REKLAMA

Dacia, hybryda, napęd na 4 koła i gaz LPG. Jak oni to wszystko połączyli?

Hybrid-G: tak nazywa się Dacia Duster w wersji z układem hybrydowym, którego jednostka spalinowa może być zasilana benzyną i gazem LPG. Sprawdziłem jak to dokładnie ma działać i nie mogę się doczekać jazd testowych.

Dacia, hybryda, napęd na 4 koła i gaz LPG. Jak oni to wszystko połączyli?
REKLAMA

W cenniku zmodernizowanej Dacii Duster znalazła się jedna wersja z napędem na 4 koła: Hybrid-G 4x4. Kosztuje od 120 tys. zł w górę, i to tyle z koncepcji tanich Dacii, przynajmniej przy obecnych cenach samochodów chińskich. Występuje tu fascynująca konfiguracja techniczna, której warto się przyjrzeć bliżej.

REKLAMA

Oto specyfikacja Dacii Duster Hybrid-G

  • silnik 3-cylindrowy 1.2 TCe, ale z bezpośrednim wtryskiem paliwa
  • połączony z mikrohybrydą, inną niż wersja Full Hybrid 1.8
  • połączony z 6-biegową skrzynią automatyczną obsługiwaną łopatkami za kierownicą
  • i z napędem na 4 koła, ale bez wału napędowego
  • i do tego jeszcze z instalacją LPG, fabryczną

Już sama ta instalacja mnie zafascynowała. Skoro silnik 1.2 TCe ma bezpośredni wtrysk paliwa, to trzeba było albo coś zakombinować z wtryskiwaczami gazowymi w komorze, albo zostawić wtryskiwacze gazu w kolektorze i stworzyć przemyślny system przełączania między benzyną a gazem w sposób niezauważalny.

Samochód ma dwa zbiorniki paliwa - na benzynę i na gaz płynny, oba po 50 litrów pojemności. To w teorii daje mu bardzo duży zasięg, ale oczywiście nikt przecież nie jeździ autem na gaz wypalając raz benzynę, raz LPG. Z drugiej strony obecność wtrysku bezpośredniego sprawia, że zużycie benzyny występuje tak czy inaczej. Z danych technicznych wynika, że Duster Hybrid-G spali ok. 5,6 litra benzyny na 100 km albo 7,2 l gazu płynnego. To sprawiałoby, że stałby się jednym z najtańszych w eksploatacji nowych aut z możliwością przejechania 100 km za około 25 zł.

Według opisu na stronie jest to pojazd typu mild hybrid (MHEV), a nie pełna hybryda. Zarazem jednak producent obiecuje, że w warunkach miejskich samochód będzie pokonywał do 60 proc. dystansu z wyłączonym silnikiem spalinowym, na samym prądzie. Jak to w ogóle możliwe?

To dlatego, że napęd na 4 koła jest realizowany silnikiem elektrycznym

Nie ma już wału i dyferencjału, jest jak w hybrydowej Toyocie RAV4: tylne koła napędza mały silnik elektryczny. Ale również i tam zastosowano dwubiegową przekładnię. Nie bardzo wiem czy trzeba obsługiwać dwie skrzynie biegów podczas jazdy, jak w starych ciągnikach (żart). Wygląda na to, że przekładnia przy silniku elektrycznym z tyłu zmienia bieg automatycznie w zależności od prędkości i przy ruszaniu moment jest większy, a przy wyższych prędkościach – mniejszy, za to dzięki temu napęd na 4 koła może działać także przy dużo szybszej jeździe, nawet do 140 km/h. W Polsce i tak szybciej jechać nie wolno. Dodatkowo silnik tylny jest połączony z akumulatorem o pojemności 0,84 kWh, samoładującym się jak w typowej hybrydzie. Właśnie dlatego w teorii w warunkach miejskich Duster Hybrid-G może jechać tylko na prądzie. Podkreślam – akumulator 0,84 kWh jest bardzo mały, mniej więcej dwa razy mniejszy niż w typowej hybrydowej Toyocie, ale dużo więcej niż w typowej miękkiej hybrydzie.

REKLAMA

Jestem niesłychanie ciekaw jak to będzie działać w praktyce

Czekam na możliwość przejażdżki testowej i sprawdzenia, jak ten trzypaliwowy samochód zachowuje się w praktyce. Wydaje się, że era prostych Dacii minęła bezpowrotnie, a teraz producent kombinuje jak wycisnąć maksimum możliwości z technologii spalinowej.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-11-21T19:41:30+01:00
Aktualizacja: 2025-11-21T17:19:27+01:00
Aktualizacja: 2025-11-21T15:25:08+01:00
Aktualizacja: 2025-11-21T12:40:14+01:00
Aktualizacja: 2025-11-21T11:12:42+01:00
Aktualizacja: 2025-11-20T10:19:59+01:00
Aktualizacja: 2025-11-19T18:49:05+01:00
Aktualizacja: 2025-11-19T15:58:18+01:00
Aktualizacja: 2025-11-19T12:55:20+01:00
Aktualizacja: 2025-11-19T11:25:48+01:00
Aktualizacja: 2025-11-19T11:00:59+01:00
Aktualizacja: 2025-11-18T12:18:41+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA