REKLAMA

System eCall - co to jest i czemu nie każde nowe auto to ma? Czy da się go dołożyć?

Co to jest eCall? Coś, dzięki czemu można uratować zdrowie lub życie wielu osób. I co w praktyce jest całkiem prostym pomysłem - na tyle prostym, że dołożenie takiego elementu do samochodu jest wręcz banalne. Albo raczej byłoby, gdyby nie jeden kłopot.

ecall co to jest
REKLAMA
REKLAMA

Niedawno minęły 4 lata, od kiedy montowanie systemu eCall w nowych autach stało się obowiązkowe. Nadal jednak da się kupić pojazdy bez tego elementu, a niektórzy chętnie by taki brak uzupełnili. Zanim jednak do tego przejdziemy, wyjaśnijmy kilka podstawowych kwestii.

eCall - co to jest?

eCall to standard łączności awaryjnej i zautomatyzowany system wzywania pomocy. Jeśli samochód ulegnie wypadkowi, eCall jest w stanie całkowicie samodzielnie wezwać służby ratunkowe na miejsce zdarzenia, możliwa jest także jego ręczna aktywacja.

ecall co to jest

Zasada działania jest prosta: niezależnie od tego, czy system zostanie aktywowany manualnie czy zadziała automatycznie (po wystrzeleniu poduszek powietrznych), eCall nawiązuje połączenie z numerem alarmowym 112, a kierowca lub pasażerowie mogą podać dyspozytorowi wszelkie potrzebne informacje - lub odwołać przyjazd służb, jeśli nie jest on konieczny. Jeśli jednak wskutek zdarzenia nie są w stanie tego zrobić, nic straconego: eCall wysyła pakiet informacji pozwalający na dość precyzyjną ocenę, jakiego rodzaju i jak liczna pomoc jest potrzebna.

W skład przesyłanych informacji wchodzą m.in. podstawowe dane o aucie (np. numer VIN, rodzaj paliwa), o lokalizacji w chwili zdarzenia (eCall zawiera moduł GPS) czy też adnotację, czy eCall zadziałał automatycznie, czy ktoś użył w celu aktywacji przycisku SOS.

Czy to oznacza, że system eCall śledzi samochód?

Nie. eCall aktywowany jest automatycznie w razie wypadku (wystrzelenia poduszek) lub ręcznie. Jeśli żadne z tych zdarzeń nie wystąpiło, to pozostaje on nieaktywny.

Należy jednak mieć na uwadze, że zdarzają się samochody, które wyposażone są w alternatywne systemy o podobnej lub rozszerzonej funkcjonalności (jak choćby Ople z układami OnStar lub Opel Connect). W tych przypadkach może się zdarzyć, że pełna funkcjonalność danego systemu będzie dostępna jedynie gdy opłacany będzie abonament lub że funkcja lokalizowania pojazdu będzie domyślnie aktywna.

ecall co to

Mamy 2022 rok, a nadal nie wszystkie auta w salonach mają eCall - co to jest za magia?

Żadna. Taki stan rzeczy bierze się stąd, że - poza kilkoma dodatkowymi wyjątkami, jak choćby w przypadku aut produkowanych w małych seriach - eCall nie jest obowiązkowy w modelach, które homologowano przed 1 kwietnia 2018 r.

Nie musi być to równoznaczne z datą wprowadzenia danego modelu do sprzedaży - przykładowo jeśli dany model auta wszedł do sprzedaży pod koniec kwietnia 2018 r., to homologowany był z całą pewnością przed 1 kwietnia. Czyli systemu eCall nie musiałby mieć. Wielu producentów już wtedy montowało jednak ten układ standardowo lub w opcji.

Retrofit systemu eCall - czy da się go dołożyć, jeśli samochód tego systemu nie ma?

Odpowiedź brzmi: tak, ale nie. Kilka lat temu na rynku pojawiły się urządzenia zwykle występujące pod określeniem retrofit systemu eCall. Retrofit to w zasadzie synonim modernizacji i unowocześnienia - jeśli do starszego pojazdu zamontujemy nowoczesny element wyposażenia, który oryginalnie w danym aucie nie występował, to można używać takiego określenia.

Opcji jest kilka, ale niestety tylko w teorii - tu dochodzimy do kwestii wspomnianego we wstępie kłopotu. Weźmy np. takiego Boscha - w 2018 r. firma zaprezentowała na targach CES urządzenie wpinane do gniazda zapalniczki i wyglądające jak najzwyklejszy na świecie zasilacz do ładowania telefonu (ba, może do tego służyć - ma gniazdo USB). Moduł dysponował Bluetoothem, 3-osiowym akcelerometrem oraz czujnikiem temperatury.

Żeby całość działała poprawnie, urządzenie musiało być podłączone przez Bluetooth do telefonu z odpowiednią aplikacją. W razie wykrycia jakichś anomalii w pomiarach, aplikacja w telefonie od razu wysyłała dane do centrum alarmowego - a przynajmniej tak to wyglądało w urządzeniu Bosch TEP110. Model TEP120 oferował co najwyżej opcję wysłania informacji o wypadku do któregoś z zapisanych kontaktów.

ecall co to jest
Urządzenie Bosch TEP120

Niestety, urządzeń od dawna w sprzedaży nie ma - da się co prawda znaleźć nieużywane egzemplarze na eBayu (zwykle w cenie ok. 10 euro), ale biorąc pod uwagę wiek tych retrofitów i wycofanie ich z dystrybucji, dziś zakup tych konkretnych modułów prawdopodobnie byłby wyrzuceniem pieniędzy w błoto - ani Google Play, ani Apple Store nie pokazują już wśród wyników wyszukiwania żadnej aplikacji, która współpracowałaby z modułami TEP110 czy TEP120.

Poza tym swoje rozwiązania proponowały też inni, w tym polska firma BURY z Mielca - niestety, klient indywidualny może sobie co najwyżej pooglądać w sieci zdjęcia produktów, jak choćby moduł eCall zintegrowany z rejestratorem jazdy. Czy da się go kupić? Nie. Czy da się kupić cokolwiek innego? Zwykle też nie, czasem zdarzają się nieliczne wyjątki - np. zbliżony do urządzeń Boscha moduł Seecode eCall SOS Charger kosztujący w Niemczech mniej więcej 40 euro (niespełna 190 zł, bez kosztów wysyłki).

Rejestrator jazdy z funkcją eCall projektu firmy BURY

Chcesz mieć system eCall - prościej będzie kupić w miarę świeże auto

Niekoniecznie fabrycznie nowe, ale w większości przypadków mowa o pojazdach nie starszych niż 4-5 lat. No i trzeba dokładnie obejrzeć samochód, bo mógł zostać wyprodukowany w 2022 r. i systemu eCall nie mieć.

REKLAMA

Wszystkim pozostałym - tym, którzy z różnych powodów systemu eCall mieć nie będą - szczególnie zalecam, by nie uczestniczyli w wypadkach.

Fot. OSP Wyśmierzyce
REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA