Chcesz kupić sobie fabrycznie nowy samochód, ale z zaoszczędzonymi pieniędzmi nie możesz sobie pozwolić na nic ciekawego? Oto odpowiedź na twoje frasunki, 25-letni Fiat Siena w cenie (i stanie) nowych samochodów z salonu.
Fiat Siena - co to za auto
Siena była dość popularna w Polsce w latach dziewięćdziesiątych - przez jakiś czas była nawet produkowana w polskich zakładach Fiata w Bielsku-Białej, a następnie w Tychach. Na naszym rynku zachęcała sporą ilością miejsca w środku za niewielkie pieniądze. Chociaż obecnie jest już samochodem nieco zapomnianym.
Pojawiła się w 1996 r. jako część rodziny światowych samochodów Fiata, wraz z hatchbackiem Palio, kombi Palio Weekend oraz pickupem Strada. Pierwsza seria sedana i kombi (do 2001 r.) była dostępna w wybranych państwach Europy, zaś Palio hatchback był oferowany we Włoszech, pełniąc rolę następcy Uno i tańszej alternatywy dla Punto. Stradę można było kupić w większości państw Europy przez niemal cały okres jej produkcji, lecz nigdzie nie zdobyła znaczącej popularności.
Na swoim najważniejszym rynku - Ameryce Południowej - była oferowana po głębokich modernizacjach (choć z niemal niezmienioną deską rozdzielczą) aż do 2016 r. Poza nowym światem i Polską różne modele z rodziny Palio wytwarzano także m.in. w Turcji, Rosji, RPA, czy Chinach. W roli samochodu światowego Palio zastąpiło Uno (a Siena wersję sedan, czyli Dunę/Elbę), od którego przejęło dużą część podzespołów. W tym zawieszenie, które było krytykowane za zbyt dużą miękkość.
Jeśli chodzi o nazwę, Palio to nazwa festynu, którego główną częścią jest wyścig konny, zaś odbywa się on w mieście Siena we Włoszech.
Więcej ciekawych ogłoszeń z Polski znajdziesz tutaj:
Ktoś ją kupił i zamknął w garażu
Fabrycznie nowa Siena została wystawiona na portalu ogłoszeniowym Otomoto w Bielsku-Białej, choć jest zarejestrowana w powiecie mieleckim. Wyprodukowano ją w roku 1999 i od tego czasu przejechała mniejszy dystans, niż trasa z Wrocławia do Krakowa - licznik przebiegu wskazuje śmieszne 239 km.
Jak podaje sam właściciel, Fiat przejechał tylko trasę od dealera do garażu, w którym następnie zadekowano go na 24 lata. Dzięki temu, choć jesteśmy w tym samym wieku, to Fiat jest w znacznie lepszym stanie wizualnym niż ja.
Ten egzemplarz to Palio w najbogatszej wersji HL. To oznacza takie bajery, jak zderzaki w kolorze nadwozia, ABS, obrotomierz, czy kierownica ze wspomaganiem i regulacją. Pod maską znajdziemy nowość dla rocznika 1999 - silnik 1.2 o mocy 75 KM.
Cena?
59 900 zł. Czyli bardzo dużo, jak na 25-letni samochód segmentu B. Szczególnie, kiedy weźmiemy pod uwagę ceny w czasie, kiedy nową Sienę kupowało się w autoryzowanym salonie Fiata. Według cennika z czerwca 1999 r., samochód taki sam jak prezentowany egzemplarz - Fiat Siena 75 1.2 HL - kosztował z podatkiem równowartość 30 247 zł. Odrobina matematyki i okazuje się, że Siena z otomoto kosztuje dwa razy więcej.
Ale za to całkiem normalnie, w porównaniu do obecnych nowych samochodów. Za mniej niż 60 tys. złotych można kupić tylko jeden samochód - Mitsubishi Space Stara. Nieco droższe Kia Picanto, Fiat 500, czy Dacia Sandero mają już ceny z szóstką na początku. Można więc powiedzieć, że Fiat Siena to obecnie jeden z najtańszych nowych samochodów na polskim rynku.