REKLAMA

Taki Ford był na świecie tylko jeden. Był, bo już go nie ma

W latach 90. Polacy dzielili się na dwie grupy. Na tych, którzy chcieli mieć Forda Probe i na tych, którzy go mieli. Nie zna życia ten, kto nie obracał się na ulicy na widok „proboszcza”.

Ford Probe Ghia
REKLAMA

Sylwetka amerykańskiego coupe była wspaniała i nie ważne, czy mówimy o modelu pierwszej, czy drugiej generacji. Musicie jednak wiedzieć, że zanim nazwa Probe trafiła na seryjny samochód opracowany wspólnie z Mazdą, to amerykański koncern używał jej do nazywania swoich prototypów. Służyły do badań nad aerodynamiką, a jednym z nich, pierwszym był czerwony Ford Probe Ghia Concept. Jeszcze w zeszłym tygodniu samochód był ozdobą kalifornijskiego konkursu elegancji Pebble Beach Concours d’Elegance, a dziś już nie istnieje.

REKLAMA

Ford zapalił się w transporterze i doszczętnie spłonął

Jak podaje CBS News, Ford był wart ponad milion dolarów, a do zdarzenia doszło w niedzielne popołudnie na Munras Avenue, na zjeździe z autostrady nr 1. Przyczyna pożaru, póki co nie jest znana. Samochód należał do Scott Grundfor Company. Firma pokazała na swoim Instagramie zdjęcia zniszczonego pojazdu i zamieściła poniższą wiadomość:

Z głębokim smutkiem i ciężkim sercem donosimy, że straciliśmy nasz prototyp Forda Ghia Probe I z 1979 r. w wypadku na autostradzie. Do zdarzenia doszło późnym popołudniem w niedzielę po pokazaniu samochodu na Pebble Beach Concours d’Elegance. Jesteśmy firmą rodzinną i czujemy, że dzisiaj straciliśmy członka naszej rodziny. Jesteśmy niesamowicie wdzięczni, że członek naszego zespołu prowadzący przyczepę w momencie wypadku nie odniósł żadnych obrażeń, a jego natychmiastowe działania zapobiegły rozprzestrzenieniu się ognia na lokalną roślinność i oczywiście na inne osoby, które w tym czasie jechały drogą w Monterey.

Ford Probe I Ghia został zaprojektowany w 1979 r. przez głównego projektanta Forda, Dona F. Kopkę (piastował stanowisko: Executive Director of Advanced and International Design Studio), we współpracy z Carrozzeria Ghia. Od strony technicznej samochód był oparty na płycie podłogowej z Mustanga trzeciej generacji (tzw. fox-body). Klinowata karoseria skrywała turbodoładowany 2,3-litrowy czterocylindrowy silnik z Mustanga Cobry o mocy 170 KM.

REKLAMA

Samochód został pokazany szerokiej publiczności podczas targów samochodowych we Frankfurcie w 1979 r. i zapisał się na stałe w kartach pamięci amerykańskiej marki dzięki charakterystycznym osłoniętym tylnym kołom oraz przeszklonej kabinie. Według oficjalnych informacji opublikowanych podczas wydarzenia w Pebble Beach Ford stworzył tę karoserię z użyciem testów w tunelu aerodynamicznym. Probe Ghia zapoczątkował serię prototypów o tej samej nazwie, która była kontynuowana przez designerów aż do 1985 r.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA