czego Route Van był i jest wykorzystywany?
Pomyślałem sobie, że świetnie nadawałby się jako autobus do wożenia zawodników sumo, ale nic z tego. Jedno z niewielu źródeł z danymi technicznymi tego modelu sugeruje, że auto miało jedynie homologację do transportu trzech osób i jest to pojazd dostawczo-towarowy.
Route Van U300 nie jest specjalnie praktyczny. Niby to ciężarówka, a jednak w sumie to tylko van o długości 4690 mm. Pod jego kabiną pracują różne silniki znane z serii Dyna/Dutro przekazujące moc na tylne koła. Popularnym wyborem był 4-cylindrowy, 3-litrowy silnik wysokoprężny o oznaczeniu 1KD-FTV.
Route Van nie jest już produkowany, ale fajnie, że wciąż można spotkać ten model na ulicach japońskich miast. W skali dziwności dostaje ode mnie komplet punktów. A może coś ma ochotę sprowadzić coś takiego i wyróżniać się na tle coraz modniejszych kei-trucków?