Hyundai Ioniq 5 to samochód do robienia zdjęć — test
Hyundai Ioniq 5 to auto zaprojektowane od początku jako elektryczny samochód i to widać, bardzo widać. Właściwie to nie da się pomylić.
![Hyundai Ioniq 5](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/06/Hyundai-IONIQ-5-test-6-1180x645.jpg)
W czołówce najchętniej kupowanych elektrycznych modelu w 2023 roku go nie było. Listę na 20 miejscu zamykało Porsche Taycan z 258 upłynnionymi sztukami. Nie jest to lista wielkich sukcesów sprzedażowych. Na 15. miejscu znalazł się za to elektryczny Hyundai Kona. Co oznacza, że Hyundai Ioniq 5 to samochód, który pełni rolę baneru reklamowego, a korzystają na tym inne modele. Nie da się za nim na ulicy nie obejrzeć, a skojarzenie z grą komputerową Minecraft jest wręcz oczywiste. Kanty nie są przypadkowe.
![Hyundai Ioniq 5 przód](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/06/Hyundai-IONIQ-5-test-10.jpg)
Hyundai Ioniq 5 - auto do robienia zdjęć
Auto zaprojektowano tak, by nigdy nie zginęło w tłumie innych. Jest to wykluczone. Nawet jeśli po Polsce nie jeździe ogromna liczba sztuk, to żadna nie pozostała niezauważona i robi ruch za sto samochodów. Gdzie się na Ioniqa 5 nie spojrzy, tam jest dość wyjątkowo. Przód, tył, cała kanciasta bryła tego pojazdu wyłazi z obłej rzeczywistości.
![Hyundai Ioniq 5 tył](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/06/Hyundai-IONIQ-5-test-1.jpg)
To jest auto elektryczne i podkreśla to na każdym kroku. Nawet nie o to chodzi, że nie ma wersji spalinowej. Pełno tu jest elementów, które mają podkreślać, że przyszło nowe, że poprzednie samochody, te spalinowe, były nudne, a prawdziwa gratka, to obcowanie z autem elektrycznym. Klapka zakrywająca port ładowania otwiera się i zamyka w interesujący sposób, to nie jest zwykłe odskoczenie, po zwolnieniu zamka. To jest obcowanie z klapką portu ładowania.
![Hyundai Ioniq 5 bok](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/06/Hyundai-IONIQ-5-test-5.jpg)
Klamki drzwi trudno uznać za standardowe. Są zlicowane z powierzchnią drzwi i używa się ich trochę dziwacznie. Nie wiem, czy po 100 użyciach użytkownik zaczyna tęsknić za starymi, czy się przyzwyczaja. Trudno orzec. W każdym razie kable do ładowania może ukryć w niewielkim schowku pod maską. Jest to bardziej frunczek niż frunk, ale w wersji bez napędu na obie osie jest większy.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/06/Hyundai-IONIQ-5-test-36.jpg)
Wnętrze ma jeden kontrowersyjny element
Zgrzyt następuje tylko, gdy otworzy się drzwi. I nie mówię o tym, że — dość wyjątkowo, oczywiście — na kierownicy nie znajdziemy logotypu producenta. Ten, kto zadecydował, że wnętrze Ioniq 5 będzie wypełniał szary plastik, powinien podłączyć się pod instalację 800-voltową. Pod takim napięciem pracuje układ napędowy tego Ioniqa, ale to nie jest tak, że auto naładuje się dwa razy szybciej od takiego z układem 400 V.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/06/Hyundai-IONIQ-5-test-20.jpg)
Mimo całej tej fajności zdecydowano się na plastik, który średnio pasował w testowanych egzemplarzu do eleganckiej jasnej, skórzanej tapicerki i za to należy się choć lekkie porażenie prądem.
Elektryczny w każdym calu
Jest jedna rzecz, która jest najbardziej elektryczna. Oprócz tego, że oczywiście jest sterowana elektrycznie. Przednie fotele można ustawić w pozycji leżącej, na przykład na czas ładowania. Oparcie nie opada do tyłu, tylko robi to cały fotel, razem z siedziskiem. Za to konsola środkowa, którą można przesuwać, jest już sterowana ręcznie. Jak w XIX wieku, kto to widział.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/06/Hyundai-IONIQ-5-test-28.jpg)
Chęci wyróżnienia się nie odpuszczono nawet przy konstrukcji podłokietnika. Wygląda on jak pokrywa schowka, tak po staremu, ale schowka nie ma, jest pusta przestrzeń.
![Hyundai Ioniq 5 miejsce z tyłu](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/06/Hyundai-IONIQ-5-test-33.jpg)
Tylne fotele też były regulowane (a w testowanym egzemplarzu również podgrzewane) i przesuwane, a na bocznych szybach obcowanie ze słońcem ograniczały roletki. Nie ma tam tunelu środkowego, co sprawia, że miejsca jest sporo. Na pewno siedzenie z tyłu nie jest gorsze od przebywania z przodu. Taki komplet cech z tyłu jest raczej trudny do znalezienia w przeciętnym aucie spalinowym.
W końcu trzeba wystartować
Auto uruchamia się przyciskiem. To zaskakujące, spodziewałem się, że w obliczu tej chęci wyróżnienia się, będzie trzeba powiedzieć zaklęcie albo ukryta kamera zeskanuje mi siatkówkę. Ale nie, przycisk. Następnie przełącza się w tryb jazdy D, przy pomocy selektora umieszczonego przy kierownicy. Pasowało mi to, że D wybiera się ruchem do przodu (góry?), a nie do siebie (w dół), jak czasami to bywa. A potem już sobie jedziemy, turlu, turlu, lepiej po gładkiej drodze, bo na wyboistej nie jest przesadnie komfortowo.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/06/Hyundai-IONIQ-5-test-19.jpg)
Można wybrać opcję sterowania wytracaniem prędkości pedałem przyspieszenia. Auto wyhamuje wtedy nawet do pełnego zatrzymania. Nie dotyka się wtedy w ogóle hamulca. Takiej obsłudze pojazdu pomagają łopatki przy kierownicy, służące do zmiany poziomu rekuperacji. Serio, da się tak jeździć, że hamuje się tymi łopatkami. Taka rozrywka w codziennych zmaganiach z korkami i walka o niskie zużycie energii jednocześnie.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/06/Hyundai-IONIQ-5-test-23.jpg)
Hyundai Ioniq 5 - zużycie energii
Oczywiście, że zużycie energii można opisać jako "to zależy", to jest elektryczny samochód. Przy stałej prędkości 120 km/h zużywał 25 kWh, ale musiał ogrzewać wnętrze. W mieście udało mi się uzyskać zużycie na poziomie 13 kWh, ale też 20 kWh. Zapewne wtedy mocniej grzałem w środku, albo grzałem w ogóle. Pompa ciepła nie jest obecna pokładzie tylko w podstawowej wersji. Celując w bazowe wyposażenie, trzeba dokupić pakiet, żeby ją mieć.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/06/Hyundai-IONIQ-5-test-18.jpg)
Kolejną rzecz "elektryczną", którą doceniam, jest wygaszacz na ekranie środkowym. On chyba ma nawet swoją nazwę, typu "ekran ev", ale chyba nie jest to najbardziej istotne. Ważne, że i tu widać, że to jest ekran elektrycznego samochodu. Może wyświetlać się tam zasięg pojazdu, jaki nam pozostał.
Hyundai w testach:
A zupełnie miłe jest to, że pokazywany jest też zasięg, jaki można osiągnąć bez włączonego ogrzewania. W chwili kryzysu i zwątpienia można wyłączyć ogrzewanie, nałożyć kurtkę i pewnie dojechać do celu lub ładowarki. Choć w sumie w przypadku samochodu elektrycznego ładowarka zawsze jest celem. Sam system multimedialny jakoś wybitnie mnie nie urzekł, klikałem w szybciej działające i bardziej przyjazne miejsca.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/06/Hyundai-IONIQ-5-test-17.jpg)
To w tym miejscu zobaczymy dość dobry obraz z kamery bocznej, po włączeniu kierunkowskazu. Ciekawe, ale czy bardzo pomocne? To może odpowiem, ciekawsze niż pomocne. Przynajmniej nie wprowadza konfuzji, gdy obraz z kamery zastępuje boczne lusterko. Hyundai Ioniq 5 ma też opcję samodzielnego wyjeżdżania z miejsca parkingowego. Podejrzewam, że jeśli myślimy o czasie w kategoriach wieczności, kiedyś faktycznie możemy z tego skorzystać.
Moc pojazdu
Teraz dylemat. Czy w przypadku samochodu elektrycznego, w polu moc należy podać najpierw moc ładowania, czy moc pojazdu? Zacznijmy od ładowania. Maksymalnie auto przyjmie 350 kW. Testowane auto miało 325 KM mocy, a podstawowa wersja ma 170 KM. Przyspieszenie do setki tego pojazdu to 5,2 s i oczywiście, że jest to rzecz, która cieszy.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/06/Hyundai-IONIQ-5-test-29.jpg)
Z rzeczy radosnych (i wyjątkowych) trzeba wymienić jeszcze obsługę V2L. Korzystając z odpowiedniej wtyczki, możemy naładować z auta rower albo wysuszyć włosy. Kuszące.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/06/Hyundai-IONIQ-5-test-27.jpg)
Cena i przyczyna popularności Kony Electric
Hyundai Ioniq 5 kosztuje 219 900 zł. Tylko jest to wtedy wersja z napędem na przód i akumulatorami o pojemności 58 kWh. Za Ioniqa 5 z napędem na cztery koła trzeba dać minimum 293 900 zł i nie jest to jeszcze szczyt cennika. Wersji podstawowej raczej nie ma sensu brać, skoro trzeba dokupić pakiet, by mieć pompę ciepła i tym samym możliwość podgrzania akumulatorów. Tak samo trzeba dopłacić za przyciemniane tylne szyby, a do bezprzewodowego ładowania telefonu dopłacić nawet nie można. Jak się uzbiera te wszystkie fajne funkcje, o których pisałem (nie, rolet w tylnych drzwiach nie ma w standardzie), to już okazyjnie nie jest. I wiadomo jaka amerykańska marka, zasysająca wszystkich klientów czai się za rogiem.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/06/Hyundai-IONIQ-5-test-25.jpg)
Z napędem na przód można kupić Konę Electric za 168 900 zł lub jej nowszą wersję, za kilkanaście tysięcy zł więcej. A z okolic 300 tys. zł jest już całkiem blisko do 650-konnej wersji z literą N. Jej cennik rozpoczyna i kończy kwota 369 900 zł.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/06/Hyundai-IONIQ-5-test-8.jpg)
Hyundai Ioniq 5 pełni więc zaszczytną funkcję czegoś w rodzaju "halo cara", samochodu, o którym ma być przede wszystkim głośno, ale wystarczy przemodelować cennik, by ta rola się zmieniała.
Hyundai Ioniq 5 - dane techniczne:
- długość 4635 mm
- szerokość 1890 mm
- wysokość 1605 mm
- rozstaw osi 3000 mm
- pojemność akumulatorów 58 kWh i 77 kW (brutto)
- napęd na przednią oś lub 4x4
- moc 170, 229 i 325 KM
- przyspieszenie do setki od 8,5 do 5,1 s
- zasięg od 384 do 481 liczony dla średniego zużycia energii na poziomie 16,7 kWh do 19,1 kWh
- moc ładowania — producent podaje czas ładowania w minutach do 80 proc. na ładowarce o mocy 350 kWh - 18 minut
- pojemność bagażnika 527 l